پرسه‌ای میان کتاب‌های حوزه اندیشه

1395/2/26 ۱۱:۴۷

پرسه‌ای میان کتاب‌های حوزه اندیشه

«فلسفه» به تعبیر بسیاری از اندیشمندان، مادر علوم است. با این تفاسیر انتظار می‌رود، علاقه‌مندان و محققان حوزه‌های تخصصی، درباره فلسفه بدانند و مطالعه کنند. ناشران بسیاری درباره «فلسفه» کتاب منتشر می‌کنند، اما در کشورمان ناشرانی نیز هستند که بخشی از کار خود را به صورت تخصصی به انتشار کتاب‌های حوزه «فلسفه» اختصاص داده‌اند. پرسه‌ای در میان برخی از ناشران متخصص در عرصه فلسفه نشان داد که حال کتاب‌های «فلسفه» در نمایشگاه بیست و نهم خوب بود.

 حال «فلسفه» در نمایشگاه بیست و نهم خوب گزارش شد


بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مجموعه «شهرآفتاب» به کار خود پایان داد. ناشران تخصصی حوزه «اندیشه» حال کتاب‌های «فلسفه»‌ در این رویداد فرهنگی را خوب گزارش دادند.

«فلسفه» به تعبیر بسیاری از اندیشمندان، مادر علوم است. با این تفاسیر انتظار می‌رود، علاقه‌مندان و محققان حوزه‌های تخصصی، درباره فلسفه بدانند و مطالعه کنند. ناشران بسیاری درباره «فلسفه» کتاب منتشر می‌کنند، اما در کشورمان ناشرانی نیز هستند که بخشی از کار خود را به صورت تخصصی به انتشار کتاب‌های حوزه «فلسفه» اختصاص داده‌اند. پرسه‌ای در میان برخی از ناشران متخصص در عرصه فلسفه نشان داد که حال کتاب‌های «فلسفه» در نمایشگاه بیست و نهم خوب بود.

در این گزارش به سراغ برخی از ناشران تخصصی در زمینه تولید کتاب در حوزه «فلسفه» رفتیم. این ناشران درباره روند برگزاری نمایشگاه کتاب در مجموعه «شهر آفتاب» و استقبال مخاطبان کتاب‌های حوزه «اندیشه» و پرفروش‌هایشان با ما گپ زدند.

محمدرضا نعمت‌پور، دانش‌آموخته رشته جامعه‌شناسی و عهده‌دار مسئولیت روابط عمومی در نشر «نی» است. نشر «نی» از جمله ناشرانی است که بخشی از فعالیت خود را به صورت تخصصی در تولید کتاب‌های «فلسفه» متمرکز کرده است.

کتاب‌های «فلسفه» در پیشانی غرفه «نی» قرار دارد
نعمت‌پور در پاسخ به پرسشی درباره استقبال مخاطبان کتاب‌های «فلسفه» در نمایشگاه بیست و نهم در محل جدید نمایشگاه گفت: استقبال بسیار عالی بود. دوری راه باعث نشد تا مخاطبان واقعی کتاب از کتاب و خرید آن جا بمانند. محل سابق برگزاری کتاب (مصلا) بیشتر جنبه تفریحی داشت، اما «شهرآفتاب» محل تجمع کتابخوان‌های حرفه‌ای شده و مهیا کردن این تجهیزات برای اولین دوره در این مجموعه خوب و مناسب بود. این مجموعه با استانداردهای درخور توجهی ساخته شده است.

نعمت‌پور ادامه داد: برای خود من هم جالب است، که پر مخاطب‌ترین کتاب‌های نشر «نی»، «فلسفه» است. می‌توانم بگویم به نسبت 20 درصد کتاب‌های حوزه «فلسفه» در نمایشگاه، 30 درصد به سراغ فلسفه آمدند، حتی در چینش هم این امر را رعایت کردیم و بیش از 20 درصد غرفه را به «فلسفه» اختصاص دادیم و آنها را در پیشانی غرفه چیدیم.

مسئول روابط عمومی نشر «نی» درباره عناوین کتاب‌های حوزه فلسفه نشر متبوع خود اظهار کرد: نشر نی، 90 عنوان کتاب در حوزه «دین و فلسفه» در این دوره از نمایشگاه شرکت داد که 20 درصد کتاب‌های نشر «نی» در نمایشگاه را شامل می‌شد. 5 عنوان از این 90 عنوان چاپ اولی و نسبت  ترجمه و تالیف آنها نیز برابر بود.

فروشنده متخصص، «فروش» را بهینه می‌کند
نعمت‌پور در  پاسخ به پرسش دیگری درباره استخدام کتابفروش متخصص در غرفه و رعایت آن در بین سایر ناشران گفت: یکی از معایب و آسیب‌های نشر کشورمان این است که ناشران کمتر به استخدام فروشنده تخصصی می‌پردازند و معیارهای انتخاب فروشنده‌شان با یکدیگر فرق دارد، اما نشر «نی» یکی از اولویت‌های استخدام فروشندگانش برای نمایشگاه، تخصص آنها در حوزه‌های مربوطه است. ما، دانشجویان همان حوزه را برای حضور در نمایشگاه کتاب استخدام کردیم.

وی ادامه داد: با استخدام فروشنده مطلع و آگاه، کار  مسئولان نشر راحت و البته موضوع فروش هم بهینه می‌شود. در حوزه «فلسفه» سعی می‌کنیم تا دانشجویان آن رشته را به کار بگیریم. در سال‌های گذشته، چند ماه قبل از نمایشگاه فراخوان می‌دادیم و از آنها تست علمی می‌گرفتیم. مهمترین موضوع این است که متقاضیان فروش با کتاب آشنا باشند. نشر «نی» دسترسی متقاضیان را به کتاب باز می‌گذارد.

وی کتاب‌های «در آستانه تجدد» داوود فیرحی، «جریان‌های فکری در حوزه معاصر قم» سید محسن طباطبایی‌فر و «نواندیشان ایرانی» اثر سید علی محمودی را جزو پروفروش‌های نشر متبوع خود در ایام بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران معرفی کرد.

استقبال از کتاب‌های عرفانی در نمایشگاه
دفتر نشر معارف از دیگر ناشرانی است که تولید کتاب‌های حوزه «فلسفه» را در دستور کار خود دارد. به گفته اسماعیل عبادتی، یکی از مسئولان غرفه «دفتر نشر معارف» کتاب‌های فلسفه، عرفان نظری و عملی در این دفتر تالیف و منتشر می‌شود.

عبادتی گفت: در حوزه فلسفه و عرفان کتاب ترجمه‌ای نداریم. کتاب‌های این مجموعه را مولفان ایرانی تالیف می‌کنند و در آثار خود به معرفی عرفان‌های نوظهور می‌پردازند. یکی از اهداف اصلی‌ تولید محتوای «دفتر نشر معارف» در قم، این است که به عرفان‌های نوظهور و نوپدید بپردازد. در همین راستا مجموعه سه جلدی با عنوان کلی «عرفان‌های نوپدید» از سوی دفتر منتشر شده است. «پندار پنهان»، «عرفان کاذب» و «کاوشی در معنویت‌های نوظهور» نام سه جلد این مجموعه است که جزو آثار پرفروش دفتر در این دوره از نمایشگاه نیز بود.

وی استقبال از کتاب‌های حوزه «عرفان» را مناسب ارزیابی کرد و افزود: مخاطبان کتاب نیز آثار تالیفی را بیشتر می‌پسندند، البته فروش کتاب‌های تالیفی در این دوره از نمایشگاه نیز نشان دهنده این امر بود.

اقدامات بزرگ تالیفی در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه
سالن سوم بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، میزبان موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه بود. این موسسه به عنوان یکی از موسسات پیشرو و متخصص در امر تولید محتوا در حوزه «فلسفه» است و در این راستا آثار بسیاری به قلم دکتر ابراهیمی‌دینانی و سایر اندیشمندان منتشر کرده است.

سید علی حسینی، مدیر غرفه موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه، به طرح‌های بزرگ تالیفی در دست اقدام در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه اشاره کرد و گفت: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه در سال 1394 طرح‌های تالیفی کمتری داشت، اما در مقابل به انتشار تصحیح آثار ابن‌سینا همت گمارده و هم‌اکنون کتاب «تعلیقات ابن‌سینا» را به چاپ رسانده است. دوره نوزده جلدی «حکمت سیاسی اسلام» نیز از دیگر  اقدامات موسسه است که در حال انجام است.

«اسلام ایرانی» از جمله پرفروش‌های شهرآفتاب

حسینی، آثار دکتر  دینانی را از جمله آثار پرفروش موسسه متبوع خود اعلام کرد و ادامه داد: «پرسش از هستی یا هستی پرسش» پس از گذشت چند روز از برگزاری نمایشگاه به چاپ رسید و در دسترس علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان قرار گرفت.

وی «اسلام ایرانی» اثر هانری کُربن با برگردان رضا کوهکن را دیگر اثر پرفروش موسسه در نمایشگاه بیست و نهم معرفی کرد و ادامه داد: «من و جز من» دکتر دینانی یکی دیگر از آثار پرفروش است که در مدت نمایشگاه بیش از 200 نسخه آن به فروش رفت.

به گفته حسینی، «فرهنگنامه تاریخی فلسفی» و «هایدگر در ایران» اثر احمد فردید نیز دیگر عناوینی است که در این دوره از نمایشگاه فروش خوبی داشت.

از جانمایی ناشران تا تولید کثیر ترجمه‌ها در قالب کتاب
محمدحسین غفاری، مدیر انتشارات حکمت، درباره چند و چون حضور نشر «حکمت» در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مجموعه «شهر آفتاب» گفت: نشر «حکمت» در حوزه‌هایی مانند «فلسفه اسلامی» با سه عنوان اثر چاپ اولی، «فلسفه غرب»، 23 عنوان اثر چاپ نخست، «مطالعات ادیان» با دو عنوان، «سنت‌گرایان» و «مطالعات قرآن و حدیث» با دو عنوان کار جدید در نمایشگاه شرکت کرد.

وی درباره، استقبال از آثار تالیفی و ترجمه‌ای در نمایشگاه بیست و نهم اظهار کرد: درصد کثیری از کتاب‌های منتشر شده از سوی نشر «حکمت» ترجمه است. تنگناهای مالی ناشران و فضای آکادمیک در کنار هم عواملی را به وجود می آورد که مولفان کمتر دست به قلم می‌شوند تا  اثر درخوری تالیف شود.

غفاری، استقبال مخاطبان از آثار انتشارات «حکمت» در نمایشگاه بیست و نهم را خوب و راضی‌کننده ارزیابی کرد و گفت: متاسفانه باید بگویم، ترتیب معقولی در جانمایی بین ناشران در سالن ویژه آن‌ها وجود نداشت و مراجعه‌کنندگان با سردرگمی مواجه می‌شدند.

پرونده برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مجموعه «شهر آفتاب» به پایان رسید. نهال این رویداد فرهنگی در آستانه سی سالگی خود به درخت برومندی تبدیل شده است. امید می‌رود این رویداد فرهنگی در سی سالگی خود به پرباری امسال برگزار شود.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: