«رستم و سهراب» خالقی مطلق اثر برگزیده شد

1394/7/18 ۰۹:۳۰

«رستم و سهراب» خالقی مطلق اثر برگزیده شد

شست معرفی و نکوداشت اثر برگزیده میان رشته‌ای روان‌پژوهی و ادبیات، از سلسله بحث‌های میان رشته‌ای مرکز خدمات روانشناسی سیاووشان بود که به میزبانی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی با حضور جمعی از استادان و دانش‌پژوهان برگزار شد.

 

 

نشست معرفی و نکوداشت اثر برگزیده میان رشته‌ای روان‌پژوهی و ادبیات، از سلسله بحث‌های میان رشته‌ای مرکز خدمات روانشناسی سیاووشان بود که به میزبانی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی با حضور جمعی از استادان و دانش‌پژوهان برگزار شد.

کتاب «داستان رستم و سهراب» با پیشگفتار، پیرایش و گزارش جلال خالقی مطلق و به کوشش محمد افشین وفایی و پژمان فیروز است که توسط انتشارات سخن به چاپ رسیده است.

در این مراسم دکتر علیرضا زالی، ریاست سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران از دکتر خالقی مطلق به پاس چهار دهه کار مداوم ایشان در جهانی‌سازی اثر بزرگ حکیم طوس تقدیر کرد.

پس از اهدای لوح یادبود از مرکز خدمات روانشناسی سیاووشان و سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران به دکتر خالقی مطلق با حضور دکتر شیوا دولت‌آبادی ریاست انجمن روانشناسی ایران، دکتر علیرضا زالی ریاست سازمان نظام پزشکی ایران، دکتر رضا زمانی استاد دانشگاه تهران و مدیر فصلنامه پژوهش‌های روانشناختی، دکتر جلال‌الدین کزازی و دکتر فاضل متن سخنرانی دکتر حسن مکارمی توسط جناب آقای حیدر حسینی خوانده شد. در ادامه این نشست دکتر جلال‌الدین کزازی، استاد دانشگاه، شاهنامه را نامه فرهنگ و منش ایرانی خواند. وی اذعان داشت: فرهنگ ایرانی همواره مایه شگفتی کسانی شده است که با این زبان آشنایی دارند. شاهنامه، نامه هزاره‌های تاریخ اندیشه این سرزمین است. از همین روست که در شاهنامه نمودهای بسیاری از هرآنچه می‌خواهید یافت می‌شود. وی همچنین مسائل روان شناختی را از بن‌مایه‌های اصلی شاهنامه برشمردند.

استاد دکتر جلال خالقی مطلق هم در پایان این نشست گفت: شاهنامه گنجینه‌ای از مطالب بسیار است. وی شاهنامه را چنان جنگلی توصیف کرد که در ابتدا وحشتناک جلوه می‌نماید زیرا از تسلط افراد خارج است. بنابراین زیبایی‌های شاهنامه را با نگاه اول هیچ‌کس درک نمی‌کند.

وی افزود: شاهنامه از جهت ترسیم شخصیت، چیره‌دستی فردوسی در غزل و کند نبودن رویدادها از دیگر آثار حماسی چون گرشاسب‌نامه متمایز می‌شود.

روزنامه ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: