صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / آسین پالاسیوس /

فهرست مطالب

آسین پالاسیوس


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : دوشنبه 12 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

آسین ‌پالاسیوس \āsīn pālāsiyos\، یا آسین پالاثیوس، میگِل (1871-1944 م / 1250-1323 ش)، خاورشناس و پژوهشگر نامدار اسپانیایی. او دارای آراء انقلابی دربارۀ تأثیر اندیشه‌های نام‌آوران اسلام در فرهنگ اروپایی و جهان مسیحیت بود. 
آسین پالاسیوس در 5 ژوئیه در ساراگوسا، مرکز منطقۀ خودمختار آراگون، در اسپانیا زاده شد. پدرش، پابلو آسین، بازرگانی میانه‌حال بود. میگل دورۀ ابتدایی و متوسطه را در همان شهر بـه پایان رسانید و از مدرسۀ ژِزوئیتها (یسوعیان) فارغ‌التحصیل شد. سپس وارد دانشکدۀ ادبیات دانشگاه ساراگوسا شد. وی در ضمنِ آموزش دانشگاهی، در مدرسۀ دینی همان شهر نام نوشت و به‌عنوان کشیش، کار خود را در یکی از کلیساهای شهر آغاز کرد. او در دورۀ تحصیلات دانشگاهی از وجود خولیان ریبِرا (1859-1934 م)، استاد خاورشناس اسپانیایی، بهره برد و زبان و ادبیات عربی را نزد وی آموخت. پس از دریافت لیسانس، برای ادامۀ تحصیل، به مادرید رفت و در 1896 م، پایان‌نامۀ دکتری خود را دربارۀ ابوحامد غزالی با درجۀ ممتاز گذراند. در 1919 م به عضویت فرهنگستان سلطنتی اسپانیا برگزیده شد و خطابه‌ای با عنوان «رستاخیز اسلامی در کمدی الٰهی» برخواند. در 1924 م، به‌مناسبت عضویت در فرهنگستان سلطنتی تاریخ، طی خطابه‌ای نتیجۀ پژوهشهای خود را در باب کتاب الفِصَل ابن‌حزم ارائه داد. وی در 12 اوت در سان‌سِباستیان درگذشت (گارثیا گومث، 267-271؛ عقیقی، 2 / 195). 
آسین پالاسیوس یکی از بهترین معرفان تمدن شکوهمند اسلام در اندلس، و مدافع سرسخت تأثیر فرهنگ اسلامی و اندیشه‌های متفکران مسلمان بر تفکر اروپایی و مسیحیت متأخر است. او نشان داد که دانته در کمدی الٰهی خود به‌شدت از فرهنگ ایرانی و اسلامی تأثیر پذیرفته است (پالنسیا، 273). در 1904 م، با نگارش مقاله‌ای در «یادنامۀ کودِرا» اعلام کرد که قدیس توماس آکوئیناس (1225-1274 م) در الٰهیات تحت تأثیر اندیشه‌های ابن‌رشد (520-595 ق / 1126- 1199 م) بوده است (همو، 272). وی همچنین بازنمود که «منازعۀ حمار»، اثر آنسلم تورمدا (1362-1423 م)، راهب کاتالونیایی، چیزی نیست جز بخشهایی از کتاب اخوان الصفا که تورمدا آنها را سرقت کرده، و به خود نسبت داده است (همو، 261). نیز اثبات کرد که یوحنای صلیبی (1542-1591 م)، صوفی و شاعر اسپانیایی، اندیشه‌های خویش را از ابن‌عَبّاد رُندی (733-792 ق / 1333-1390 م)، از صوفیان نامدار اندلس، وام گرفته است (بوورینگ، 137-138).
آثار آسین پالاسیوس عبارت‌اند از: «ابن‌مَسَرَّه و مکتب او»؛ «عقیده، اخلاق و پارسایی از دیدگاه غزالی»؛ ترجمۀ اثر مشهور ابن‌حزم به‌نام الفِصَل فی الملل و الاهواء و النحل؛ «ابن‌عربی، صوفی مغربی»؛ «آخرت‌شناسی اسلامی در کمدی الٰهی»؛ انتشار متن و ترجمۀ محاسن المجالس، اثر صوفی نامدار، ابن‌عریف؛ «زندگی صوفیان اندلس»؛ و انتشار «منازعۀ حمار» تورمدا (اوزکیزا، 91؛ شیپرگس، 250؛ وات، 87-88؛ عقیقی، 2 / 195-197؛ مارگلیوث، 846-847). 

مآخذ

عقیقی، نجیب، المستشرقون، قاهره، 1964-1965م؛ نیز:

Böwering, G., «Miguel Asín Palacios, Saint John of the Cross and Islam, tr. H. W. Yoder and E. H. Douglas», Journal of the American Research Center in Egypt, 1983, vol. XX; García Gómez, E., «Don Miguel Asin (1871-1944)», Al-Andalus, Madrid, 1944, vol. IX; Margoliouth, D. S., «Ibn al-Arif, Mahasin al-Majalis, tr. M. Asin Palacios», Journal of the Royal Asiatic Society of Great Britain and Ireland, 1934, no. 4; Palencia, A. G., «Islam and the Occident», Hispania, 1935, vol. XVIII, no. 3; Schipperges, H., «Zur Wirkungsgeschichte des Arabismus in Spanien», Sudhoffs Archiv, Wiesbaden, 1972, vol. LVI; Uzquiza, A. and M. M. Lucini, «Books on Arabic, Islamic and Related Subjects Published in Spain 1983-1990 (Part I)», British Journal of Middle Eastern Studies, 1991, vol. XVIII, no 1; Watt, W. M., «The Mystical Philosophy of Ibn Masarra and His Followers ... », Middle East Journal, 1980, vol. XXXIV, no. 1. 

رضا رضازاده لنگرودی (دبا)

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: