دهمین نمایشگاه کتاب در پایتخت کتاب ایران

1394/11/4 ۰۹:۴۶

دهمین نمایشگاه کتاب در پایتخت کتاب ایران

رسول عوده زاده| دهمین نمایشگاه کتاب خوزستان با حضور ٤٤٨ ناشر داخلی و خارجی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان استانی در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی اهواز افتتاح شد. به گزارش «شهروند»، این نمایشگاه که سیصدمین نمایشگاه کتاب استانی به شمار می‌رود با ٥٦ هزار عنوان کتاب و با تخفیف ٣٠ درصدی تا ششم بهمن برای بازدید علاقه‌مندان در شهر اهواز که امسال به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شده، دایر است. در این نمایشگاه کتاب ٤٣٠ ناشر داخلی و ١٨ ناشر خارجی عربی حضور فعال دارند.

 

 رسول عوده زاده|:دهمین نمایشگاه کتاب خوزستان با حضور ٤٤٨ ناشر داخلی و خارجی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان استانی در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی اهواز افتتاح شد.
  این نمایشگاه که سیصدمین نمایشگاه کتاب استانی به شمار می‌رود با ٥٦ هزار عنوان کتاب و با تخفیف ٣٠ درصدی تا ششم بهمن برای بازدید علاقه‌مندان در شهر اهواز که امسال به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شده، دایر است. در این نمایشگاه کتاب ٤٣٠ ناشر داخلی و ١٨ ناشر خارجی عربی حضور فعال دارند.
 نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری نیز در آیین افتتاح گفت: در نمایشگاه‌های کتاب باید همه چیز با موازین اسلامی تطبیق داده شود و امیدواریم نمایشگاه های کتاب واجد این مزیت بوده و عام المنفعه باشند. آیت الله «سیدعلی شفیعی» اظهار کرد: باید نمایشگاه‌های کتاب را در اختیار همه قرار داد تا همه از آن بهره ببرند و ناشران نقش ویژه خود را دارند. در این نمایشگاه ها باید کتاب ها بررسی شوند و هر کتابی در اختیار عموم قرار نگیرد.
معاون استاندار خوزستان در مراسم افتتاح دهمین نمایشگاه کتاب خوزستان گفت: نذر کتاب یکی از جلوه‌های زیبای پایتخت کتاب ایران شدن شهر اهواز است. یکی از مزایای پایتخت کتاب ایران شدن شهر اهواز مشارکت نهادهای مردم‌نهاد (سمن‌ها) در ارایه پیشنهادات بسیار ارزنده در این زمینه است.«فرج الله خبیر» افزود: آمار فروش کتاب در شهر اهواز طی سال گذشته رقم خوبی است که نشان‌دهنده علاقه مردم این شهر و استان به امر کتاب و کتابخوانی است.
 مدير کل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان، نیز اظهار کرد: اميدوارم در هفته‌اي که نمايشگاه برقرار است تبادل انديشه و گفت‌وگو در حوزه فرهنگ و ادب با توجه به برنامه‌هاي جانبي و حضور ناشران معتبر صورت پذيرد و به جرياني در استان تبديل شود. «همايون قنواتي» با بیان اینکه امسال نسبت به دوره قبل فضاي نمايشگاهي ٢ هزار متر افزايش يافت و به پنج هزار متر رسيد، افزود: حضور انجمن‌هاي مردم‌نهاد در ترويج کتاب و کتابخواني استان از اتفاقات بسيار مهمي است که در استان نهادينه شده است. او با اشاره به افزايش توليد کتاب در استان توضيح داد: از ديگر اتفاقات مهم در حوزه کتاب ارتقاي رتبه توليد کتاب در استان از ٢١ به ١٠ بود. همچنین تشکيل هيات نظارت بر کتاب در استان خوزستان علاوه بر کمک به توليد کتاب در استان موجب مي‌شود تا کتاب‌هايي که مي‌بايست به تهران بروند در استان مرحله نظارت بر آن‌ها انجام شود.
 معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد نیز در نشست صمیمانه با اصحاب فرهنگ و هنر خوزستان در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان، با بیان اینکه۹۹ شهر از سراسر کشور داوطلب پایتختی کتاب هستند که رشد بسیار مناسبی داشته است، گفت: ناشران قوی و کتاب های خوب در نمایشگاه های استانی باید بهتر دیده شوند و نباید کتاب های انباری به نمایشگاه های استانی ورود کنند. «سیدعباس صالحی» با تاکید بر اینکه نباید همه امکانات در تهران مصرف شود، گفت: حدود ۳۳ تا ۳۷ درصد بودجه معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد به صورت مستقیم در فضای استان‌ها صرف می‌شود؛ نمایشگاه‌های استانی کتاب نباید به تضعیف مراکز ثابت فروش کتاب در استان‌ها منجر شوند. وی افزود: همچنین امسال بیش از ٦٢٠ روستا در جشنواره روستاهای دوستدار کتاب شرکت کرده‌اند که در دو مرحله  از ٣٠ روستای برگزیده تجلیل می‌شود. او با اشاره به سرانه فعلی مطالعه در کشور گفت: بالاترین سرانه فرهنگی در کشور متعلق به شهر تهران با ٤درصد است و از این میزان تنها ٥درصد به کتاب اختصاص می‌یابد. متأسفانه در کشور ما میزان کتابخوانی بسیار کم است اما علاقه به کتاب میان مردم هست و در طول زمان مانند برخی امور دیگر به ضدارزش تبدیل نشده است.  همچنین «چیستا یثربی» نویسنده کشورمان در نشست تخصصی «داستان نویسی در فضای مجازی» در اولین روز از نمایشگاه كتاب اهواز گفت: از همان ابتدای فعالیتم نسبت به فضای مجازی احساس خوشایندی نداشتم و نسبت به آن تنفر داشتم. او با بیان اینكه قصه نویسی در فضای مجازی بسیار خوب است اما نباید تنها به مطالعات در فضای مجازی معطوف شود گفت: قصه نویسی در فضای مجازی باید بتواند ما را با كتاب آشتی دهد. یثربی با بیان اینکه داستان پستچی در نمایشگاه كتاب تهران منتشر خواهد شد، تصریح كرد: من ماركز نیستم. تنها می خواهم یك شیوه جدید در نوشتن داستان را ارایه دهم. او بیان کرد: به نوع داستان‌نویسی من در اینستاگرام پاورقی اینستاگرامی گفته می‌شود، پاورقی اینستاگرامی موجب می‌شود تا به ادبیات جدی‌تر روی بیاورند.


منبع: ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: