بدایع الصنایع مشاهده نسخه

در حال حاضر تنها صفحات ابتدا و انتهای نسخه قابل نمایش است.

از عطایی نیشابوری، امیر سید برهان‌الدین عطاءالله بن محمود حسینی مشهدی (د طوس، شوال 919ق/1513م) به نام امیر علی‌شیر نوایی، در 10 ج 2/899ق، که در دیباچه از وی به اشاره نام می‌برد، در 1 «مقدمه»، در 3 رکن عروض
(: سبب، وتد، فاصله) (گ 1 پ ـ 14 ر)، سپس «محسنات» که «منحصر به 3 قسم» است: 1. محسنات لفظی، 2. محسنات معنوی، 3. محسنات لفظی و معنوی هر دو در یک جا. و ماده تاریخ نگارش در پایان آمده است. خاتمه در عیوب چه از وزن و چه از قافیه.
در دیباچه می‌گوید در جوانی کشش به نظم مصنوع داشتم، و یادداشت‌های پراکنده‌ای می‌داشتم. تا در این روزگار که رکن‌السلطنه... که از وی نام نمی‌برد از من خواست که آنها را گرد آورده به پایان برسانم. و من به اجمال این را ساختم، تا توفیق بخشد که کتاب «تکمیل الصناعه» که مشتمل است بر جمیع فنون شعر مکمل شود: این بحر خیالات بدایع انجام/ کز در صنایع است با زیب و نظام، سازد به عطای خود «عطایی» چو تمام/ آن را تو «بدایع الصنایع» کن نام.
آغاز:   صنایع مدایح بی‌قیاس و بدایع الوایح شکر و سپاس... اما بعد، چنین گوید... عطاءالله محمود الحسینی، که در بدایت حال و زمان فراغت این کمینه را میل به نظم مطبوع و کلام مصنوع می‌بود.
انجام:   پرسید ز عامیان یکی تاریخش ـ با وی گفتم «ده جمادی‌الآخر».
منابع دیگر:   نسخه‌ها 3/2128 (10 نسخه)؛ ذریعه 4/419 «تکمیل الصناعه»ی او، همانجا 9/727 «دیوان عطاءالله مشهدی»، همانجا 11/128 «رسالة فی البدیع»، همانجا 17/14 «قافیه»، همانجا 22/377 «منتخب بدایع الصنایع» که همین کتاب است؛ مشترک 13/2782-2783 «بدایع الصنایع» چند کتاب به این نام؛ استوری، گرامر 189.

خرید فایل اسکن

اشتراک گذاری:

مشخصات

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: