بدایع انشاء؛ انشای یوسفی

بدایع انشاء؛ انشای یوسفی   مشاهده نسخه

در حال حاضر تنها صفحات ابتدا و انتهای نسخه قابل نمایش است.

از یوسفی هروی، یوسف بن محمد بن یوسف (950ق/1543م). برای پسرش رفیع‌الدین حسین و دیگران، به سال 940ق/1533م: این نامه کزوست بدعت فن نظام/ و «بدایع الانشاء» نام/ تکرار کن چو نام او را یکبار/ شک نیست که ره بری به سال اتمام (940).
در کنارۀ نسخۀ در دست (ش 11/1831) که با سرآغاز نمونۀ 1 است، به خامۀ نویسندۀ نسخه آمده است: و فی بعض النسخ العتیقه هکذا: سپس آغازی برابر نمونۀ 2 آورده است.
در دیباچه می‌گوید: فن انشا به دو قسم است: 1. توقیعاتی که مضامین آن احکام سلاطین و حکام است، 2. محاورات و مکاتبات، و این یکی از سه قسم بیرون نیست: یا مرتبۀ مکتوب الیه از کاتب بلندتر است یا خردتر و یا برابر است. و هریک از این سه را به خطابی و جوابی تقسیم توان کرد. آنگاه آغاز می کند به: سلاطین به طبقۀ اعلا، جواب ـ سلاطین به طبقۀ اوسط، جواب. به طبقۀ ادنی امراء، به طبقۀ اعلا از امراء، به طبقۀ اوسط، به طبقۀ ادنا. همچنان: صدور، وزراء، سادات، مشایخ، منجمان، سپس نامه‌های خانوادگی، خاتمه در سرنامه‌ها.

آغاز (1):   فاتحةالکتاب حمد خالق الوهابی است که صفحۀ انشاء نشاةالاولی... این نامه کزوست فن انشا نظام کرده خردش «بدایع‌الانشا» نام.
آغاز (2):   زینت عنوان نامۀ نامی، و زیور دیباچۀ هر صحیفۀ کرامی حمد... و بعد چنین گوید فقیر حقیر، یوسفی... که این رساله‌ای است مسمی به بدایع‌الانشاء...
منابع دیگر:   مشترک، 1/864 (فهرست راهنما) که نام و نشانی یازده کار او را در پزشکی دارد، همانجا 5/30 «بدایع الانشاء»، همانجا 5/605 برای نشانی‌های بیشتر؛ فهرستواره 5/4088 نمایه؛ نسخه‌ها، 3/2086 «بدایع‌الانشاء»؛ مشار، 1/561 «انشای یوسفی» (1 چاپ)؛ ذریعه، 3/63، «بدایع‌الانشاء یوسفی» که نام نگارنده را ندانسته، همانجا، (4)9/1320 «دیوان یوسف هروی اَوْ شعره»؛ اعلام 3/2690 یوسف یوسفی؛ طبقات 10/278؛ پاکستان و هند، 4/809 «بدایع‌الانشاء»؛ نفیسی، 1/282، همانجا 2/808 زندگینامه و برخی از کارهایش از آن میان «بدایع‌الانشاء»؛ فرهنگنامه‌ها، منزوی، 199 «لغات یوسفی».

خرید فایل اسکن

اشتراک گذاری:

مشخصات

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: