اخبار

نتیجه جستجو برای

مردمی‌ترین قیام؛ مترقی ترین نظام حقوقی «خدا» و «مردم» دال مرکزی گفتمان انقلاب اسلامی بودند

( ادامه مطلب )

امروز سالروز هجرت امام خمینی(ره) از عراق به ترکیه است. امام خمینی(ره) در مدت تبعید به عراق و هجرت به پاریس، تاثیرگذاری بسیاری بر شیعیان شهر نجف و افزایش وجهه بین‌المللی انقلاب ایران داشت. از این رو این دو شهر، یعنی نجف و نوفل لوشاتو دو شهر تاثیر‌گذار در انقلاب و تاریخ ایران هستند. از جمله کسانی که در این شهرها امام‌(ره) را همراهی می‌کرد سید‌محمد موسوی‌بجنوردی بود

( ادامه مطلب )

خون یکی از نجاسات یازده‌گانه است که در شرع مقدس اسلام نجس بوده و استفاده از آن نیز حرمت دارد. ضمن اینکه در گذشته برای خون نه تنها هیچ گونه فایده‌ای متصور نمی‌شد، بلکه موجب تنفر نیز بود؛ اما امروزه با پیشرفت دانش پزشکی و استفاده گوناگون از خون به ویژه خون انسان و فراورده‌های آن جایگاه ویژه حیاتی یافته است. درمان بسیاری از بیماریها بدون بهره‌برداری از خون و فراورده‌های آن امکان‌پذیر نمی‌باشد و بسیاری از جراحی‌ها با مشکل مواجه خواهد شد، لذا در این مقاله تلاش شده، این موضوع ثابت شود که خون دارای منفعت محلله است و فواید زیادی دارد و امروزه حیات بشری شدیداً به آن نیازمند است و در صورت ضرورت و اضطرار می‌توان از آن استفاده و بهره‌برداری کرد.

( ادامه مطلب )

آیت‌الله سید محمد موسوی بجنوردی در مراسم نکوداشت دکتر صادق آئینه‌وند گفت: متاسفانه امروزه اخلاق در جامعه ما کمرنگ شده درصورتی که اخلاق در همه زمینه‌ها نقش کلیدی دارد، درست است که تخصص آئینه‌وند تاریخ بود اما وی اخلاق اسلامی را سرلوحه خود قرار داد.

( ادامه مطلب )

یک عضو مجمع روحانیون مبارز در مورد ماجرای فرودگاه جده و تعرض دو مامور عربستان به دو نوجوان عمره گذار ایرانی گفت: کاری که نسبت دادند اگر آن‌ها انجام داده باشند از نظر اسلام حکمش اعدام است.

( ادامه مطلب )

یکی از اصول مسلّم اسلام این است که قوانین اسلام همواره در بستر تأمین و تضمین عدالت اجتماعی حرکت کند. این زیربنای فقه و حقوق ماست. غیر از عدالت اجتماعی، اخلاق نیز زیربنای فقه و حقوق اسلامی می‌باشد. پیامبر(ص) می‌فرمایند: «انّی بُعثتُ لاتمّم مکارمَ الاخلاق: من برانگیخته شدم تا مکارم اخلاق را به کمال برسانم.» آیا پیامبری که هدف بعثتش را تکوین مکارم اخلاق می‌داند، می‌تواند پرچمدار قوانینی برخلاف اخلاق باشد؟ مسلماً خیر. یکی از امتیازات بسیار بزرگ اسلام همین اصل تابعیت قوانین از اخلاق است.

( ادامه مطلب )

«صلح و جنگ» از جمله مسائلی است که قدمتی به طول عمر بشریت بر کره ارض دارد. تقابل این دو مفهوم، به تقابل خیر و شر در وجود انسان بازمی‌گردد. از سویی، انسانها موجوداتی کمال جو و خیرخواهند که برای کسب سعادت دنیوی و اخروی از انجام هیچ خیری دریغ نمی‌ورزند. از سوی دیگر، تزاحمات و تضادهای درونی انسانها و برخورد منافع آنها با یکدیگر، آنان را به موجوداتی تبدیل کرده است که به قول‌ هابز همچون گرگ در مقابل یکدیگر می‌ایستند تا برای رسیدن به اهداف خود همدیگر را بدرند.

( ادامه مطلب )

خشونت، امری است که موافق طبع انسان نیست؛ یعنی طبع انسان متعارف نمی‏تواند امر خشن را بپذیرد و از آن تنفر دارد. حقوق وضعی نیز ریشه در حقوق طبیعی دارد؛ یعنی هر امری منافی با طبع انسانی، هرگز در شریعت امضا نمی‌شود. نه تنها شریعت اسلام، بلکه شرایع تمام پیامبران (اعم از حضرت ابراهیم، حضرت موسی، حضرت عیسی و…) بر اساس حسن و قبح افعال استوار شده‏اند؛ به این معنا که ریشه نیکو یا ناپسند بودن افعال انسانها در خود فعل است و شریعت چیزی را امضا می‏کند که قبل از تشریع، امر نیکویی است و چیزی را ممنوع می‏کند که فعل ناپسند باشد. پس به تعبیر متکلمان، ما قائل به حُسن و قبح عقلی هستیم؛ به عبارت دیگر افعال دارای ارزشهای ذاتی هستند و نیکو بودن فعل، محصول شرع و قانون نیست. در مقابل این نظر، به عقیده اشاعره، نیکویی و ناپسندی امری است که شرع می‏گوید بکن یا مکن.

( ادامه مطلب )

آیت الله بجنوردی گفت: نواندیشی نوعا در جاهایی است که موضوع عوض می‌شود. برای همین نواندیشی فقیهی را می‌خواهد که تغییر موضوعات را متوجه بشود و کاملا درک بکند.

( ادامه مطلب )

قصد مجرمانه در هر جرمی مفهومی واحد و ثابت می‌باشد؛ مثلاً قصد قتل در کلیه قتلهای عمدی سلب حیات است. اصولاً انگیزه در تحقق جرم تأثیر ندارد؛ ولی وجود آن در هر جرمی متغیر و متنوع است و کیفیت آن ممکن است فقط موجب تشدید یا تخفیف مجازات گردد؛ بنابراین هرچند که از دیدگاه حقوق اسلامی و قوانین موضوعه تشخیص انگیزه مجرمانه قاتل در ماهیت عمدی بودن قتل، تأثیری ندارد، اما از نظر حقوق اولیای دم در انتخاب مجازات (قصاص یا عفو) و همچنین تعیین میزان مجازات تعزیری توسط دادگاه قابل بررسی می‌باشد (سپهوند ۱۳۸۸: ۷۲).

( ادامه مطلب )

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: