صفحه اصلی / مقالات / دائرة المعارف بزرگ اسلامی / فلسفه / آشتیانی /

فهرست مطالب

آشتیانی


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : دوشنبه 16 دی 1398 تاریخچه مقاله

آشتیانی، میرزا مهدی (1306-1372ق /  1888-1952م)، حکیم، عارف و دانشمند شیعی ایرانی. در تهران زاده شد. پدر او میرزاجعفر برادرزاده و داماد حاج‎‎‎‎میرزا محمدحسن آشتیانی (د 1319ق / 1901م) ملقب به «میرزا کوچک»، از عالمان بزرگ تهران بود. میرزامهدی دوران کودکی و نوجوانی را در تهران گذراند. پس از فراگیری قرآن و مقدمات علوم، برای آموختن علوم رایج زمان، در درس استادان مشهور تهران شرکت کرد. ادبیات، اصول و فقه را در حد سطح، نزد پدر و سپس در حوزۀ درس آقا‎شیخ مسیح طالقانی و آخوند ملا عبدالرسول فرا گرفت. خارج فقه و اصول را نزد شیخ فضل‎الله نوری (مقـ 1327ق / 1909م) و آقا سیدعبدالکریم مدرّس مدرسۀ مروی تهران و دیگر عالمان بنام تهران، آموخت. مبانی ریاضیات را در مکتب شیخ عبدالحسین سیبویه، میرزا غفارخان نجم‎الدوله، میرزا ‎جهانبخش بروجردی منجم و آقاشیخ محمدحسین ریاضی تعلیم دید. فلسفۀ مشّاء را نزد میرزاحسن کرمانشاهی و حکمت اشراق و عرفان را نزد آقامیرزا ‎هاشم اشکوری و حکمت متعالی را نزد سیدالحکما‎ آقا میرشیرازی، فرا گرفت. طب قدیم را نزد میرزا محمد‎حسین و میرزا ابوالقاسم نائینی و طب جدید را به وسیلۀ میرزا علی‎اکبرخان ناظم‎الاطباء و میرزا ابوالحسن‎خان‎ رئیس‎الاطباء آموزش دید (مدرس، 5 / 273). 
آشتیانی در 1327ق /  1909م برای ادامۀ تحصیلات عالی عازم عتبات شد و در نجف در درس آخوند ملامحمدکاظم خراسانی (1255-1329ق / 1839-1911م) شرکت کرد، ولی به علت بیماری پس از یک سال اقامت به ایران بازگشت. در سال 1329ق / 1911م بار دیگر به عتبات سفر کرد و در درس سیدمحمدکاظم یزدی (1247-1337ق / 1831- 1918م) شرکت جست. پس از اقامت کوتاهی باز به ایران برگشت و برای سومین‎بار عازم عتبات گردید و در این سفر در درس مشایخ دیگر مانند سیدمحمد فیروزآبادی (د 1345ق / 1927م)، نائینی (1277-1355ق / 1860-1936م)، آقا‎ضیاءالدین‎ عراقی (1287-1361ق،1870-1942م) و اصفهانی حاضر شد (خیابانی، 258). با اینکه وی در مجموع، مدت کوتاهی در درس عالمان نجف حضور یافت، اما به دلیل مهارت علمی و دانشی که طی سالها اندوخته بود، به گفتۀ خودش، از همۀ استادان یاد‌شده به دریافت اجازۀ روایت و اجتهاد نایل آمد (همانجا). آشتیانی در مدت اقامت در عتبات، در کنار تعلم، به تعلیم و تدریس علوم عقلی و نقلی پرداخت. وی بازگشت به ایران را بر ماندن در عتبات ترجیح داد. مدتی در قم و اصفهان و مشهد ساکن شد و به تدریس پرداخت و سرانجام به زادگاهش تهران برگشت و برای همیشه در این شهر ماندگار گشت و به تدریس پرداخت و حوزۀ درسیِ وسیعی را به‎ویژه در حکمت و عرفان، پدید آورد. 
حاج میرزامهدی، با بسیاری از دانشهای روزگارش آشنا بود و در اکثر این علوم تبحر داشت. در ادب، فقه، اصول، کلام، تفسیر و ریاضی استاد بود. بیشترین مهارت او در فلسفه و عرفان بود و تأثیر تربیتی و علمی وی بر شاگردانش از طریق این دو دانش بود. از این‎رو، او را می‎توان از پیروان فلسفۀ متعالیِ صدرایی در دوران معاصر دانست. وی نه تنها یک عالم دینی متبحر و فیلسوفی بلندپایه و عارفی آشنا به عوالم نظری بود، بلکه انسانی معتقد و عالمی عامل و اهل سیر و سلوک بود و این بر قدر علمی و مرتبت اجتماعی و تأثیرگذاری وی بر شاگردانش می‎افزود. 
از ویژگیهای او این بود که در محدودۀ جغرافیایی ایران و عراق و نیز در دایرۀ کتاب و مدرسه ماندگار نشد و به سیر و سیاحت نیز پرداخت و از این رهگذر تجربه‎های فراوان به دست آورد. وی پیش از سفر اول به نجف به بخارا رفت و یک سال در آنجا ماند و ضمن آشنایی با مردم و عالمان آن دیار، به تدریس پرداخت و دوبار به مصر سفر کرد. هندوستان و نیز بسیاری از کشورهای اروپایی مانند فرانسه، ایتالیا، بلژیک و انگلستان را دید و در این جهانگردی با متفکران و فیلسوفان آن کشورها آشنا شد و بحثها و برخوردهای علمی وفکری داشت (همانجا). در حوزۀ تعلیم و تربیت او شاگردان بسیاری پرورش یافته‎اند. 
آشتیانی دارای تألیفات چندی است که عمدتاً دربارۀ عرفان و فلسفه نوشته شده است. برخی از آثار وی عبارتند از: 1. اساس‎التوحید، فارسی، تهران، 1330ش. 2. تعلیقة ‎رشیقة ‎على ‎شرح ‎منظومة ‎السبزواری، عربی. جزء اول در منطق، قم، 1404ق / 1983م. 3. حاشیه بر اسفار، عربی. 4. حاشیه بر شفاء، عربی. 5. حاشیه بر کفایة الاصول آخوند خراسانی. 6. حاشیه بر مکاسب شیخ انصاری. 7. حاشیه بر رسائل شیخ انصاری. 8. رساله‎ای در جبر و تفویض و علم اجمالی و طلب و اراده و وحدت وجود و قاعدۀ صدور. 9. حاشیه بر فصوص محیی‎الدین عربی. 10. حاشیه بر فصوص فارابی. 11. حاشیه بر مصباح‎الانس (مدرس، 5 / 273؛ صدوقی، 64). 
او پس از یک عمر تلاش علمی در سن 64 سالگی درگذشت و در قم در رواق بالاسر حضرت معصومه(ع) به خاک سپرده شد.

مآخذ

استادی، رضا، مقدمه چهارده رسالۀ فارسی، تهران، چهل‎ستون مسجد‎جامع، 1403ق، صص 11-12؛ خیابانی تبریزی، ملاعلی، علماء معاصرین، تهران، مطبعۀ اسلامیه، 1366ق، صص 257- 258؛ شریف رازی، محمد، آثارالحجة، قم، برقعی، 1332ش، ص 230؛ صدوقی سها، منوچهر، تاریخ حکماء و عرفاء متأخّر بر صدر‎المتألّهین، تهران، انجمن اسلامی حکمت و فلسفۀ ایران، 1359ش، صص 64-66؛ مدرس، محمدعلی، ریحانةالادب، تبریز، 1346ش، 5 / 272-274؛ مشار، خانبابا، فهرست چاپی فارسی، 1 /  259؛ مطهری، مرتضى، مرتضی، خدمات متقابل اسلام و ایران، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1354ش، 2 / 665-666. 

بخش معارف


 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: