نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران امروز گشايش مي‌يابد

1394/2/15 ۰۸:۰۸

نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران امروز گشايش مي‌يابد

بيست و هشتمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران با شعار «خواندن، گفت‌و‌گو با جهان» 15 ارديبهشت در محل مصلاي بزرگ امام خميني(ره) با حضور رئيس‌جمهوري گشايش مي‌يابد. به گزارش خبرنگار ما، سيدعباس صالحي، معاون فرهنگي وزير ارشاد و رئيس بيست و هشتمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران ديروز ضمن اعلام اين خبر در جمع خبرنگاران گفت: «اين نمايشگاه وسيله‌اي است براي ارتباط ناشران با مخاطبين خود تا فاصله ناشر و كتابخوان برداشته شود.


بيست و هشتمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران با شعار «خواندن، گفت‌و‌گو با جهان» 15 ارديبهشت در محل مصلاي بزرگ امام خميني(ره) با حضور رئيس‌جمهوري گشايش مي‌يابد. به گزارش خبرنگار ما، سيدعباس صالحي، معاون فرهنگي وزير ارشاد و رئيس بيست و هشتمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران ديروز ضمن اعلام اين خبر در جمع خبرنگاران گفت: «اين نمايشگاه وسيله‌اي است براي ارتباط ناشران با مخاطبين خود تا فاصله ناشر و كتابخوان برداشته شود. همچنين اين نمايشگاه فرصتي است براي حضور يك كتابخانه فعال و در گردش».وي افزود: «در اين نمايشگاه نزديك به يك ميليون جلد كتاب در معرض ديد علاقه‌مندان فرهنگ و معرفت قرار مي‌گيردكه فرصت بديعي است براي كساني كه به دنبال فرهنگ و دانش هستند. علاوه بر اين، نمايشگاه كتاب فرصتي است براي ديپلماسي فرهنگ و نشر، ميهمانان و ناشراني كه براي حضور در نمايشگاه دعوت مي‌شوند، نشان مي‌دهد كه اينجا فضايي است براي گفت‌و‌گوهاي بين‌المللي در زمينه كتاب، ما در اينجا فرصتي يازده روزه داريم تا اهل فرهنگ در زمينه كتاب و فرهنگ با يكديگر گفت‌و‌گو كنند.

رئيس بيست و هشتمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران ضمن تشبيه نمايشگاه كتاب به نوعي پاتوق و محلي براي ديد و بازديد اهالي فرهنگ، گفت: «قدر نمايشگاه كتاب را اهالي فرهنگ و انديشه و نشر به خوبي مي‌دانند و براي همين نگاه است كه به اين نمايشگاه مي‌آيند، با خوبي‌ها و تلخي‌هاي آن مي‌سازند و نسبت به آن حساسيت دارند.»

سيدعباس صالحي در ادامه گفت: «نمايشگاه كتاب امسال با چند رويكرد تكميلي همراه بوده است. در واقع تأكيد ما بيشتر بر بين‌المللي‌تر شدن نمايشگاه بود. البته اين نمايشگاه عنوان بين‌المللي داشته و دارد و اين عنوان نبايد صرفاً يك كليشه و شعار باشد، بلكه بايد از آن محافظت كرد و در حفظ و ارتقاي آن كوشيد. نمايشگاه كتاب تهران كه پشتوانه‌اي همچون ملت بزرگ ايران دارد، بايد بتواند اين فرهنگ را جهاني كند. امسال برخي از اتفاقاتي كه در نمايشگاه كتاب تهران ملاحظه مي‌كنيد با اين رويكرد تطابق دارد.»وي به كشور عمان به عنوان ميهمان ويژه نمايشگاه كتاب امسال اشاره كرد و گفت: «قرابت‌هاي فرهنگي و اهدافي كه براي آينده مطرح بود، باعث شد امسال كشور عمان را به عنوان ميهمان ويژه نمايشگاه كتاب تهران انتخاب كنيم كه با ما همكاري‌هاي خوبي هم داشته است».صالحي درباره ناشران خارجي گفت: «تعداد ناشران خارجي حاضر در نمايشگاه كتاب تهران، امسال افزايش يافت و علاوه بر اين تعداد كتاب‌هاي خوب خارجي هم قابل توجه است. از حدود يكصد هزار عنوان كتاب غيرتكراري، حدود 50 درصد از آن‌ها چاپ 2013 است. ما امسال تلاش كرديم آخرين منابع منتشرشده و آخرين اطلاعات در زمينه‌هاي مختلف را به نمايشگاه كتاب تهران بياوريم.»

وي افزود: «ايران، تهران نيست. بايد بپذيريم در كشوري زندگي مي‌كنيم كه بيش از 70 ميليون جمعيت با تنوع فرهنگي بسيار زياد دارد. انبوه شهرستاني‌هايي كه مي‌آيند و انبوه مراوداتي كه صورت مي‌گيرد، اين حق را به آن‌ها مي‌دهد تا در فضاي نمايشگاه ديده شوند. ما در اين نمايشگاه هر روز را به نام يك استان نامگذاري كرديم كه آن استان در سالني خاص آثار خود را به نمايش مي‌گذارد. البته اهواز كه امسال به عنوان پايتخت كتاب ايران معرفي شده است، سالني مستقل براي نمايش كتاب‌هاي خود خواهد داشت».

وي در پايان تصريح كرد: «امسال شاهد حضور جدي‌تر فعالان حوزه نشر الكترونيك خواهيم بود. بازكردن فضايي براي اين حوزه به شكلي جدي‌تر و قراردادن آن به عنوان بال دوم نشر در ايران براي پرواز موردتوجه جدي قرار گرفته است.

بيست و هشتمين نمايشگاه كتاب تهران امروز با حضور رئيس‌جمهوري افتتاح مي‌شود و از فردا ميزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: