پایان کار نخستین همایش بزرگداشت اخوان ثالث در یزد

1394/7/18 ۰۹:۲۲

پایان کار نخستین همایش بزرگداشت اخوان ثالث در یزد

وزیر ارشاد در بخش دیگری از پیام خود اظهار کرد: «مایه خرسندی و مسرت فراوان است که امروز شاهد نکوداشت یکی از بزرگان عرصه شعر و ادب کشورمان هستیم. شادروان مهدی اخوان ثالث از شاگردان موفق سبک نیما و از پیشتازان عرصه نوآوری در شعر و از برجستگانی است که به تعبیر مقام معظم رهبری، بهترین شاعر نیمایی زمان خودش بود.

 

جنتی: شعر اخوان صدای اعتراض یک نسل بود

پایان کار نخستین همایش بزرگداشت اخوان ثالث در یزد

وزیر ارشاد در بخش دیگری از پیام خود اظهار کرد: «مایه خرسندی و مسرت فراوان است که امروز شاهد نکوداشت یکی از بزرگان عرصه شعر و ادب کشورمان هستیم. شادروان مهدی اخوان ثالث از شاگردان موفق سبک نیما و از پیشتازان عرصه نوآوری در شعر و از برجستگانی است که به تعبیر مقام معظم رهبری، بهترین شاعر نیمایی زمان خودش بود.

جنتی در ادامه آورده است: «شعر اخوان در ابعاد اجتماعی‎‎اش صدای اعتراض نسلی است که از وضعیت نابسامان زمانه خود به تنگ آمده بود. اشعار نمادین وی، نماینده و بازتاب اوضاع اجتماعی دهه‎‎های 30 و 40 بود و بسیاری از جوانان آگاه و هنرمند آن روزگار از طریق شعرهای او به نگرش تازهای از اندیشه اجتماعی رسیدند.»

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که این حرکت ارزشمند، ادای دینی به فرهنگ کشور عزیزمان، ایران اسلامی و تداوم مسیری برای نکوداشت شخصیت‎‎های نامآور دیگر از این دیار بافرهنگ و پرشکوه باشد. وزیر ارشاد در پایان این پیام نیز عنوان کرد: از حضور کلیه استادان، اندیشمندان، ادیبان و صاحبنظران حوزه فرهنگ و ادبیات کشور در این همایش فرهنگی و ادبی تشکر کرده و از کلیه دستاندرکاران و فرهنگ دوستانی که در بخش‎‎های علمی و اجرایی این همایش تلاش کردهاند بویژه از مسئولان و استادان دانشگاه یزد و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان و همکارانم در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، تشکر و قدردانی کرده و از درگاه خداوند متعال برای همگان در پاسداشت بزرگان حوزه فرهنگ و ادب و هنر کشور، آرزوی موفقیت و سربلندی میکنم.

اختتامیه نخستین همایش ملی بزرگداشت «مهدی اخوان ثالث» در یزد با رونمایی از پنج کتاب همایش و تجلیل از آثار برگزیده دو بخش مقاله و شعر برگزار شد.

دکتر اصغر دادبه - مدیر گروه ادبیات دایرةالمعارف بزرگ اسلامی - در اختتامیه نخستین همایش ملی بزرگداشت شاعر پرآوازه ایران «مهدی اخوان ثالث» که در سالن شهید عباسپور اداره برق منطقه‎‎ای یزد برگزار شد، با خواندن شعری از ملکالشعرای بهار، هویت ملی را به مثابه مثلثی دانست که برخلاف سایر مثلث‎‎ها، اضلاعی یکتا ندارد.

وی بنیادیترین ضلع این مثلث را زبان ملی و دیگر اضلاع آن را تاریخ و اساطیر ملی و حکمت و فلسفه ملی دانست و گفت: حکمت به معنی دین است. بنابراین دین ملی نیز در زمره حکمت و فلسفه ملی است.

دادبه به شکلگیری زبان ملی در طول دوران مختلف اشاره کرد و گفت: زبان فارسی نتیجه به بار نشستن فرهنگ این مرز و بوم در طول 15-14قرن گذشته است و جایگزینی زبان دیگری به جای آن، همین مدت طول می‎‎کشد.

مدیر گروه ادبیات دایرةالمعارف بزرگ اسلامی به انکار نام ایران از سوی برخی در حالی که 1500 بار این نام در اشعار شاهنامه فردوسی آمده است، اشاره و بیان کرد: همیشه دشمنی با پهلوان معنا دارد و دشمنی کردن با فردی ضعیف و نحیف بیمعنی است. بنابراین اگر فرهنگ ایران، فرهنگ پهلوانی نبود و از ویژگیها و توانمندیهای بالایی برخوردار نبود، بیشک اینقدر دشمنی با آن نمیشد.

او ادامه داد: اگر در اشعار حافظ شیرازی یا سعدی کمتر لفظ ایران پیدا میشود، به این دلیل نیست که حافظ ایرانی نیست، بلکه او خود را با عرفان و اشراق نمایان کرده است.

دادبه گفت: اکنون مانند دوره اول اسلامی، دوره فردوسی و دوره غزنوی، با بازیابی هویت آشکار خود با واژه و لفظ ایران، از هویت ملی خود سخن می‎‎گوییم.

وی به شکلگیری وحدت ملی در دوره صفوی اشاره کرد و زبان فارسی را عامل وحدت ملی در آن دوران با وجود طوایف متنوع دانست. این استاد ادبیات فارسی در پایان، اشعار اخوان ثالث را نیز برگرفته از این هویت دانست.

در این آیین، «سیدحسین میرعابدینی» درباره نثر داستانی اخوان ثالث سخن گفت. «علیرضا بدیع» شاعری از نیشابور و «شوکتعلی محمدی شاری» شاعری از کشور افغانستان نیز به شعرخوانی پرداختند.

در پایان نیز مجموعه کتابهای «کتابشناسی اخوان ثالث» اثر «حسین مسرت»، «تقریرات درس اخوان در دانشگاه تهران» نوشته دکتر «یدالله جلالی پندری»، مجموعه «شعر همراه با امید» شامل مجموعه اشعار دریافتی برگزیده همایش، کتاب چکیده مقالات با عنوان «در زلال آب روشن» شامل حدود 350 چکیده مقاله و کتاب گزیده 30 مقاله برگزیده هیأت داوران و نیز مجموعه لوح فشرده 120 اصل مقاله همایش رونمایی شد و از آثار برگزیده در دو بخش مقاله و شعر تجلیل شد.

در این همایش، از مجموع 328 مقاله دریافتی، 30 اثر از طرف هیأت داوران بهعنوان مقالههای برگزیده انتخاب و در همایش ارائه شدند. همچنین در بخش شعر، از 250 شعر دریافتی، سه اثر بهعنوان برگزیده و سه اثر بهعنوان شایسته قدردانی معرفی شدند.

بازدید از خانه پدری اخوان ثالث در روستای تاریخی فهرج پایانبخش برنامه‎‎های این همایش بود که عصر روز 16 مهرماه به همت اهالی این روستا برگزار شد.

روزنامه ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: