صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / لتیان، سد /

فهرست مطالب

لتیان، سد


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 6 تیر 1399 تاریخچه مقاله

لتیان، سد \ sadd-e latyān \ ، سدی بر روی رودخانۀ جاجرود واقع در جنوب شرقی شهر لواسان و 20کیلومتری شمال شرقی تهران. 


 نام سد لتیان از روستایی به همین نام که اکنون به زیر آب رفته، گرفته شده است. عملیات ساختمانی این سد در 1342 ش آغاز شد و در 1346 ش با نام سد فرحناز، دختر محمدرضا شاه پهلوی، به بهره‌برداری رسید. این سد بر روی رودخانۀ جاجرود با حوضۀ آبریزی به مساحت 800‘69 هکتار و با متوسط جریان آب سالانه به میزان 35 میلیون مـ3 در فاصلۀ 20کیلومتری شمال‌شرقی تهران احداث شده است. اهداف مورد نظر برای احداث سد لتیان، مهار سیلابهای سالانه و جلوگیری از زیانهای ناشی از سیل، تأمین بخشی از آب آشامیدنی مردم شهر تهران، تنظیم آب مورد نیاز برای مصارف کشاورزی زمینهای دشت ورامین، و تولید سالانۀ انرژی برقابی و کمک به شبکۀ سراسری برق به‌ویژه در ساعتهای اوج مصرف برق بود. 
نوع سد لتیان از انواع سدهای بتونی پایه‌دار است. ارتفاع بتونی این سد از کف پی 107 متر، و ارتفاع آن از بستر رودخانه 80 متر، و طول تاج آن 450 متر است. گنجایش نهایی یا کل مخزن سد لتیان 95 میلیون مـ3، اما گنجایش مفید آن 85 میلیون مـ3 است. وزن مصالح و مواد مصرفی برای احداث سد لتیان 000‘770 تن بود. سرریزهای این سد از نوع روباز و تونلی بوده و ظرفیت تخلیۀ سرریزهای روباز 650 مـ3 در ثانیه، و میزان تخلیۀ نوع تونلی 100‘1 مـ3 در ثانیه است. مساحت آب دریاچۀ سد لتیان در حداکثر تراز آب و پر بودن مخزن 3 / 3 کمـ2 است و ارتفاع آب و تراز تاج سد از سطح آبهای آزاد جهان 612‘1 متر است. 
در فاصلۀ 000‘1متری جنوب و پایین‌دست سد اصلی لتیـان، سد کـوچک‌تر دیگری از نـوع وزنـی ـ بتونی به منظور یکنواخت کردن جریان آب رودخانه احداث شده است. ارتفاع این سد فرعی از پی 45 متر، و بلندی آن از بستر رودخانۀ جاجرود 30 متر، و گنجایش کل مخزن آن 000‘840 مـ3 است. تراز تاج سد تنظیمی فرعی از سطح آب دریاهای آزاد حدود 5 / 537‘1 متر است. 
برای افزایش و توسعۀ منابع آب سد لتیان به‌منظور پاسخ‌گویی به نیاز روزافزون آب آشامیدنی تهران، در 1367 ش از طریق احداث تونل انتقال آب سد لار به روستای کلان به طول 20 کمـ ، سالانه به طور متوسط 180 میلیون مـ3 آب از سد لار به نیروگاه برق روستای کلان و از آنجا به مخزن سد لتیان و همچنین تصفیه‌خانۀ شمارۀ 5 تهران منتقل می‌شود. 
در بخشی از تأسیسات سد لتیان نیروگاه برقی به منظور بهره‌گیری از انرژی آب برای تولید برق احداث شد. قدرت تأسیسات نیروگاه برق مذکور 5 / 22 × 2 مگاوات و نوع توربین آن فرانسیس عمودی با مدل سنکرون 24 قطبی، و میزان متوسط انرژی تولیدی سالانه 000‘70 مگاوات است. ولتاژ تولیدی مولد مذکور 11 کیلو ولت، و ولتاژ خط انتقال نیروی آن 63 کیلو ولت، و ارتفاع مؤثر آب حدود 80 متر است. 

ناصر پازوکی طرودی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: