صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / وزارت امور خارجه، مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی /

فهرست مطالب

وزارت امور خارجه، مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی


آخرین بروز رسانی : سه شنبه 3 تیر 1399 تاریخچه مقاله

وزارت امور خارجه، مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی \ markaz-e asnād va tārīx-e dīplomāsī-ye vezārat-e omūr-e xāreje \ ، محل آرشیو و نگهداری اسناد وزارت امور خارجه، واقع در نیاوران، خیابان شهید آقایی، در محدودۀ منطقۀ 1 شهرداری تهران. مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجه دارای دو بخش مستقل از یکدیگر است: 1. ادارۀ آرشیو و پژوهش اسناد؛ 2. کتابخانۀ تخصصی (ه‍ م). 
این مرکز تا پیش از 1380 ش، محل مستقلی نداشت و در بخشی از کتابخانه و موزۀ ملی ملک و بخشهای مختلف وزارت امور خارجه پراکنده بود، ولی در آن سال و با اتمام عملیات ساختمان کنونی، به‌صورت مستقل و متمرکز درآمد. 
ادارۀ آرشیو و پژوهش اسناد، مسئولیت حفظ و نگهداری اسناد وزارت امور خارجه را با تکیه بر نگاه تاریخی و کاربردی، و شناسایی مباحث مورد نیاز حوزۀ سیاست خارجی بر عهده دارد و دارای دو بخش اصلی آرشیو، و تحقیق و پژوهش است. 
بخش آرشیو متشکل از 13 قسمت مجزا ست که عبارت‌اند از: واحد دریافت اسناد، واحد پالایش اسناد، مخزن اسناد قدیمه، مخزن اسناد نمایندگی و ادارات سیاسی، مخزن گذرنامه‌های دولتی، مخزن معاهدات، مخزن حقوقی، مخزن دیداری و شنیداری، واحد فنی و آرشیو الکترونیک، واحد آموزش امور بایگانی، حفاظت، آسیب‌زدایی، و مرمت. 
بخش تحقیق و پژوهش در اسناد نیز با هدف بررسی موضوعات کلان دستگاه سیاست خارجی کشور با تکیه بر اسناد تاریخی در قالب پژوهشهای موضوعی، انتشار اسناد، و برگزاری نشستهای علمی و نمایشگاههای اسنادی فعالیت می‌کند. این بخش شامل واحد نمایه‌سازی اسناد قدیمه، واحد مراجعات اسنادی، بانک اطلاعات، واحد همایشها و همکاریهای اسناد و گنجینه، واحد تاریخ شفاهی، و واحد پیگیری امور پژوهشی است. 
در مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجه بالغ بر 50 میلیون سند از 117 سال پیش تاکنون موجود است. ساختمان این مرکز دارای 4 طبقه، شامل زیرزمین، همکف و دو طبقۀ بالایی است. 

مأخذ

 راستینه، علی‌اصغر (رئیس ادارۀ آرشیو و پژوهش اسناد مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجه)، مصاحبه با مؤلف.

علی‌محمد مرادیان منفرد
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: