جنتی: شیخ محمود شبستری از نادره گویان ادبیات و عرفان است

1395/2/15 ۱۳:۰۱

 جنتی: شیخ محمود شبستری از نادره گویان ادبیات و عرفان است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به همایش ملی شیخ محمود شبستری گفت: شیخ یكی از این نادره گویان و طایران خوش الحان ادبیات و عرفان است كه با گذشت سده ها از غروب حیاتش، هنوز زلال فكر پرفروغ او، تشنگان علم و معرفت را سیراب می كند.


 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به همایش ملی شیخ محمود شبستری گفت: شیخ یكی از این نادره گویان و طایران خوش الحان ادبیات و عرفان است كه با گذشت سده ها از غروب حیاتش، هنوز زلال فكر پرفروغ او، تشنگان علم و معرفت را سیراب می كند.
 

 در پیام علی جنتی كه علی اكبر صفی پور مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی روز چهارشنبه آن را در این همایش ملی قرائت كرد، آمده است: ایران به عنوان قبله دل عرفان و كعبه آمال اولیا و مقربان است و زبان پارسی شكرینش، شاخ نبات دیوان سخنوران و آذربایجان به سان جان این كالبد و در این میان تركان پارسی گویش، آبروی سخن دان و عالمانش لنگر علوم هستند.
وقتی فضیلت های اعجاب آور این سرزمین، با مضمون این عبارت دمساز شود كه «شرف المكان بالمكین» آذربایجان ارجی مضاعف می یابد زیرا به عیان می بینی فرزندان فرهیخته این خاك گوهر خیز را شانی است كه عنقای خیال را بال رسیدن به قبله اعتبار و دانش ایشان نیست.
سعدالدین محمودبن عبدالكریم معروف به شیخ محمود شبستری یكی از این نادره گویان و طایران خوش الحان ادبیات و عرفان است كه با گذشت سده ها از غروب حیاتش، هنوز زلال فكر پرفروغ او، تشنگان علم و معرفت را سیراب می كند؛ قطبی كه صاحبدلان به گرد اندیشه های تابناكش در گردش اند و مستعدان از بركات نفس هایش خوش.
در این میان خطه عارف پرور شبستر در درازنای تاریخ خود مردان نامداری را در دامان خویش پرورده كه شیخ محمود شبستری یكی از پرآوازه ترین آنان است.
شیخ شبستری كه در جوانی به مسند شیخوخیت و ارشاد دست یافته بود هرچند بر اساس قراین عمر كوتاهی داشت لكن در همین اندك سالی نیز كه از موهبت حیات بهره یافته بود، چنان زیست و چنان نمود كه هنوز پس از قرن ها همچنان نامش ورد زبان هاست.
آنچه بیش از هر چیز ابعاد بلند آوازگی این شیخ جوان شبستر را رقم زده است، منظومه گلشن راز اوست. اگرچه آثار دیگری نیز بدو منسوب و مسجل است اما در میان میراث بازمانده از او گلشن راز جایگاهی به مراتب رفیع تر و بلند مرتبه تر یافته است چنانچه از همان ایام سرایش، نسخه های آن در پهنه گسترده ای از قلمرو فرهنگی ایران آن روزگار نشر یافته و در گذر زمان دانشوران بسیاری با ژرف كاوی در ادبیات آن، شروح گونه گونی بر آن نوشته اند.
اینك كه زحمات همكاران سختكوش اینجانب در آذربایجان و بانیان محترم این همایش ملی برای بزرگداشت شیخ محمود شبستری ثمر داده و این گردهمایی ارجمند در شرف دیدن آفتاب است؛ به واسطه احساس عمیق علاقه مندی به این خطه معرفت پرور و نیز بر مبنای مسئولیتی قراردادی تحریر پیامی بر این همایش مبارك نیز سهم ما افتاده است و الا به خوبی واقفیم كه عرصه سیمرغ جولانگاه خطیری است و نوشتن درباره چنین متفكری بشكوه، تا چه میزان كاری صعب و دشوار.
لذا ورود به حوزه تخصصی بررسی آرا و آثار آن اندیشمندان بزرگ را نه در وسع خود میسور می بینم و نه دراین مقال كوتاه مقدور كه استادان محترم و سخنرانان ارجمند همایش، این وظیفه خطیر را بر عهده خواهند داشت.
لازم می دانم به سهم خود از همه برگزار كنندگان و شركت كنندگان این همایش ارجمند صمیمانه تشكر و سپاسگزاری كرده و از خداوند متعال مزید توفیق همگان را خواستارم.
به گزارش ایرنا، سعدالدّین محمودبن امین‌الدّین عبدالكریم‌بن یحیی شبستری معروف به شیخ محمود شبستری یكی از عارفان و شاعران سدهٔ هشتم هجری‌ است. با توجه به مطالب مندرج در كتاب روضات الجنان جلد 2، وی معاصر شیخ بابا ابی شبستری (متوفی به سال 740) بوده و در همان سال فوت كرد، لذا سن شیخ محود شبستری در زمان فوت باید 52 یا 53 سال بوده باشد.
همایش ملی بزرگداشت این شیخ عرفان روز چهارشنبه در زادگاهش شبستر در آذربایجان شرقی با هدف گرامیداشت هفتصدمین سالگرد ثبت تالیف گلشن راز از سوی یونسكو برگزار شده است.

منبع: ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: