یک باستانشناس و متخصص دوره هخامنشی میگوید: «در متون بابلی، کوروش نه فاتحی خونریز، بلکه پادشاهی دادگر و برگزیده خدای مردوک معرفی شده است، که صلح و آرامش را به بابِل بازگرداند.»
پاسارگاد نخستین مرکز حکومتی هخامنشیان در دشت مرغاب در شمال استان فارس امروزی واقع شده است. بنا به نوشته مورخین یونانی از جمله هرودوت، کتزیاس، استرابون و پولیانوس، کوروش در آخرین نبردش با آستیاگ، آخرین شاه ماد، در دشت مرغاب و محل کنونی پاسارگاد پیروز میشود و پادشاهی ماد را از بین میبرد.
من معتقدم شیخیه را باید شناخت. خوب هم باید شناخت. بر اساس منابع دست اول آن و نه ردیهها و اتهام نامههایی كه بر علیه آنها نوشته یا پرداخته شده است.
تا چند سال پیش که مقالات نخست از صافی بخش ویرایش و چاپ مرکز میگذشت، عموماً با برخورداری از دقت و وسواس استاد رفیع پیراسته و راهی چاپخانه میشد. نهفقط یاران بخش ویرایش و چاپ که همکاران دیگر بخشهای علمی مرکز مستقیم و غیرمستقیم از محضرش بهرهها میبردند.
یکی از این نوابغ ایرانی، حکیم غیاث الدّین ابوالفتح عمر بن ابراهیم الخیّامی مشهور به «خیّام»، «حکیم»، «امام»، «حجّة الحق» و «حکیم عمر خیّام»، فیلسوف، ریاضی دان، ستاره شناس، پزشک، موسیقیدان و شاعر است که در ۲۸ اردیبهشت ۴۲۷ ق در شهر دانش پرور و مردآفرین نیشابور در زمان حکومت سلجوقیان زاده شد.
هنگام تأسیس دانشگاه داکا بخشهای فارسی و اردو با هم فعالیت میکردند. پس از آن، در سال ۲۰۰۶، بخشهای فارسی و اردو از یکدیگر جدا شدند. یکی از مهمترین دلایل راهاندازی بخش فارسی به عنوان یکی از بخشهای تأسیسی، توجه به اهمیت نسخ خطی پراکنده در نقاط مختلف بنگلادش بود.
رضا مختاری اصفهانی: کتاب «تاریخ بیداری ایرانیان» تنها روایت حوادث سیاسی نیست. ناظمالاسلام به جز نقل تحولات فکری، به مسائل اجتماعی نیز نظر دارد. گاهی روایت او از مسائل اجتماعی روزگار خود با تصویرسازی نیز همراه است. در این باره او را میتوان ناظری دقیق برشمرد.
اندلس در واقع بخشی از اسپانیاست، اما مسلمانانی که هشت سده در آن دیار زیستند و تمدن شکوهمندی را پی افکندند، بیشتر سرزمین اسپانیا و پرتغال امروزی را اندلس می نامیدند.
فلسفه همچون بسیاری از چیزهای دیگر، هم فوایدی دارد و هم عوارضی. از فوایدش اینکه هم ژرفاندیشی در هر زمینهای به بار میآورد و هم گستردهنگری و در کل باعث میشود که تجزیه و ترکیب ذهنی قوت و شدت و صلابت پیدا کند.
مؤلف بر آن است که هدف تز «جنگ تمدن»های هانتینگتون، به دست دادن تصویری از جهان بود که در آن، آمریکا و متحدان غربیاش خود را برای پیشبردِ نوع خاصی از سیاست خارجی سازماندهی کنند که مبتنی بر«خودشیفتگی تمدنی» است.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید