گفتگو

نتیجه جستجو برای

حسین بادامچی گفت: شاهان هخامنشی مبتنی بر احترام و به رسمیت شناختن این تفاوت‌ها بود. البته مفاهیم امروزی حقوق بشر و حق آزادی باورهای دینی در زمان کورش وجود نداشته است. به نظر من رفتار کورش نشان‌دهنده دیدگاه فضیلت‌محور است نه حق‌محور.

( ادامه مطلب )

محمدجعفر یاحقی با بیان‌ چرایی توجه به داستان «حسنک» می‌گوید: «تاریخ بیهقی» از پشتوانه‌های زبان فارسی است؛ البته در استفاده از واژه‌ها و عبارت‌هایش با توجه به تغییر معنا باید احتیاط کرد.

( ادامه مطلب )

علی آل‌داود گفت: طبعاً با گذشت زمان اندیشه‌های کسانی مثل محمدحسین فروغی امروزه کاربرد چندانی ندارد، اوضاع زمانه به شدت تغییر پیدا کرده و او خود اگر در این روزگار به سر می‌برد نوعی دیگر می‌اندیشید، و شاید همانند گروه اصلاح‌طلبان فعلی دنبال تغییرات آرام در سطوح بالا بود. تحولات و تغییرات در جامعه زمانی به سود مردم خواهد بود که به آرامی و بدون تلاطم‌های سریع صورت بگیرد.

( ادامه مطلب )

امیرمحمد گمینی گفت: امروزه ما دیگر به تاریخ علم این‌گونه نگاه نمی‌کنیم که بگوییم علم دوران اسلامی در دوره‌ای افول داشته است. بلکه علم در دوره اسلامی فعال بود، یعنی تا دوره قاجار در ایران و تا دوره عثمانی در ترکیه و سرزمین‌های عربی فعال بوده است. ولی آن شیوه پرداخت علم یک شیوه سنتی بود که با آن شیوه علم یونانی‌مآبی به زبان عربی ترجمه شده بود و همین‌طور در ایران و سرزمین‌های اسلامی فعال بوده است.

( ادامه مطلب )

بهرام روشن‌ضمیر گفت: ایده اصلی آقاخان را اگر چنانکه توضیح دادم ناسیونالیسم رمانتیک بنامیم که امروز منتقدانش آن را باستان‌گرایی می‌نامند، در دهه‌های گذشته مدام سیر صعودی داشته است. با این حال من شخصاً هنوز اندیشمند بزرگ و درخوری ندیدم که در حد آقاخان کرمانی بتواند این اندیشه را مطرح و با مقتضیات امروزه هماهنگ و به‌روز کند

( ادامه مطلب )

در دو هفته پیش یكی از خبرسازترین سوژه‌های فرهنگی كشور، بستری شدن كامران فانی در خانه سالمندان بود كه موجب افسوس و حیرت بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر شد.

( ادامه مطلب )

صادق حجتی، نویسنده و پژوهشگر درباره چهل و دومین کتاب از مجموعه شخصیت های مانا، غلامحسین مصاحب گفت: دلیل انتخابم تأثیرگذاری و کارنامه درخشان مرحوم مصاحب در عرصه‌های مختلف کاری خود بود.

( ادامه مطلب )

پاسخ جریان اسلامی به بحران هویت و عقب‌ماندگی، بازگشت به اسلام و اصلاح درونی، سکولارها اقتباس مستقیم از غرب و نهادهای آن، و ناسیونالیست‌ها احیای هویت قومی و وحدت عربی بود.

( ادامه مطلب )

همایون کاتوزیان: ایران همیشه جامعه کوتاه مدت بوده و هنوز هم هست. جامعه کوتاه مدت به پهلوی‌ها و غیر پهلوی‌ها مربوط نیست از بدو تاریخ تا روزگار کنونی ایران همواره جامعه کوتاه مدت بوده است و پاسخی غیر از این نمی‌توان ارائه داد. تاریخ ایران در طول قرن‌ها دچار چرخه‌ای از استبداد، فروپاشی و هرج‌ومرج بوده است، زیرا در ایران هیچ‌گاه نهادها و قواعد پایدار میان دولت و مردم شکل نگرفته‌ است.

( ادامه مطلب )

حافظ‌پژوه و عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات کاشان با بیان اینکه یکی از رازهای ماندگاری و توجه گسترده مردم به «حافظ» آن است که سخنان این شاعر و عارف بزرگ نه برای هفت قرن پیش، بلکه سخنانی است که انسان در هر زمان و مکان می‌تواند آن را سخن خود، درد خود و مسئله خود حس کند، تصریح کرد: معارف «حافظ» راهنمای انسان هر عصری به سمت سعادت الهی است.

( ادامه مطلب )

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: