فتح و ظفر؛ دیوان شیبانی

فتح و ظفر؛ دیوان شیبانی مشاهده نسخه

در حال حاضر تنها صفحات ابتدا و انتهای نسخه قابل نمایش است.

از ابونصر فتح‌الله بن محمدكاظم شیبانی كاشانی (د 1308ق). دیوان اوست در 2 بخش: غزلها و قصیده‌ها، هر یك به ترتیب الفبایی. هر یك از غزلها با نام «ولیعهد» یا «مظفر»الدین میرزا می‌انجامد با دیباچه‌ای به نثر كه در آن می‌گوید آن را «فتح و ظفر» نامیدم كه «فتح» از نام خود برگرفته و «ظفر» را از نام مظفرالدین میرزا ولیعهد. در این مقدمه از كتابها و منظومه‌هایی كه پیش از این نگاشته نام می‌برد. در «خاتمه» تاریخ انجام را روز آخر رمضان 1302ق یاد كرده است و پیش از «مقدمه» دیباچه مانندی است از نویسندۀ نسخه در زندگینامۀ سراینده و فهرست نگاشته‌های او: 1. سحر، 2. مقالات 3گانه، 3- فرّخ، 4. جواهر مخزون، 5. لآلی مكنون، 6. تنگ شكر، 7. مسعودنامه، 8. درج درر، 9. گنج گهر، 10. كامرانیه، 11. یوسفیة، 12. زبدةالآثار، 13. مطایبات، 14. دیوان اشعار متفرقه، 15. فتح و ظفر (همین كتاب).
آغاز (دیباچۀ نثری):   علی عالی اعلا، داناتر است، و همۀ علما و خردمندان نیز دانند كه... نام او «فتح و ظفر» از روی فال و میمنت ـ تا به نام او زمن ماند به گیتی جاودان.
آغاز (متن):   
ای رهـاننده همـه از آتـش و از آبهـا
كشتی ما چند خواهد ماند، در گردابها
انجام:   ز پادشاهی و هیچ كم نخواهد شد ـ ایا توانگر جاوید بینواپرور... همه هوا قلم سیم شد به شكل شهاب... بزرگان عالم تواند بود.

خرید فایل اسکن

اشتراک گذاری:

مشخصات

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: