علی جنتی: وزارت ارشاد از اتحادیه نسخ خطی ایران حمایت مادی و معنوی می کند

1393/10/9 ۱۰:۰۲

علی جنتی: وزارت ارشاد از اتحادیه نسخ خطی ایران حمایت مادی و معنوی می کند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی وزارتخانه متبوعش را برای حمایت همه جانبه از تشکیل اتحادیه نسخ خطی ایران و همچنین ایجاد مجمعی جهانی در این زمینه اعلام کرد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی وزارتخانه متبوعش را برای حمایت همه جانبه از تشکیل اتحادیه نسخ خطی ایران و همچنین ایجاد مجمعی جهانی در این زمینه اعلام کرد.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر روز دوشنبه ۸ دی ماه در چهاردهمین آئین بزرگداشت حامیان نسخ خطی که در کتابخانه ملی برگزار شد با بیان اینکه کتاب و قلم نگاهبان علم و حکمت و فرزانگی است تاکید کرد: هر آنچه که در فرآیند این نگاهبانی قرار دارد، به همان میزان از ارزش و ستایش برخوردار است.

 وی نسخه های خطی را یکی از کهن ترین ابزار انتقال دانش و حکمت و فرهنگ توصیف کرد و گفت: این آثار جایگاهی بی همتا در همه فرهنگهای بشری دارد؛ دست نوشته هایی که ما را با چیستی و چگونگی علم و فرهنگ گذشته آشنا می کنند.

جنتی با تاکید بر اینکه نسخه های خطی، هویت نامه فرهنگ و تمدن یک ملت هستند، نسخه های خطی اسلامی و ایرانی را تبارنامه فکری و فرهنگی مسلمانان بویژه ایرانیان مسلمان خواند و ادامه داد: شناخت و بهره وری از سنت اصیل و دیرپای اسلامی و ایرانی، جز با شناسایی دقیق و درست نسخه های خطی میسر نیست.

وی حفظ و نگهداری و مرمت نسخ خطی را اولین گام برای بهره مندی از آنها عنوان کرد و گفت: تصویربرداری دیجیتالی از نسخه ها و اسناد و امکان دسترسی پژوهشگران به آنها معرفی و فهرست نگاری منابع مکتوب و بالاخره مقابله و تصحیح و تحقیق روشمند و عالمانه آنها گامهای بعدی است که باید برداشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شناخت و تحلیل سنت ها و میراث گذشته، نمودار ساختن برجستگی ها و رفع کاستی ها، از سویی گذشته پرافتخارمان را در یادها زنده می کند و نیرویی دوچندان برای پیمودن مسیر دشوار و طولانی آینده فراهم می آورد و از سوی دیگر این نکته را به ذهن و ضمیر ما القا می کند که همواره باید رو به آینده داشت  و با بهره مندی از گذشته، مسیر روشن تری برای آتیه رقم زد.

به گفته جنتی، یک لحظه توقف در گذشته به منزله سالها عقب ماندن از پیشرفت آینده است.

وی تحقیق و تتبع بر نسخه های خطی را گامی بنیادین برای پیشرفت در بسیاری از حوزه های علوم انسانی و اسلامی ذکر کرد و گفت: وزارت ارشاد از همین منظر به حلقه های به هم پیوسته حفظ و نگهداری، مرمت و تصویربرداری، تصحیح، تحقیق و نشر متون ویراسته و چاپ های عکسی نسخه های خطی به عنون گامهایی فرهنگ ساز و تمدن آفرین می نگرد.

این عضو کابینه دولت یازدهم، دانشوران، محقق و استادن حوزه نسخ خطی را درخورد تقدیر خواند. وی از دست اندرکاران همایش حامیان نسخه خطی هم تجلیل کرد و با اشاره به  مزین شدن این دوره به نام کتابشناس فقید حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عزیزاله عطاردی، او را بزرگمردی خواند که در حوزه های متعدد از شناسایی و تصویربرداری نسخه های خطی در کشورهای دور و نزدیک گرفته تا بازخوانی و تصحیح و تحقیق آنها، یک تنه اما راسخ قدم های استواری برداشته است.

به گفته جنتی، مرحوم عطاردی در راه بازشناسی هویت گذشته ایران و به ویژه ناحیه خراسان، منطقه به منطقه، شهر به شهر  و روستا به روستای خراسان بزرگ را درنوردید تا بتواند با درک درست تاریخی از جغرافیای فرهنگ ایران زمین، برای نسل بعد چراغی در راه شناخت تمدن افتخار آفرین گذشته برافروزد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنانش با استقبال از پیشنهاد حجت الاسلام والمسلمین محمد علی ابهری از بانیان آئین بزرگداشت حامیان نسخ خطی مبنی بر تشکیل اتحادیه نسخ خطی ایران، آمادگی وزارتخانه متبوعش را برای حمایت از این طرح و پیشنهاد اعلام کرد و گفت: وزارت ارشاد آمادگی کامل دارد که در این جهت هم کمک مادی و هم کمک معنوی بکند. خوشبختانه امروز ثبت موسسات فرهنگی و هنری برخلاف گذشته در زمان بسیار کوتاه صورت می گیرد و ما خوشحال خواهیم شد که بتوانیم مقدمه تشکیل مجمع بزرگی از همه کتابشناسان جهان اسلام و ایران را فراهم کنیم.

خبرگزاری مهر

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: