انگیزههای نیرومند و تابربای در هنرمند، و نیز شور و شیفتگی درویش به پیوند با او، با دوست نیروهای درونی و روانی را در او گرد میآورند؛ به هم در میپیوندند، فرو میافشرند و همسوی و همگرای میکنند.
در سراسر این سلسله در آن ایام که تعدادی چشمگیر بودند و هنوز هم هستند، شادروان آقا سیدمحمود کزازی به بزرگمردی و سالاری از سران یگانه خاندان کزازی بود، که در روزهای سالمندی به سر میبرد و گهگاه در یکی از چند پاتوق محترمین شهر که اصولا مغازه فروش پارچههای مردانه و قماش بود...
سیدعلی آلداوود در مجموعه ارزشمند آثار یغمای جندقی که بهخوبی تمام و مردانه و محققانه فراهم آورده است، در بخش نامهها یادآور شده است که: «… از او نامهها و منشآت فراوانی در دست است.
سیداحمد دیوانبیگی شیرازی۴۹ نیز از خواص دستگاه شاهزاده سلطانمراد میرزای حسامالسلطنه بوده است. سیداحمد شیرازی مؤلف یکی از بهترین و برترین منابع ادبی و فرهنگی عصر قاجار است که زندهیاد نوایی ـ بزرگ تاریخدان و ادیب و ادبشناس معاصر ـ به تصحیح و تکمیل و تحشیه آن همت گماشت و در مجموعهای سه جلدی چاپ و منتشر شد.
ازجمله هماندیشان و همراهان ادبی و فرهنگی و ایرانگرای ادیبالممالک، جز فتحالله خان شیبانی که او نیز در این قافله جایگاه ویژه خود را دارد،۳۲ شیخ عبدالعلی مؤبد بیدگلی است۳۳ که او نیز شاعر و ادیب روزنامهنگار و خطیب برجستهای بود که بر ادبیات فارسی و عربی و تاریخ ایران باستان تسلط داشت
همه داستانسرایان بر آنند که کیومرس نخستین کسی است که آیین پادشاهی به جهان آورد. گویند بنیاد شهرسازی از اوست. در آغاز دماوند و استخر بساخت که پیشتر سنگام در آنجا بودی. سالها زیست و چهل سال پادشاهی کرد. پوست میپوشید و پیوسته در کوه و هامون میگشت.
تا زمانی که منابع و مآخذ و زمان و مکان ظهور حرکتی بهدرستی مورد بررسی و کندوکاو قرار نگیرد، حایگاه واقعی پرچمدار همزمان که به قول فلاسفه به حجاب معاصرت دچار است، مشخص نخواهد شد و این ستمی چندجانبه به دانش و دانشیمردان همزمان ماست.
بند دهم ادامه سخنان حضرت زینب کبری(س) خطاب به حضرت زهرا(س) است و مصرع اوّل بیت «آن سر که بود بر سر دوش نبی مدامر یک نیزهاش ز دوش مخالف جدا ببین» اشاره به این سخن است که ابنعباس میگوید: پیامبر(ص) به حسین(ع) عشق میورزید، روزی او را بر شانههایش نشانده بود، لبها و دندانهای حسین را میبوسید. جبرئیل وارد شد و گفت: «دوستش داری؟» گفت: «آری». گفت: «امّت تو او را میکشند.»
شهادت پدیدهای مقدس و در نتیجه با معتقدات دینی درآمیخته است. پس از اسلام دین و دنیای مرد ایرانی تغییر کرد؛ اما بسیاری از تصورات آیین و اجتماع کهن که در اعماق ناخودآگاه وی رسوب کرده بود، بر جای ماند. پس از زمانها پارهای از یاد رفت و پارهای دیگر با اندیشهها و زندگی جدید درآمیخت و تصورات و ذهنیات تازهای ساخت
توضیح این نکته ضروری است که مولانا محتشم باید در اینجا نیز مشبه به را به گونهای انتخاب کند که همانند «نخل» در بند چهارم، از لحاظ صفات و مشخصات و ویژگیها شایستگی اشتراک در شباهت با امام را داشته باشد و این موجود نمیتواند موجودی عادی و ناشایسته باشد. بنابراین شباهت امام و ماهی در این بیت تنها به خاطر فلسهایش با زخمهای تن امام نیست؛ همچنین تنها به خاطر افتادن در دریای خون نیست.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید