وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یگانه متولی فرهنگ نیست

1395/3/31 ۰۷:۳۶

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یگانه متولی فرهنگ نیست

به دنبال سخنان رهبر معظم انقلاب و هشدار نسبت به رواج پدیده ولنگاری فرهنگی، برخی افراد و رسانه‌های خاص با تفسیر این سخنان و مورد خطاب قرار دادن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مخاطب خاص، تلاش کردند نگرانی‌های رهبری را تنها به این وزارتخانه محدود کنند...


واکنش صریح علی جنتی به اتهام زنی برخی رسانه ها

رسانه ملی با ۵۰ شبکه ملی و استانی 24 ساعته، بیشترین نقش را در اصلاح فرهنگی کشور دارد

به دنبال سخنان رهبر معظم انقلاب و هشدار نسبت به رواج پدیده ولنگاری فرهنگی، برخی افراد و رسانه‌های خاص با تفسیر این سخنان و مورد خطاب قرار دادن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مخاطب خاص، تلاش کردند نگرانی‌های رهبری را تنها به این وزارتخانه محدود کنند؛ موضوعی که شامگاه شنبه با واکنش صریح وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روبه‌رو شد. علی جنتی در این سخنان که در حاشیه مراسم ترحیم مرحوم سبزواری صورت گرفت، ضمن اشاره به دغدغه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به این موضوع تأکید کرد: موضوع فرهنگ تنها برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست بلکه ما رسانه ملی را با ۵۰ شبکه ملی و استانی داریم که در طول ۲۴ ساعت برنامه پخش می‌کند و بیشترین نقش را در اصلاح فرهنگی کشور دارد. در کنار آنها، خطبای جمعه، اهالی فرهنگ و ادب و هنر هم هستند. همه باید در این راه احساس وظیفه کنند و نقش خود را بخوبی ایفا کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این مسأله از نگرانی‌های دو دهه گذشته رهبر معظم انقلاب بوده و یک امر واقعی است. جامعه ما امروزه از معیارها و ارزش‌های خود فاصله گرفته است البته این مسأله با توجه به گسترش شبکه‌های ارتباطی، ماهواره‌ای، فضای مجازی و رفت و آمد با کشورهای خارجی و آشنایی با فرهنگ‌های متفاوت در حال اتفاق است. این مسائل موجب تأثیرپذیری متقابل فرهنگ‌ها می‌شود و دغدغه‌های واقعی پدید می‌آورد. آنچه رهبر معظم انقلاب از دیرباز با عنوان تهاجم فرهنگی و بعدها با عبارت شبیخون فرهنگی عنوان کرده‌اند ناشی از همین مسأله است و واقعیتی است که ما نیز آن را درک می‌کنیم و نسبت به آن نگرانی داریم.
وی در ادامه با اشاره به تلاش مجموعه تحت مدیریت خود برای مقابله با این پدیده افزود: ما در بخش کتاب در سال‌های اخیر توانسته‌ایم آثار ارزنده‌ای را منتشر کنیم و به نظر من در این بخش چیزی به عنوان ولنگاری فرهنگی نداریم البته ممکن است در برخی آثار نکاتی پیدا شود اما تلاش ما این است که اجازه ندهیم این مسائل در سطح جامعه پخش شود.
جنتی یادآور شد: در بخش هنرهای نمایشی نیز تلاش ما همواره بر این بوده تا آثاری که فرصت اجرا پیدا می‌کنند مصداق ولنگاری فرهنگی نباشند و ارزش‌ها را در جامعه متبلور کنند.
وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به مسأله سینما اشاره کرد و گفت: در موضوع سینما مسأله این است که با وجود دستورالعمل‌ها، بخشنامه‌ها و مذاکراتی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با کارگردانان و تهیه‌کنندگان دارد که منجر به ارائه چارچوب‌هایی به آنها برای تولید اثر توسط آنها می‌شود شاهدیم که آنها به دلیل اینکه دنبال گیشه هستند از ارزش‌ها فاصله می‌گیرند و مسائلی را پدید می‌آورند.
جنتی در بخش دیگری از سخنان خود به مسأله اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: از همه مسئولان و مدیران وزارتخانه خواسته‌ایم تا در مسیر فرهنگسازی برای این موضوع حرکت کنند. ما البته سال گذشته هم روی مسأله تحکیم خانواده تأکید کردیم که منجر شد آثار خوبی در این زمینه در جشنواره فیلم فجر دیده شود البته قبول دارم که در کنار این آثار برخی از آثار حاشیه دار هم دیده شد اما تلاش داریم در موضوع صدور مجوزها به سمت مسیر صحیح فرهنگی حرکت کنیم و البته در این کار سایر دستگاه‌ها نیز وظایفی دارند.

منبع: ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: