نبرد رستم فرخزاد با سعد وقاص / جلال خالقی مطلق

1395/8/29 ۰۹:۵۳

نبرد رستم فرخزاد با سعد وقاص / جلال خالقی مطلق

گاه هسته اصلی حماسه رویدادی تاریخی است. کسی یا کسانی در نبردی از خود دلیری و از جان گذشتگی نشان می دهند. سپس آن واقعه بر سر زبان مردم می افتد و با گذشت زمان شاخ و برگ می گیرد و تبدیل به روایت داستانی حماسی می شود که گاه در عناصر زمان و مکان و اشخاص و غیر دگرگونی هایی می یابد و به کلی از هسته اصلی تاریخی خود دور می شود.

 

گاه هسته اصلی حماسه رویدادی تاریخی است. کسی یا کسانی در نبردی از خود دلیری و از جان گذشتگی نشان می دهند. سپس آن واقعه بر سر زبان مردم می افتد و با گذشت زمان شاخ و برگ می گیرد و تبدیل به روایت داستانی حماسی می شود که گاه در عناصر زمان و مکان و اشخاص و غیر دگرگونی هایی می یابد و به کلی از هسته اصلی تاریخی خود دور می شود. ولی درهر حال، اصل حماسه را رویداد تاریخی حماسه زا تشکیل داده است. لیکن همیشه چنین نیست. بلکه گاه حماسه را رویداد تاریخی حماسه سازا تشکیل داده است. لیکن همیشه چنین نیست. بلکه گاه حماسه اصلاریشه تاریخی ندارد، و اگر دارد، به کلی تهی از عناصر حماسی است یا چه بسا که عنصری نا حماسی نیز در خود داشته باشد و تنها بر اثر برخی کژ فهمی یا ضروریات پرورد حماسی یافته است. چنین می نماید که در شاهنامه روایت نبرد رستم با سعد از این گونه میباشد.

به گزارش فردوسی، در آغاز جنگ قادسیه، پس از آنکه میان رستم و سعد نامه ای رد و بدل می گردد، سرانجام کار به جنگ می کشد و رستم، در نبردی تن به تن به دست سعد ، که طوفان هم به یاری او آمده است، از پای در می آید و با مرگ او سپاه نیز شکست می خورد.

نامه ایران باستان سال چهارم بهار و تابستان 1383 شماره 1

دریافت مقاله

 

منبع: پرتال جامع علوم انسانی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: