آینه بردباری / امیرحسین شرافت - بخش چهارم

1393/4/29 ۰۸:۴۴

آینه بردباری / امیرحسین شرافت - بخش چهارم

«سیاست امام علی(ع) و حسنین(ع) در رابطه با حكومت و فتوحات خلفا»، از عبدالله خانقلی همدانی، پژوهشی در باب سیره سیاسی علی(ع) و موضع‏گیری‏های آن حضرت در مورد حكومت خلفا است. نویسنده ابتدا دورنمایی از زندگانی امام علی و امام حسن و امام حسین(ع) ارائه كرده و سپس به بیان مفهوم سیاست در اسلام از دیدگاه علی(ع) پرداخته است. وی آنگاه به ضرورت وجود حكومت و مبانی فكری آن اشاره دارد و معتقد است كه همواره باید یك پیشوای عادل و معصوم در رأس حكومت باشد تا ولایت الهی را اعمال نماید.

 

 

 

«سیاست امام علی(ع) و حسنین(ع) در رابطه با حكومت و فتوحات خلفا»، از عبدالله خانقلی همدانی، پژوهشی در باب سیره سیاسی علی(ع) و موضع‏گیری‏های آن حضرت در مورد حكومت خلفا است. نویسنده ابتدا دورنمایی از زندگانی امام علی و امام حسن و امام حسین(ع) ارائه كرده و سپس به بیان مفهوم سیاست در اسلام از دیدگاه علی(ع) پرداخته است. وی آنگاه به ضرورت وجود حكومت و مبانی فكری آن اشاره دارد و معتقد است كه همواره باید یك پیشوای عادل و معصوم در رأس حكومت باشد تا ولایت الهی را اعمال نماید.

نویسنده در ادامه از جنگ و جهاد و اهداف اصیل آن در اسلام سخن می‏گوید و ضمن ارزیابی فتوحات گوناگون خلفا از منظر امام علی و امام حسن و امام حسین(ع)، آن را منافی با اهداف اصیل جهاد در اسلام می‏شمارد. وی در قسمتی دیگر از كتاب، وظایف متقابل امام و امت را از نظر علی(ع) بررسی می‏كند و نقش امت اسلامی را در انزوای امام علی(ع) مورد تحلیل قرار می‏دهد. آنگاه موضع‏گیری امیرالمؤمنین(ع) در باب حكومت خلفا مطرح شده و راهنماییهای امام علی(ع) و مساعدت ایشان در پیشبرد امور حكومتی و علل آن تبیین گردیده است.

خادم حسین فاضل ورسی در کتاب «سیاسه السبطین یا صلح امام مجتبی و قیام سیدالشهداء»، زندگینامه امام حسن را از بعد روایی و تاریخی مورد تحلیل قرار داده است. ولادت، انتخاب نام، و فضایل آن حضرت از جمله مباحثی است كه در آغاز آمده است. سپس به وضع امام حسن(ع) از لحاظ یاران و دوستان و نیز دشمنان او پرداخته شده و آنگاه از دوران حكومت و شرایط و فلسفه صلح و شرایط و حوادث مربوط به آن سخن به میان آمده است.

ارزش صلح امام حسن(ع) از دیدگاه تاریخی و اهمیت آن برای امامان بعد و قیام امام حسین(ع) و نیز طرح سیاسی صلح از مواردی است كه در ادامه مطرح گردیده است. وصایای امام حسن(ع) و فضایل و ویژگی‏های آن حضرت و نیز قیام امام حسین(ع)، در پایان كتاب مورد بحث قرار گرفته است.

سیدتقی واردی در کتاب «پیشوای صالحان: شخصیت و زندگی امام حسن مجتبی(ع)»، به ارائه گزارشی از زندگی، سیره و فضایل امام مجتبی(ع) پرداخته است. کتاب در پنج فصل و بر اساس منابع تاریخی و روایات و کتابهای سیره تدوین شده است. در فصل اول و دوم فضایلی چون شرافت نسبی، دانش، زهد، خوش‏خلقی و حلم و وقار امام حسن بررسی و شواهدی از آیات و روایات بر اساس آنها جستجو شده است. در فصل سوم، سخن از مراحل زندگانی امام حسن از کودکی، جوانی، دوران امامت و خلافت کوتاه حضرت و مسائل و حوادث سیاسی آن زمان است. در این بخش اندیشه‏ها و سیره سیاسی امام و ترفندهای مخالفان و محیط جامعه اسلامی معرفی شده و سپس در فصل بعدی گزارشی از زندگی و نام همسران، فرزندان و یاران حضرت آمده است. در پایان شبهات و پرسشهایی پیرامون فلسفه صلح امام و سفر حضرت به شام و نیز تهمت طلاقهای متعدد پاسخ داده شده است.

محمد رضا فلسفی(1317) در کتاب «تاریخ سیاسی اسلام از عصر ابوبكر تا شهادت امام حسن مجتبی(ع)» که انتشارات طاق بستان كرمانشاه آن را در 292‏ صفحه منتشر کرده، به تحلیل وقایع سیاسی صدر اسلام و چگونگی روی كار آمدن خلفای راشدین، و شهادت امام مجتبی(ع) پرداخته است.

ارزیابی و تحلیل وی در پنج فصل به سامان آمده که در فصلهای ابتدایی، حوادث مربوط به زمان خلفای چهارگانه مورد بررسی قرار گرفته است و درآن به مسائلی مانند علل تشكیل سقیفه، ماجرای فدك و دادخواهی حضرت فاطمه(س)، و ارتداد گروهی از مسلمانان و شیوه سیاسی ابوبكر، خلافت عمر، جنگها و فتوحات وی، خلافت عثمان و علل شورش مردم و چگونگی تدوین و جمع‌آوری قرآن پرداخته شده است. در فصل پایانی نیز، خلافت امام علی(ع) و دشواریهای دوران او، جنگهای داخلی امام با سه گروه قاسطین، مارقین و ناكثین و ویژگیهای شخصی امام مجتبی(ع) و علل و انگیزه‏های جنگ و صلح او با معاویه و مفاد صلحنامه مورد بررسی قرار گرفته است.

 

صلح امام حسن(ع)

راضی آل‏یاسین(1896ـ1953‏م) در اثری که آن را آیت‌الله خامنه‌ای با عنوان «صلح امام حسن: پرشكوه‌ترین نرمش قهرمانانه تاریخ» به فارسی برگردانده، به شیوه‌ای تحلیلی به كاوش در صلح امام حسن مجتبی(ع) پرداخته است. مؤلف كوشیده است با بهره‏گیری از منابع و مستندات تاریخی و تحقیق در فراز و نشیب‏ها و شخصیت‏های مؤثر آن دوره، تصویری گویا و جامع از ابعاد صلح امام(ع) ارائه دهد. در ابتدای كتاب گفتاری از مرحوم سیدعبدالحسین شرف‏الدین آمده است كه در آن به معرفی كتاب و مؤلف آن، به همراه تحلیل مختصری از حكومت معاویه و پیشینه و زمینه‏های صلح و اثر آن بر قیام امام حسین(ع) پرداخته شده است.

این پژوهش درباره علل و زمینه‏های صلح و فتنه‏گری معاویه در فریب مردم، و نیز موضوع خلافت از دیدگاه تشیع، با اشاره به ابعاد فضیلت امام حسن(ع) و با توجه به متون تاریخی و نقل مورخان، در عوامل و انگیزه‏های صلح و فرازهای صلحنامه و برخورد معاویه با آن، بحث می‏كند. این کتاب را رشید جاسم در379‏ص به انگلیسی ترجمه كرده و انتشارات انصاریان در قم به چاپ رسانیده است.

جعفر ابراهیمی نیز در کتاب «آسمان دوم» که انتشارات محراب قلم در تهران به چاپ رسانده، موضوع صلح امام حسن(ع)‏ را مورد تحقیق و پژوهش قرار داده است.

کتاب سیدحسن ابطحی درباره زندگانی امام حسن(ع) و ریشه‏های صلح وی با معاویه و با عنوان « امام مجتبی(ع)»، کتاب دیگری است که انتشارات بطحا منتشر كرده است. نویسنده با بهره‏گیری از روایات اهل‏بیت(ع) و كتابهای تاریخی، با اشاره به فضایل و مناقب امام حسن، به دوران كودكی و نوجوانی آن حضرت و بالاخره دوران امامت وی پرداخته و با اشاره به ویژگیهای معاویه، تصمیم امام به جنگ با وی را مورد بررسی قرار داده و به بی‏وفایی یاران سُست‌عنصر امام وحتی جاسوسی برای معاویه، به صلح آن حضرت با معاویه پرداخته و نتیجه گرفته است كه امام برای حفظ اسلام ناچار به پذیرش صلح شد. وی سپس به وقایع و حوادث شهادت امام(ع) و پس از آن پرداخته و در پایان چهل حدیث از كلمات ایشان را نقل كرده است.

محسن اراكی در کتاب «صلح الإمام الحسن(ع) و ثوره الإمام الحسین(ع) من منظور السنن التاریخیه فی القرآن الكریم»، که انتشارات بوك اكسترا در لندن و به زبان عربی آن را منتشر نموده است، به بررسی صلح امام با معاویه و نهضت امام حسین(ع) علیه حكومت اموی می‏پردازد. هدف نویسنده كالبدشكافی سیاسی، اجتماعی و وقوع این دو حادثه به ظاهر متضاد بوده است. وی از این دو حادثه نتیجه گرفته است كه تفاوت سیره این دو امام(ع)، معلول تفاوت شرایط زمانی و مكانی آنهاست و هر دو از مشی واحدی پیروی می‏كردند و هدفشان استقرار عدالت و حكومت اسلامی در جامعه بوده است.

سرفصلهای كتاب عبارتند از: صلح امام حسن، سنتهای رهبری الهی در تاریخ، سنت مرحله‏ای بودن رهبری الهی در شرایط غیبت امام معصوم، صلح امام حسن(ع) در پرتو سنتهای رهبری الهی، انقلاب امام حسین(ع)، سنت استخلاف و استبدال، خلافت امت، خلافت و شهادت، و امت مستخلفه.

محمدحسین بروجردی در کتاب «سیمای امام حسن(ع) و صلح با معاویه» به ارائه گزارشی تحلیلی از زندگانی امام مجتبی(ع) و فلسفه صلح او با معاویه پرداخته است. نویسنده با ذكر روایاتی در وصف و مدح امام نتیجه می‏گیرد كه ایشان در سطح بالاتری از افق درك آدمیان قرار دارد و به همین علت، بشر از شناخت حقیقت شخصیت او عاجز است. از دیدگاه وی، انسان همواره نیازمند به پیشوا و رهبر است تا او را از گمراهیها نجات داده و به سعادت برساند، و این پیشوا باید كسی باشد كه خود هدایت یافته بوده و هیچ نقصی نداشته باشد. وی در ادامه از ائمه اطهار(ع) به عنوان مصداق كامل پیشوایان آدمیان یاد كرده و سپس به تفصیل به بیان اوصاف و ویژگیهای اخلاقی و سلوك سیاسی و اجتماعی امام حسن(ع) پرداخته است. در دو بخش چهارم و پنجم كتاب، سرگذشت بنی‏امیه، به ویژه معاویه را به بررسی گذاشته و سرانجام با تحلیلی از صلح امام حسن(ع) با معاویه، كتاب را به پایان برده است.

عبدالله بن علی خنیزی (1931م)، در کتاب سه جلدی «قطاف المسجد 1ـ الحسنان(ع) فی الصلح و الثوره 2ـ استقراء بنود المعاهده»، که مؤسسه البلاغ در بیروت چاپش کرده و در واقع خطبه‏های سلسله‏وار نماز جمعه وی است، نگاهی تحلیلی و استدلالی به موضوعات و برداشتهای تربیتی و عقیدتی از سیره امام حسن و امام حسین نموده است.

روزنامه اطلاعات

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: