کیانی هفت‌لنگ: دیپلماسی فرهنگی با محوریت کتاب از بهترین راه‌های گفت‌و‌گو و تعامل با جهان است

1394/2/27 ۱۳:۳۱

کیانی هفت‌لنگ: دیپلماسی فرهنگی با محوریت کتاب از بهترین راه‌های گفت‌و‌گو و تعامل با جهان است

کیانوش کیانی هفت‌لنگ، مشاور عالی مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی معتقد است: دیپلماسی فرهنگی با محوریت کتاب از بهترین راه‌های گفت‌و‌گو و تعامل با جهان است اما این‌که تا چه اندازه بتوانیم این شعار را به عمل تبدیل کنیم، مهم است.

 

 

کیانوش کیانی هفت‌لنگ، مشاور عالی مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی معتقد است: دیپلماسی فرهنگی با محوریت کتاب از بهترین راه‌های گفت‌و‌گو و تعامل با جهان است اما این‌که تا چه اندازه بتوانیم این شعار را به عمل تبدیل کنیم، مهم است.

دیپلماسی فرهنگی با محوریت کتاب از بهترین راه‌های گفت‌و‌گو و تعامل با جهان است

دکتر کیانوش کیانی هفت‌لنگ، مشاور عالی مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی در بازدید از نمایشگاه کتاب بیش از هر چیز به نظم و برنامه‌ریزی تاکید داشت. وی در ارزیابی نمایشگاه بیست و هشتم گفت: به نظر بنده باید با طرح معیارها و ضوابطی کارها به گونه‌ای پیش برود که بیشتر کتاب‌های تازه منتشر شده به نمایشگاه راه یابند و نمایشگاه فرصتی فراهم آورد تا علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی با چنین آثاری آشنا شوند.

 

دیپلماسی فرهنگی با محوریت کتاب بهترین راه‌ گفت‌و‌گو

وی ادامه می‌دهد: در صورتی‌که در حال حاضر بیشتر کتاب‌های حاضر در نمایشگاه، آثاری هستند که طی سال‌های گذشته مکرر چاپ شده‌اند. از طرفی فضای غرفه‌ها هم ناکافی و نامناسب است، حتی مسئولان غرفه‌ها ناچارند در انظار بازدیدکنندگان غذا بخورند و یا بر اثر خستگی گاهی استراحت کنند و به هنگام ازدحام بازدیدکنندگان نیز نمی‌توان به آسانی حتی کتاب‌هایی را که در پیشخوان چیده شده‌، به‌خوبی تماشا و کتاب دلخواه را انتخاب کرد! همه این مسائل دست به دست هم داده و این ایده را مطرح می‌سازد که باید دولت به فکر ایجاد یک فضای نمایشگاهی مناسب برای کتاب باشد. مکانی که امکانات، تجهیزات و فضای مناسب را در اختیار ناشران و مراجعه‌کنندگان قرار دهد.

این پژوهشگر و مردم‌شناس درباره شعار نمایشگاه بیست و هشتم «خواندن، گفت‌و‌گو با جهان» معتقد است: به نظر من این شعار خوبی است و ما باید به هر طریق ممکن با جهان گفت‌و‌گو کنیم و دیپلماسی فرهنگی با محوریت کتاب از بهترین راه‌های گفت‌و‌گو و تعامل با جهان است. اما این‌که تا چه اندازه بتوانیم این شعار را به عمل تبدیل کنیم، مهم است. برخی از شعارها زیبا هستند، اما در عمل اجرای آنها به مشکل برمی‌خوریم.

 

مرزها در حوزه فرهنگ مجازی است

وی می‌افزاید: به هر حال ما باید با جهان، فرهنگ، تمدن، اخلاق و تاریخ و سرمایه‌های گرانقدر مکتوب از جمله اسناد و کتاب‌های ارزشمند گفت‌و‌گو کنیم. این موارد که عرض کردم، شعارهای خوبی است و راه‌های مناسبی برای گفت‌و‌گو با دنیاست. ما یک جامعه به‌هم پیوسته هستیم که مرزها برای ما در حوزه فرهنگ مجازی است و در عرصه فرهنگ و علم که اصلا مرز جغرافیای وجود ندارد، راه گفت‌و‌گو از طریق علم و دانش راه مناسبی است که امیدوارم این شعار به شیوه درست اجرا شود.

کیانی درباره حضور غرفه مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی در نمایشگاه کتاب می‌گوید: حضور ما در نمایشگاه چند فایده دربردارد، نخست آشنا کردن مراجعه کنندگان شهرستانی با آثار و رویکردهای علمی فرهنگی مرکز است، زیرا بسیاری از آثار امکان توزیع همه جانبه در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها را پیدا نمی‌کنند و حضور در این نمایشگاه موجب سهولت دسترسی علاقه‌مندان به کتاب‌های مرکز به‌ویژه آثار تازه منتشر شده آن است.

 

نمایشگاه کتاب و ارتباط با دانشمندان و پژوهشگران

نکته دوم آشنایی پژوهشگران و علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی با دانشمندان و پژوهشگران مرکز است. همه روزه تعدادی از دانشمندان برجسته کشور در حوزه علوم گوناگون در غرفه مرکز دائرة‌المعارف حضور به‌هم می‌رسانند و علاقه‌مندان ضمن گفت‌و‌گو با آنها می‌توانند پرسش‌های خود را مطرح سازند. همچنین فضای نمایشگاهی فرصت خوبی است برای ارتباط مرکز با دانشمندان و پژوهشگرانی که علاقه‌مند به همکاری و نوشتن مقاله در دائره‌المعارف‌ها، دانشنامه‌های متنوع و متعدد این مرکز علمی است.

مشاور عالی مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی در پایان سخنانش می‌گوید: بنده فکر می‌کنم باید به موضوع‌هایی مثل تنوع عناوین کتاب‌ها، موضوعات علمی نو و دست اول به‌ویژه برای نسل جوان، عناوین مرتبط با شرایط روز کشور و پیشرفت و توسعه آن، توجه به کتاب‌های تاریخی مستند و مستدل و کتاب‌های که هم اوقات فراغت را پر کنند و هم نسبت به انتقال دانش بپردازند، توجه بیشتری کرد.

ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: