علی جنتی:خیام در اندیشه سرنوشت انسان و اغتنام وقت بود

1394/2/29 ۱۰:۲۰

علی جنتی:خیام در اندیشه سرنوشت انسان و اغتنام وقت بود

شهرام ناظری در ابتدای برنامه موسیقی که در باغ آرامگاه خیام برگزار شد، اظهار کرد: انسان نمی‌داند از کدام مفاخر این شهر سخن بگوید؛ از عطار بگوید یا خیام که البته همین دو بزرگ برای کل بشریت کافی است و از نوابغ و بزرگان معاصر این شهر از استاد شفیعی کدکنی یا پرویز مشکاتیان یا از کوچه‌باغ‌های نیشابور. او افزود: اگر بخواهیم از نیشابور سخن بگوییم «مثنوی هفتاد من» می‌شود. این مراسم با اجرای رباعیاتی از خیام توسط ناظری و گروه همراه او ادامه یافت.

 

اهدای سیمرغ فیروزه نیشابور به شهرام ناظری

شهرام ناظری گفت: نیشابور به‌لحاظ فرهنگ و تمدن، مهم‌ترین شهر ایران بوده و هست و انسان نمی‌داند از کدام مفاخر این شهر صحبت کند.

شهرام ناظری در ابتدای برنامه موسیقی که در باغ آرامگاه خیام برگزار شد، اظهار کرد: انسان نمی‌داند از کدام مفاخر این شهر سخن بگوید؛ از عطار بگوید یا خیام که البته همین دو بزرگ برای کل بشریت کافی است و از نوابغ و بزرگان معاصر این شهر از استاد شفیعی کدکنی یا پرویز مشکاتیان یا از کوچه‌باغ‌های نیشابور. او افزود: اگر بخواهیم از نیشابور سخن بگوییم «مثنوی هفتاد من» می‌شود. این مراسم با اجرای رباعیاتی از خیام توسط ناظری و گروه همراه او ادامه یافت. همچنین قطعاتی از مولانا، شفیعی کدکنی و اخوان ثالث اجرا و با استقبال حاضران نیز مواجه شد. در پایان این مراسم فرماندار نیشابور گفت: من اینجا به نمایندگی از مردم نیشابور و همشهریان شفیعی کدکنی، پرویز مشکاتیان و پروفسور حسین صادقی، نشان سیمرغ فیروزه نیشابور را به شوالیه آواز ایران، استاد شهرام ناظری تقدیم می‌کنم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوشنبه در مراسم گرامیداشت روز ملی خیام که در نیشابور برگزار شد، با اشاره به اینکه حضور در نیشابور برای من یک افتخار بسیار بزرگ است، تصریح کرد: در ایران کمتر شهری را می‌توان یافت که چنین فراوان دانشمند، ادیب و فقهای نامدار را در دامان خود پرورانده باشد.

جنتی تصریح کرد: نیشابور زادگاه نخستین مدارس اسلامی و مرکز تربیت بسیاری از پیشوایان علم و دین بوده و به قول علمای بزرگ، نیشابور مهد علم و ادب ایران اسلامی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از موضوعاتی که در مورد خیام بسیار عجیب است این موضوع است که خیام با این تعداد محدود رباعی چگونه به این شهرت جهانی دست یافته است.  وی خاطر نشان کرد: خیام در شعر به مسائلی همچون سرنوشت انسان توجه می‌کند و این موضوع باعث می‌شود در دوره‌ای که اروپا با بحران فکری مقابله صنعت با سنت روبه رو است مخاطبان بسیار زیادی را به خود جذب کند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: خیام شاعری ژرف اندیش و روشن بین است، او در شعرش سرنوشت بشر را می‌سراید و در همین بین هستی شناسی و سبک زندگی انسان را تحلیل و بررسی می‌کند. جنتی با اشاره به اینکه خیام هیچ گاه عنوان نمی‌کند تمام عمر را باید به خوشی طی کرد، خاطر نشان کرد: اندیشه این شاعر در حوزه‌ای همچون اغتنام وقت و استفاده از لحظات زندگی شکل می‌گیرد. وی به شخصیت عمیق خیام اشاره کرد و افزود: اندیشه خیام در حوزه‌هایی همچون استفاده از عمر و لحظات زندگی و دوری از غم خلاصه می‌شود. علی جنتی در بخش دیگری از سخنانش افزود: عده‌ای فقط به دنبال گرفتن مدرک و فخر فروشی هستند و برای به‌دست آوردن آن به بورسیه‌های غیرقانونی متمسک می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه از فضای مجازی برای علم آموزی بدرستی استفاده نمی‌شود، افزود: در این فضا همه می‌توانند به آخرین دستاوردهای علمی دست پیدا کنند اما متأسفانه دانش ما سطحی است. به گفته جنتی در شرایط فعلی دسترسی به اطلاعات، منابع و اخبار برای همگان بسیار آسان شده است.

 

خیام هنوز هم شاعرِ شاعران است

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: چگونه می‌توان با خیام الفت نداشت وقتی بیش از هر ایرانی در خارج از این سرزمین شناخته شده است؟!

سیدعباس صالحی دیروز همزمان با روز بزرگداشت خیام در باغ آرامگاه خیام اظهار کرد: هیچ شاعر ایرانی به‌اندازه خیام ترجمه‌پذیر نبوده و ده‌ها زبان معروف و صدها زبان ناشناخته ما را به خیام می‌شناسند؛ خیامی که بیش از هر ایرانی خارج از مرزهای این سرزمین شناخته شده است.

وی تصریح کرد: این حکیم منجم، فیلسوف، ریاضیدان و موسیقیدان گرچه در دوره خودش شاعری شناخته‌شده نبود ولی هرچه گذشت شاعری او بر دیگر وجوهش چربید و خیام هنوز شاعرِ شاعران است. معاون فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ایران را همه به فرهنگ می‌شناسند و تابلو فرهنگی ایران، شعر است و در کتیبه این تابلو نام فردوسی و خیام و عطارها می‌درخشد.

صالحی در کنگره بین‌المللی از توس تا نیشابور عنوان کرد: در سال 93 آماری که از نشر کتاب داریم 50 بار شاهنامه چاپ شده و 140 بار شاهنامه گزیده‌نویسی یا بازنویسی شده است؛ فردوسی‌ها، عطارها و خیام‌ها با روح و جان ما ایرانیان پیوند خورده‌اند و نمی‌توان از ایران سخن گفت و فردوسی و عطار و خیام را تداعی نکرد.

روزنامه ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: