«وزیر ارشاد» خبر داد: آمادگی برای برپایی حراج «کریستیز» در «کیش»

1393/2/16 ۰۹:۲۲

«وزیر ارشاد» خبر داد: آمادگی برای برپایی حراج «کریستیز» در «کیش»

بحث برسر برپایی حراج‌هایی مانند کریستیز، بونامز و ساتبیز در ایران موضوع تازه‌ای نیست؛ اما سخنان وزیر ارشاد مبنی بر تلاش این وزارتخانه برای برپایی حراج کریستیز در جزیره کیش، بار دیگر پرونده مربوط به توانایی‌های ایران برای تبدیل‌شدن به بازار خریدوفروش آثار هنری در منطقه را به جریان انداخت. علی جنتی، وزیر ارشاد روز دوشنبه، 15اسفند از تلاش برای حضور حراج کریستیز در ایران خبر داد. او در این‌باره به ایسنا گفت: «مذاکراتی با مقامات موسسه کریستیز در حال انجام است تا بتوانیم کریستیز را در جزیره کیش برگزار کرده و هنرمندان درگیر این حوزه را به ایران وارد کنیم.»

سحر آزاد: بحث برسر برپایی حراج‌هایی مانند کریستیز، بونامز و ساتبیز در ایران موضوع تازه‌ای نیست؛ اما سخنان وزیر ارشاد مبنی بر تلاش این وزارتخانه برای برپایی حراج کریستیز در جزیره کیش، بار دیگر پرونده مربوط به توانایی‌های ایران برای تبدیل‌شدن به بازار خریدوفروش آثار هنری در منطقه را به جریان انداخت. علی جنتی، وزیر ارشاد روز دوشنبه، 15اسفند از تلاش برای حضور حراج کریستیز در ایران خبر داد. او در این‌باره به ایسنا گفت: «مذاکراتی با مقامات موسسه کریستیز در حال انجام است تا بتوانیم کریستیز را در جزیره کیش برگزار کرده و هنرمندان درگیر این حوزه را به ایران وارد کنیم.»

در صورتی که این مذاکرات به نتیجه برسد، باید به این موضوع توجه کرد که ایران درحال حاضر رقیبی بزرگ مانند دوبی دارد. دوبی سالانه میزبان حراج‌های معتبری است که باعث شده آن را به قطب خریدوفروش آثار هنری تبدیل کند و به همین دلیل اگر قرار است ایران میزبان کریستیز شود باید دید تا چه حد سازوکارهای لازم برای ورود به این عرصه را در اختیار دارد. علیرضا سمیع‌آذر، کارشناس و مدرس هنر با اشاره به اینکه در گذشته این توانایی برای ایران وجود داشت، به «شرق» گفت: «ایران می‌توانست به مرکز ثقل تبادلات هنری تبدیل شود اما به دو دلیل این اتفاق نیفتاد. یکی از دلایل به مسایل فنی برمی‌گردد. سیستم بانکی ایران آمادگی کافی را برای اینکه ما به مرکز خریدوفروش آثار هنری تبدیل شویم، نداشت و خریداران به‌راحتی نمی‌توانستند از شبکه بانکی متصل به بانک‌های دیگرکشورها استفاده کنند.»

او ادامه داد: «صدور روادید و مشکلات گمرکی هم از لحاظ تکنیکی باعث ایجاد مشکلاتی برای تبدیل‌شدن ایران به مرکز خریدوفروش آثار هنری شده بود. البته اگر قرار باشد کیش محل برگزاری کریستیز شود، به دلیل اینکه منطقه آزاد تجاری است شرایط سهل‌تری برای صدور روادید و مسایل گمرکی وجود دارد با این‌حال ارتباطات بانکی همچنان به‌عنوان یکی از موانع بزرگ وجود دارد هرچند این موضوع، غیرقابل حل نیست و با کمرنگ‌شدن تحریم‌ها می‌توان آن را برطرف کرد.»

او در توضیح دومین دلیلی که ایران تاکنون نتوانسته است قطب خریدوفروش آثار هنری شود، اظهار کرد: «خواست و اراده حکومت بسیار مهم است. در زمان ریاست‌جمهوری محمد خاتمی این اراده وجود داشت اما طی هشت‌سال گذشته این اراده به‌صورت کامل محو شد و هیچ انگیزه و شوقی برای اینکه ایران نقشی در زمینه هنر ایفا کند، دیده نشد.»

او با بیان اینکه در هشت‌سال گذشته حضور ایران در عرصه بین‌المللی نیز کمرنگ شد همچنان‌که از چهار دوره دوسالانه ونیز، ایران دوبار در این رویداد شرکت کرد، افزود: «در این مدت تبادلات آثار هنری با خارج از کشور در دستور کار دولت نبود در حالی‌که در عرصه فرهنگ و هنر ما به ارتباطات گسترده و تجربیات هنری نیاز داریم.»

این کارشناس مسایل هنری اما حضور کریستیز در ایران را بستری برای جهت‌بخشیدن به استعدادهای هنری منطقه دانست: «حضور کریستیز در ایران هدف بزرگی است. ایران، بزرگ‌ترین تولیدکننده فکر و اندیشه در سطح منطقه است اما جایی که بازار هنر را کنترل می‌کند، تاثیرگذارتر است. کشورها یا مناطقی که استعداد هنری تولید می‌کنند، جهت‌گیری‌های آینده این حوزه را کنترل نمی‌کنند بلکه کشورهایی که گالری‌ها، اکسپوها، جشنواره‌ها و بازارهای قدرتمندی دارند، در این زمینه پیشرو هستند. اگر کریستیز به ایران بیاید، نه‌تنها از جوانان ایرانی حمایت می‌کنیم بلکه به استعدادهای منطقه هم جهت می‌دهیم.»

روزنامه شرق

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: