عجالة المحتاج الی توجیه المنهاج؛ تحفة المحتاج الی ادلة المنهاج

عجالة المحتاج الی توجیه المنهاج؛ تحفة المحتاج الی ادلة المنهاج مشاهده نسخه

در حال حاضر تنها صفحات ابتدا و انتهای نسخه قابل نمایش است.

از سراج‌الدین ابوحفص عمر بن علی بن احمد انصاری شافعی معروف به ابن النحوی و ابن ملقن (723-804ق/1323-1401م). شرح «منهاج الطالبین» یحیی نووی (د 1176ق) در فقه شافعی ست. حاجی خلیفه، كارهای بسیاری بر این متن انجام داده است، و چلبی می‌نویسد: سراج‌الدین عمر نخست «الاشارات الی ما وقع فی المنهاج» را در شرح آن نگاشته است، سپس «ظنا العجالة» را از كار پیشین خود گزیده است، و آنگاه از نگاشته‌های دیگر او بنام «تحفة المحتاج الی ادلة المنهاج و البلغة» و «العجالة» در یك مجلد نام می‌برد.
نسخۀ در دست، شرحی ست حامل متن. در ص. ع. آمده است: الرابع الثالث و الرابع من «عجالة المحتاج الی توجیه المنهاج». نسخه‌ای ست بی‌دیباچه با سربندهای «كتاب» و هر كتاب معمولاًدر چند «فصل»: كتاب النكاح، كتاب الصداق، القسم، النشوز، الخلع، الطلاق، الرجعة، الظهار، اللعان، العدة، الاستبراء، الرضاع، النفقات، الجراح، الدیات، القسامه و الشهادة، البغاة، الردة، الزنا، قطع السرقة، الاشربة، الصیال و الضمان، السیر، الجزیة، صید والذبایح، الاصحیة، الاطعمة، المسابقة و المناضلة، الایمان، النذر، القضاء، الشهادات، الدعوی و البینات، العتق، الكتابة، الامهات.
برای نشانی: كتاب الدیات. هی جمع دیة و هی اعمال الواجب بالجنایة علی اخرفی نفس او طرف. و هی مصدر و وزنها فعله علی وزن فدیة. مشتقة من الودی و هو دفع الدیة كالعدة.
آغاز:   كتاب النكاح. له عدة اسماء جمعها ابوالقاسم علی بن جعفر اللغوی فبلغت الف اسم و اربعین اسماء. و اصله فی كلام العرب الوطی و سمی به العقد لانه سببه.
انجام:   و عتق المستولدة من رأس المال. لانه اتلاف حصل بالاستمتاع فاشبه الاتلاف بالاكل و اللبس...

خرید فایل اسکن

اشتراک گذاری:

مشخصات

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: