دكتر لاريجانی : آينده بهتری در انتظار نشر كشور است

1395/2/26 ۱۰:۲۳

دكتر لاريجانی : آينده بهتری در انتظار نشر كشور است

آیین اختتامیه بیست‌و‌نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عصر روز گذشته در سالن تشریفات مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، سیدعباس صالحی، رئیس بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران و محمدباقر قالیباف، شهردار تهران و با معرفی ناشران برگزیده برگزار شد.

 


 آیین اختتامیه بیست‌و‌نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عصر روز گذشته در سالن تشریفات مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، سیدعباس صالحی، رئیس بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران و محمدباقر قالیباف، شهردار تهران و با معرفی ناشران برگزیده برگزار شد.

 دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در آیین اختتامیه بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از زحمات شهرداری و وزارت ارشاد برای برگزاری نخستین دوره نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب تقدیر و تشکر کرد و گفت : راه‌اندازی شهر آفتاب، یک پیام به دنبال دارد و آن این است که وقتی بخش‌های مختلف کشور با هم کار می‌کنند این هم‌افزایی باعث رشد جدی جامعه می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: یکی از مسایلی که بارها در شرایط فعلی گفته‌ایم این است که باید شرایط را به همگرایی سوق داد، به همین جهت که با همگرایی‌ها کارها روان می‌شود. باید کوشید کاستی‌های یکدیگر را رفع کنیم تا پیشرفت در انتظارمان باشد. این کفران نعمت است که وقت را صرف جدال کنیم.

دکتر لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این نکته که گزارشات حاکی از آن است که امسال هم ناشران و هم مردم از نمایشگاه کتاب تهران راضی بودند گفت : امسال یک گام رو به رشد در نمایشگاه کتاب تهران را شاهد بودیم. نشر کشور ما سال‌های سختی را گذرانده است. ناشران سختی زیادی را در سال‌های گذشته متحمل شدند تا نشر را سرپا نگه دارند. مجموعه مشکلات حوزه نشر که به دلیل شرایط ناگوار اقتصادی کشور و تحریم‌ها ایجاد شده بودند دست به دست هم دادند تا فضا را برای اقتصاد و نشر کشور ناگوار کنند اما من شرایط آینده را شرایط بهتری می‌بینم. به ویژه بعد از توافقات هسته‌ای، به تدریج شاهد شرایط بهتری خواهیم بود. در این بین امیدوارم شرایط نشر کشور نیز بهتر شود.

وی همچنین اظهار کرد: متاسفانه همیشه نشر کشور ما سیستم توزیع بسامانی ندارد. البته برنامه‌هایی به ما دادند و تلاش شد در برنامه ششم توسعه این برنامه‌ها مدنظر قرار گیرند. البته ناگفته نماند که رفع این مشکلات فقط در دست دولت نیست بلکه باید تشکل‌های نشر وارد عمل شوند و سیستم توزیع مناسب راه‌اندازی کنند. ما نیز در برنامه ششم توسعه در مجلس شورای اسلامی تسهیلات ویژه‌ای در اختیارشان قرار می‌دهیم.

دکتر لاریجانی در پایان سخنانش اظهار داشت: باید کمک کنیم تا کتاب در دسترس مردم قرار گیرد؛ این موضوع به بارور کردن فکر کمک می‌کند.

وزیر ارشاد: رضایت‌ اکثریت بازدیدکنندگان از نمایشگاه

قابل توجه بود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم در سخنانی اظهار کرد: نمایشگاه کتاب تهران بزرگترین رویداد فرهنگی کشور است و فقط مکانی برای عرضه کتاب نیست بلکه محلی برای تبادل افکار و محل ارتباط نویسندگان و اهالی فکر، اندیشه و قلم است. وی ادامه داد: کاملا دیدیم که در نمایشگاه کتاب تهران چه استقبال گسترده‌ای از سوی مردم، دانشگاهیان و حوزویان صورت گرفت. خوشبختانه امسال با توجه به تغییر نمایشگاه کتاب تهران از مصلی به شهر آفتاب، شاهد رضایت‌مندی اکثریت بازدیدکنندگان بودیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب تهران به امر کتابخوانی کمک می‌کند اظهار کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر با افزایش عناوین کتاب‌ها مواجه بودیم؛ در سال 1392، 64هزار عنوان کتاب منتشر شد. این رقم در سال 1393 به 72هزار عنوان رسید. همچنین در سال 1394 عناوین کتاب‌های منتشر شده به 80 هزار عنوان رسید که 50 درصد آنها چاپ نخست بودند.

جنتی ادامه داد: در طول یکی دو سال اخیر، متاسفانه شاهد پایین‌آمدن شمارگان کتاب‌ها بودیم. در سال 1393 میانگین انتشار کتاب‌ها بالای 2هزار بود اما در سال 1394 این رقم از 2هزار کاهش پیدا کرد.

جنتی با اشاره به نکات بسیار خوب بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران ادامه داد: تالارهای گفت‌وگو و سراهای اهل قلم نمایشگاه کتاب تهران محلی برای تبادل نظر اهالی فکر و اندیشه است؛ این اماکن به ارتقای سطح فکری جامعه کمک می‌کند.

وی عنوان کرد: امسال هر روز از نمایشگاه کتاب تهران به نام یکی از استان‌ها اختصاص پیدا کرد که در آن روز استان مربوطه ویژه برنامه‌ها و تازه‌های نشر خود را عرضه کردند و شخصیت‌های علمی استان‌ها در نشست‌های تخصصی حضور پیدا کردند.

شهر آفتاب تا سال ۱۴۰۰ رایگان در اختیار نمایشگاه کتاب است

محمد باقر قالیباف شهردار تهران نیز در آئین اختتامیه بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در سخنانی گفت: شهرداری تهران پس از فراز و نشیبی ۵-۶ماهه برای آماده سازی شهر آفتاب، امروز در روز پایانی نمایشگاه کتاب تهران قرار گرفته است و این توفیق نصیب مدیریت شهری شد که از حیث مکانی، توجهی به حوزه فرهنگ داشته باشد.

به گفته شهردار تهران و بر اساس تفاهم نامه ای که امروز میان او و علی جنتی امضاء شد، شهر آفتاب تا سال ۱۴۰۰شمسی، رایگان در اختیار وزارت ارشاد خواهد بود و قرار است بابت این کار اجاره سالن‌ها گرفته نشود که این کمکی است از جانب شهرداری تهران به حوزه نشر و فرهنگ مکتوب کشور.

قالییاف افزود: همه ما دوست داریم در نمایشگاه بین المللی کتاب علاوه بر فراهم کردن زمینه فروش کتاب، این فرصت را هم فراهم کنیم که محل برگزاری نمایشگاه کتاب را به مکانی برای گفتگو و تضارب آراء میان اهل فکر و اندیشه تبدیل کنیم.

صالحی: مردم ثابت کردند که بهار فرهنگی ایران را تنها نمی‌گذارند

سیدعباس صالحی، رئیس بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران، نیز در مراسم اختتامیه نمایشگاه کتاب با اشاره به موضوع جابه‌جایی مکان نمایشگاه تهران به شهر آفتاب گفت: زمانی که به چند ماه قبل و به موضوع جابجایی نمایشگاه فکر می‌کردیم سه دغدغه اصلی و عمده را پیش رو داشتیم. اول اینکه آیا این مکان(شهر آفتاب) آماده خواهد شد؟ دوم آیا ناشران همراهی خواهند کرد؟ و سوم اینکه آیا مردم با نمایشگاه کتاب قهر نخواهد کرد؟

رئیس بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: امروز که روز پایانی نمایشگاه کتاب را داریم بسیار خوشبختم که این 11 روز تجربه‌ای دلنشین بود. مکان آماده شد، ناشران آمدند و از همه بهتر مردم آمدند و هرجا که مردم بیایند فضا را تحت تاثیر حضور خود قرار می‌دهند.

صالحی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: مردم ثابت کردند که بهار فرهنگی ایران را تنها نمی‌گذارند که این موضوع بر قوت قلب ناشران و مسئولان افزود.

معرفی غرفه های برتر نمایشگاه کتاب

همچنین در این مراسم غرفه‌های برگزیده بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام شد.

در بخش ناشران داخلی که بیش از 2 هزار ناشر حضور داشتند، انتشارات شهر قلم در بخش کودک تهران،‌ انتشارات کتابک در بخش کودک شهرستان و انتشارات کتاب ارجمند در بخش دانشگاهی تجلیل شدند؛ همچنین انتشارات تخته سیاه در بخش آموزش، غرفه پیام حنان در بخش نشر الکترونیک، غرفه انتشاراتی هیرمند در بخش عمومی تهران، و انتشارات فرهنگ مانا و کتاب طه به صورت مشترک در بخش عمومی شهرستان برگزیده شدند.

در بخش ناشران خارجی نیز که 6 هزار شرکت کننده از سراسر جهان آثار خود را در قالب 300 عرضه‌کننده کتاب، ارائه دادند، در فروش کتاب های لاتین انتشارات آوند دانش، در فروش کتاب های عربی شرکت انتشارات ویژه نشر، و در بخش سالن کشورها و بازار جهانی کتاب مسکو کای کین به صورت ویژه تجلیل شدند. در این آیین غرفه سازمان ورزش شهرداری تهران و غرفه ساماندهی مشاغل شهرداری تهران نیز مورد تقدیر قرار گرفتند.

در پایان این مراسم انتشارات دلیل ما به علت راه اندازی غرفه امام حسین (ع) در نمایشگاه، و انتشارات پیام مشرق به دلیل توجه ویژه به ارزش های معنوی و حجاب در بخش ناشران داخلی مورد تجلیل قرار گرفتند.

همچنین در این مراسم، از آقای کایکین، رئیس بازار نمایشگاه و بازار جهانی مسکو نیز تجلیل شد.

منبع: اطاعات

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: