انوار العقول من اشعار وصیّ الرّسول

انوار العقول من اشعار وصیّ الرّسول مشاهده نسخه

در حال حاضر تنها صفحات ابتدا و انتهای نسخه قابل نمایش است.

سروده‌های حضرت علی(ع) است. در دیباچه به نام بالا نامیده شده، با همان نشانیها که در «ذریعه، 2/431» آمده، که در آنجا گفته شده است گردآوری قطب‌الدین کیدری، ابوالحسن محمد بن الحسین بن حسن بیهقی نیشابوری، سدۀ 6ق می‌باشد. در نسخه نام گردآورنده نیامده است و همراه است با ترجمۀ زیرنویس آن به زبان فارسی (نک‍ : الحدیقة الانیقه؛ دیوان حضرت علی، هف‍‌ ). سروده‌هایی ست به ترتیب قافیه، و در میانه بندهایی به نثر.
وی نخست سروده‌های حضرت دربرگیرندۀ سروده‌های حکمی را گرد آورده «الحدیقةالانیقه» نامیده (نک‍ : هف‍‌ ) سپس همۀ سروده‌ها را کسی دیگر گرد آورده «انوار العقول» نامیده است ]طبقات[.
آغاز:   ... الحمد لله الذی دانت عزته الجبابرة و تضعضعت دون عظمته الاکاسرة... اما بعد، فقد تحقق اَن العلم انفس... الناس من جهة التمثال اکفاء... مردمان از روی پیکر همسانند. پدر ایشان آدم است و مادر حوا... .
انجام:   و لکنا اذا امتنا، بعثنا ـ فنسأل بعده عن کل شیئ ـ ولیکن ما چون بمیریم... هذا ماکد الیه کدی و ادّی الیه جهدی من التقاط هذا الدرر. الفریدة و ارتباط او ابدها الشریدة. و جمعها من مطان متباعدة، و تسویدها من اماکن متعادیة و قد حیّرتها لک و سقیتها الیک فَعَلیکَ بالحسر عن الذراع الجد و التمسیر عن ساق الجهد لحفظه و ضبطه و رعایة الفاظه و معانیه...

خرید فایل اسکن

اشتراک گذاری:

مشخصات

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: