چه باید‌کرد؟ / شادروان دکتر صادق طباطبایی - بخش دوم

1393/12/5 ۰۸:۴۹

چه باید‌کرد؟ / شادروان دکتر صادق طباطبایی - بخش دوم

در چنان شرایط و اوضاعى، پیشگامان سیاست و دین به پا مى‏خیزند. عدّه و عُده آنان در قیاس با امکانات و ابزار سردمداران فرهنگ جور و تباهى، بسیار اندک بود. امام به ترکیه و سپس به عراق تبعید مى‏شود و سیاسیون دانشگاهى مبارز و مسلمان و روحانیون مجاهد، یکى پس از دیگرى روانه زندان مى‏گردند.

 

 

در چنان شرایط و اوضاعى، پیشگامان سیاست و دین به پا مى‏خیزند. عدّه و عُده آنان در قیاس با امکانات و ابزار سردمداران فرهنگ جور و تباهى، بسیار اندک بود. امام به ترکیه و سپس به عراق تبعید مى‏شود و سیاسیون دانشگاهى مبارز و مسلمان و روحانیون مجاهد، یکى پس از دیگرى روانه زندان مى‏گردند. حرکتى که آغاز مى‏شود، مبتنى است بر نگرشى غیرسنتى از دین و فرهنگ غالب در حوزه‏ها. حال و هوایى که حوزویان و متولیان آن روزگار در آن مى‏زیستند، به‌کلى با اقتضائات عصر و نسل و شرایط حاکم بر زمان و جهان بیگانه بود. از این‏رو شهید مطهرى کار سنتى حوزوى را رها کرده، به محیط‌هاى آکادمیک روى مى‏آورد. شهید بهشتى با تأسیس مراکزى آموزشى، به میدان مبارزه فرهنگى گام مى‏نهد. حسینیه ارشاد تاسیس مى‏شود و على ‏شریعتى با بررسى علمى شرایط اجتماعى و به‏رغم تهاجمات گسترده طیفى عظیم از روحانیت سنتى به ‏کمک معدود روشنفکران مذهبى، حرکت انفجارى و توفنده فرهنگى و مذهبى خود را نه در قالب شیوه‏هاى کهن و آداب رایج سنتى، بلکه برخاسته از راه و رسمى علمى و نوین و متناسب با اقتضائات دوران جدید، پى مى‏افکند.

اسلام ناب محمدى به قول امام خمینى على‏رغم سیطره دقیانوس، نقاب از رخساره برمى‏کشد و روشنگرى آغاز مى‏شود. ابزار کار، علم است و منطق و شیوه عمل، لطف است و مرحمت و روش تبلیغ، آموزش قرآنى «جدال احسن» است. مروت با دوستان و مدارا با دشمنان، مرام عام مى‏شود. تهاجمات فرهنگى گروههاى الحادى با ابزار منطق و استدلال و شیوه‏هاى محبت‏آمیز، به ضد خود تبدیل مى‏گردد. محافل عیش و نوش و طرب جوانان به کانونهاى بحث و تبادل‏نظر با پیروان مکاتب جدید نظیر اومانیسم و مارکسیسم و اگزیستانسیالیسم و پوزیتیویسم و… تبدیل‏مى‏گردد. جوش و خروشى فزاینده شکل مى‏گیرد.

در خارج از کشور به ویژه در کشورهاى اروپایى و آمریکا و در این اواخر شبه‌قاره هند و فیلیپین نیز جوانان مسلمان در قالب انجمن‏هاى اسلامى به ترویج فکر و اندیشه و مرام و منش دینى مشغول مى‏شوند. از چیزى که خبرى نیست، روشهاى تربیتى ارعاب و تهدید است. میدان، میدان عرضه فکر و منطق و استدلال است. با آنکه در آن فضا و در آن محیط، نهادهاى حافظ و مسئول ارزشهاى دینى وجود نداشت و کسى را با کسى کارى نبود، ولى روشهاى محبت‏آمیز و معقول و منطقى جوانان مسلمان سبب مى‏شد اکثر جوانانى که به قصد تحصیل به اروپا آمدند، به دین و به فرهنگ ایرانى اسلامى و به ارزشهاى ملى و مقدس خود پایبند بمانند و حتى بالاتر از آن، موفق شوند به تعمیق عاطفه و اندیشه دینى خود نیز بپردازند.

آیین و مرامى که انجمن‏هاى اسلامى از آن پیروى مى‏کردند، برخاسته ازفکر و اخلاق و مکتبى بود که پیشگامان روشنفکرى دینى، امام خمینى و یاران طراز اول ایشان، نظیر شهید مطهرى و شهید بهشتى و نیز امام موسى صدر و… مبلّغش بودند. خوشرویى و ملاطفت و نرمخویى و شیوه بحث استدلالى و عدم تفحص در امور داخلى و خصوصى دانشجویان و کمک به حل مشکلات مالى و تحصیلى آنان، راه و رسمى بود که پیوسته مورد تذکر و حمایت بزرگان مذکور بود. همین مرام و آیین، باعث گسترش و تقویت کمّى و کیفى روزافزون انجمن‏هاى اسلامى در مقابل سازمانهاى دانشجویى غیر و یا ضدمذهبى شده بود. تکنوکراتهاى مسلمان و متعهد و متخصص و روشنفکران قرآن‌شناس و آشنا به مقتضیات عصر، محصول همین انجمن‏ها بوده و هستند.

 

وجدان لبنان

در لبنان نیز شرایط سیاسى و اجتماعى و دینى دیگرى حاکم بود. به لبنان، در دهه‏هاى ۴۰ و ۵۰ نگاه مى‏کنیم: فضاى حاکم بر ذهن و احساس تحصیل‌کردگان، متأثر از پیروزیهاى پى‏درپى جنبش‏هاى آزادیبخش کمونیستى در سراسر نقاط جهان است. فکر و مکتب حاکم و غالب بر سر و دل جوانان، تئوریهاى مارکس و اندیشه‏هاى لنین و پرچم برافراشته مائو و مشى پیروز هوشى مینه و دلاوریهاى چه‏گوارا و پیکارگریهاى فیدل کاسترو و مجاهدتهاى احمد بن بلّا و خروش پرفروغ لومومبا، در آسیا و آمریکاى لاتین و آفریقا، علیه سلطه‏گریهاى امپریالیسم آمریکا مى‏باشد. دین به عنوان افیون توده‏ها و عامل بازدارنده و رخوت جمع و جماعت و وادادگى انسانها در مقابل ستمگران تلقى مى‏شود. جامعه دانشگاهى به‌شدت ضددینى و ضدمذهبى است.

از سوى دیگر بزرگترین متفکران ضد شیعى و برجسته‏ترین علماى اهل سنت، با آن داعیه‏هاى بلندپروازانه خود، جوّ حاکم بر جماعت مسلمانان را شکل مى‏دادند. علماى بزرگ مسیحى و متکلمان برجسته عصر بیدارى و نویسندگان پرآوازه و شعراى با نام و نشان فرقه‏هاى مختلف مسیحیت نیز حضورى پر اقتدار داشتند.

همه این بزرگان فکر و اندیشه چه در عالم سیاست و چه در وادى دین اعم از مارکسیست و مسیحى و سنى، یک وجه مشترک داشتند و آن، ضدیت و مبارزه با فکر و عقیده و مرام تشیع بود! جامعه شیعه لبنانى به عنوان اقلیتى مفلوک و مهجور و فقیر و مستضعف و فاقد هویت فرهنگى، در فقر و فاقه غوطه مى‏خورد و دختران و پسران خود را اسیر روسپیگرى و قاچاق مواد مخدر مى‏دید. اگر تک و توک جوان تحصیل‌کرده‏اى در میان این قوم دیده مى‏شد، ناچار بود انگل فئودالهاى شیعه‌تبار و یا خادم سرمایه‏داران مارونى و یا عنصرو آلت سر به زیر زمامداران حاکم گردد.

در چنان فضایى از فقر فرهنگى و درماندگى اقتصادى و فحشاى اخلاقى که بر قوم شیعه لبنانى حاکم بود، روحانى سى ساله‏اى از قم وارد مى‏شود. در مدتى کمتر از ده سال از آن اقلیت مفلوک، جماعتى مى‏سازد داراى بالاترین هویت انسانى و دینى و فرهنگى و سیاسى. آن شمار عظیم متفکران و اندیشمندان و قلم‌زنان و انقلابیون چپ و راست و روحانیان مسیحى و اهل تسنن، نه تنها مانع موفقیت این روحانى شیعى نمى‏شوند، بلکه حتى آن‌چنان مجذوب خلق و خو و مرام و منش و شیوه سلوک و منطق دینى او مى‏گردند که زبانزد خاص و عام مى‏شود. امام موسى صدر «وجدان لبنان» نام مى‏گیرد و قدم و قلم و کلامش، در کلیساى مسیحى به قول یک عالم بزرگ مسیحى همان روحانیتى را فرومى‏پاشد که در مساجد اهل تسنن و محافل شیعه.

کارشکنى‏هاى عمّال جور وستم و ترفندهاى موذیانه آخوندهاى دربارى و نفاق‏افکنى‏هاى فئودالهاى شیعه و سمپاشى‏هاى وابستگان به سفارت شاهنشاهى و عنادورزى‏هاى مشتى ورشکسته سیاسى و دربدر و هجمه‏هاى تبلیغاتى و ایذائى رسانه‏اى مزدوران بعثى عراق و شبنامه‏ها و روزنامه‏هاى چپى‏هاى عقیدتى و جیره‏خواران دستگاههاى اطلاعاتى و امنیتى و جاسوسان ساواک و سیا و موساد، که با تمامى توش و توان و انواع حیله‏ها ودسیسه‏ها و شایعه‏پراکنى‏ها، علیه این روحانى جوان به کار گرفته مى‏شد، هیچ کدام کارساز و اثرگذار واقع نمى‏گردد. دانشجویان دانشگاههاى لبنان، فوج فوج به دورش گرد مى‏آیند. جوانان و دختران و پسران لبنانى ـ اعم از شیعه و سنى و مسیحى ـ تحت آموزشهاى دینى و اخلاقى‏و سیاسى او قرار مى‏گیرند. سازمان سیاسى «حرکت المحرومین» با هدف فقر و استضعاف‌ستیزى و عدالت‌پرورى و با مشارکت جوانان پرشور از همه فرقه‏ها و ادیان و به رهبرى امام صدر، اعلام موجودیت مى‏کند. راههاى صدساله یک‌شبه پیموده مى‏شود.

مدارس و مؤسسات و آموزشگاهها ودرمانگاهها و انجمن‏هاى خیریه و نهادهاى دینى و فرهنگى و سیاسى و خدماتى و بالاخره انستیتو تکنولوژى جبل ‏عامل پاى مى‏گیرند. امام صدر در جستجوى یاورى توانا و مسلمان و متعهد و متخصص و انقلابى ‏و هوشیار، به دکتر چمران برمى‏خورد. این معلم عارف و دانشمند الکترونیک شاغل در ناساى آمریکا و استاد دانشگاه برکلى، به لبنان مى‏رود. او که به قول خودش «تبلور مظلومیت چهارده قرنه تشیع و عدالت علوى را در سیما و سینه امام صدر» مى‏بیند، از تمامى عناصر وجودى خویش و از تمامى ابعاد خلاقه و هنرى و اجتماعى خود، براى ایجاد و پرورش نسلى نو و انقلابى و متدین مایه مى‏گذارد. او هم به قول خودش «مجذوب راه و رسم و سیره و سلوک و بردبارى و عزت‌مدارى» معبودش «امام صدر» گشته و نجات ملت لبنان و جامعه ایران را از یوغ ستم و استبداد، وجهه همت خود قرار مى‏دهد.

به اقتضاى شرایط سیاسى و وجود میلیشیاى مسلح اقوام مختلف و حضور اسرائیل در مرزهاى جنوبى ‏لبنان و ضرورت فراهم بودن امکانات دفاعى براى جامعه با صلابت و پرخروش و متفکر و احیاشده شیعى، سازمان شبه‏نظامى «امل» مرکب از جوانان انقلابى و پاکباخته شیعى، شکل مى‏گیرد و هدف خود را حفظ وحدت و عظمت لبنان و کرامت انسانى و دفاع از موجودیت «قدس شریف» و مبارزه با اشغالگران و استعمارگران صهیونیست اعلام مى‏دارد.

نسلى و قومى و جامعه‏اى در لبنان توسط امام موسى صدر ساخته مى‏شود که حتى تا امروز که بیش از یک ربع قرن از فقدان و اختفاى ظالمانه وپر رمز و راز او و شهادت عارفانه چمران مى‏گذرد، همچنان پرچمدار جهاد علیه استعمار صهیونسیتى در فلسطین و لبنان و اثرگذار در میدان سیاست خاورمیانه عربى ‏مىباشد. از دختران و پسران بى‏هویت دیروز، زنان و مردان مجاهد و متعهدى ساخته شده‏اند که امان و امنیت را از دشمن صهیونسیتى بریده و مبشر و مروج فرهنگ انسان‌ساز دینى در جامعه لبنان شده‏اند. از بدحجابى و خودباختگى و افسون زدگى در مقابل رسانه‏هاى تصویرى غرب، در میان آنان خبرى نیست. از سازمانهاى متولى دنیا و آخرت و نگاهبان عفت عمومى و خصوصى و پاسدار دوزخ و بهشت جوانان، نه در زمان حیات امام صدر و مجاهدتهاى دکترچمران خبرى بود و نه امروز نیازى به ارعاب و تهدید و اعلام راهپیمایى علیه بى‏حجابى احساس مى‏شود. نه پاى‏گذاشتن در کازینوها و قمارخانه‏ها و عشرتکده‏ها و مشروب‏فروشى‏ها، با مجازاتهاى جسمى و روحى و مالى و تحدید آزادیها مواجه بود و نه امروز حضور جوان مسلمانى را در چنین مکانهایى ناظر هستیم.

روزنامه اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: