در حال حاضر تنها صفحات ابتدا و انتهای نسخه قابل نمایش است.
ترجمه از ناشناسی که در آغاز باب یکم از خود به «فقیرالله» یاد میکند و میگوید: در 1073ق، کتاب کهنهای «مانکتوهل» نام، از روزگار راجه مانستکهـ (بایستی راجه مان سینکهـ باشد) که مرزبان گوالیاری میبوده، به دستم آمد و دربارۀ نگارندۀ متن میگوید: نایک (معلم) بهنو و نایک بخشو و نایک پاندوی، که از دیار تلنگ جهت غسل کور کهیت آمده بود]ند[، برای راجه کتابی در موسیقی گرد آورده بود، و من آن را ترجمه کرده «راگ درین» (Râg-darīn) نامیدم. در 10 «باب». راجه مان سینکهـ (Man singh) درگذشتۀ نزدیک 924ق، زمیندار کالینجار، به روزگار بهادر شاه گجرات (932-943ق) بوده است. باب 1. سبب تألیف، 2. در دانستن راگها، 3. در تعیین هر موسم که در آن موسم کدام راک خوانند و حرفهایی که منع کردهاند که در اول تصنیف نیاید و تعیین اوقات گرامها، 4. در دانستن سرها و تصانیفی که در نغمه میبندند، 5. در دانستن سازها و نایک و نایکه و سکهی، 6. در دانستن عیوب گوینده، 7. در شناختن آوازها و رؤیت حنجرهها، 8. در دانستن اوستاد کامل، 9. در دانستن برنده و فایدۀ برنده نمودن، 10. در باب گویندهها و سازندهها که در زمان ما بودند و هستند. در این باب زندگینامۀ موسیقیدانهای روزگار خود را آورده است: نخستین آنان شیخ بهاءالدین برناوهای که در سال دوم پادشاهی شاهجهان (1037- 1068ق) درگذشته... و از آن میان «میرعماد» ]1024ق[ از سادات که پدرش از «ولایت» (ایران) آمده، که تا حال در قید حیات است. از این باب زندگینامۀ مترجم و سفرهایش به دست میآید. از سویی در اینجا از سالهای 1076-1082ق بگونۀ سال نگارش یاد میشود و سرودههایی از عبدالرحمان جامی و عطار نیشابوری، و از خود میآورد و میگوید: «در کشمیر اصلاً نغمۀ هندی نیست، جز فارسی» (گ 30 پ)، و نیز از نغمات فارسی که با هندی موافق است نام میبرد. آغاز: حمد و سپاس بیقیاس مرآفریدگاری را سزد که از حمد و سپاس بیرون است... این زبانها زبان قال من است ـ بیزبانی زبان حال من است. انجام: ای سوختـه ضبط ایـن نفس کن بس کن ز حدیث عشق، بس کن
خرید فایل اسکن
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید