فصلنامه «نقد کتاب اطلاع‌رسانی و ارتباطات» از راه رسید

1395/9/20 ۱۲:۰۲

فصلنامه «نقد کتاب اطلاع‌رسانی و ارتباطات» از راه رسید

شماره دهم در سال سوم فصلنامه «نقد کتاب اطلاع‌رسانی و ارتباطات» منتشر شد. در این شماره مطالب متعددی چون تجربه‌های یک پژوهشگر ایرانی: نقد و بررسی کتاب در حسرت فهم درست، نقدی بر کتاب روان‌شناسی خبر و تحلیل گفتمان رسانه‌های جهان (کتاب اول) منتشر شده است.



 
 
شماره دهم در سال سوم فصلنامه «نقد کتاب اطلاع‌رسانی و ارتباطات» منتشر شد. در این شماره مطالب متعددی چون تجربه‌های یک پژوهشگر ایرانی: نقد و بررسی کتاب در حسرت فهم درست، نقدی بر کتاب روان‌شناسی خبر و تحلیل گفتمان رسانه‌های جهان (کتاب اول) منتشر شده است.
 
شماره دهم در سال سوم فصلنامه «نقد کتاب اطلاع‌رسانی و ارتباطات» منتشر شد. این فصلنامه نشریه‌ای است که با هدف اطلاع‌رسانی و نقد و بررسی کتاب و کمک به ایجاد ارتباط خلاق و پویا بین پدیدآورندگان، متخصصان اطلاعات و ارتباطات، ناشران، کتابخوان‌ها و دیگر فعالان عرصه فرهنگ و نشر کشور از سوی موسسه خانه کتاب منتشر می‌شود.

فصلنامه «نقد کتاب اطلاع‌رسانی و ارتباطات» به نقد و بررسی کتاب‌های تازه منتشر شده در حوزه‌های علم اطلاعات و دانش‌شناسی، ارتباطات و روزنامه‌نگاری، منابع مرجع و حوزه‌های بین رشته‌ای مرتبط با حوزه اطلاع‌رسانی و ارتباطات می‌پردازد. داریوش مطلبی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام شهر ری سردبیر این فصلنامه است.

سخن نخست این شماره به مطلبی با عنوان «گرایش مدیریت کتابخانه‌های دانشگاهی و نبود مباحث مدیریتی» به قلم داریوش مطلبی اختصاص دارد.

در بخش «نقد اطلاع‌رسانی»، مطالبی با عناوین طبقه‌بندی و توسعه علوم نوشته غلامرضا فدایی، فراداده‌ها، موتورهای کاوش و میان کنش‌پذیری نوشته مهدی علیپورحافظی، ارزیابی فناوری‌های کتابخانه‌ای، نقدی بر کتاب فناوری‌های کتابخانه‌ای و ارائه خدمات به کاربران برنامه‌ریزی پیاده‌سازی و کاربرد نوشته فرامرز مسعودی، حفاظت در کتابخانه‌های دیجیتالی نوشته یعقوب نوروزی و طراحی وبگاه برای کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی نوشته محمد زره‌ساز منتشر شده است.
 
مخاطبان در بخش «نقد ارتباطات» این شماره نیز می‌توانند عناوینی چون تجربه‌های یک پژوهشگر ایرانی: نقد و بررسی کتاب در حسرت فهم درست به قلم امیدعلی مسعودی، رسانه‌های اروپایی: کدام ساختار، کدام سیاست و کدام هویت؟! به قلم عباس اسدی، نقدی بر کتاب روان‌شناسی خبر به قلم محمدعلی حکیم‌آرا، تحلیل گفتمان رسانه‌های جهان (کتاب اول) به قلم مسعود کوثری و استراتژی رقابتی رسانه به قلم اسماعیل افقهی و مریم توکل مشاهده کنند.

در مطلب «تجربه‌های یک پژوهشگر ایرانی: نقد و بررسی کتاب در حسرت فهم درست» به قلم امیدعلی مسعودی می‌خوانیم: «کتاب در حسرت فهم درست که روایتی از سال‌ها تلاش و کوشش محقق پرتلاش و ارزشمند کشورمان مهدی محسنیان‌راد است در بیان خاطرات راوی با تکیه بر زمینه‌های شکل‌گیری موضوع‌های تحقیق محقق، منبع مناسبی برای دریافت تجربه‌های پژوهشی از سوی محققان، دانشجویان و استادان حوزه علوم ارتباطات است. هر چند فصل‌بندی و بخش‌های کتاب با عناوین مناسب شکل گرفته‌اند، تمایل نویسنده کتاب از زندگی‌نامه نویسی به بیان گزارش تحقیقات علمی و درج مقالات علمی کتاب را از یکدستی و انسجام منظور نظر و عنوان اصلی کتاب دور می‌سازد. برخی از مطالب به ویژه گزارش تحقیق‌ها را می‌توان با توجه به وزن آن‌ها نسبت به دیگر مطالب حذف کرد یا در بخش‌های پیوست کتاب گنجاند.»

در بخش «نقد حوزه بین‌رشته‌ای» مطالبی با عناوین اصول و روش‌های پژوهشی به قلم نجلا حریری، هزار واژه علوم انسانی و نگاهی از جنس علم اطلاعات و دانش‌شناسی به قلم حسین مختاری معمار و مدیریت دانش: کنکاشی در عوامل شکست به قلم حمید قاضی‌زاده منتشر شده است.
 
نحوه نگارش نقد کتاب علمی برای انتشار در یک مجله علمی: مبتنی بر مرور متون نوشته الکساندر دی. لی. بارت ان گرین، کلیر دی. جانسون، جولی نایکوئیست به ترجمه لاله ترابی از جمله مطالبی است که در بخش «نقد‌شناسی» منتشر شده است.
 
در بخش «شایسته ترجمه» نیز مطالبی با عناوین جایگاه کتابخانه در زندگی کاربر به قلم معصومه نیک‌نیا، کتابخانه همراه: از ابزار تا کاربر به قلم مرضیه میهن‌دوست و سکینه علوی‌فر و روند جهانی تحولات در کتابداری و اطلاع‌رسانی: تئوری و عمل به قلم دکتر گلنسا گلینی مقدم منتشر شده است.
 
مخاطبان در بخش «جستار» می‌توانند مطالبی با عناوین از خواندن رهایی نداریم نوشته یزدان منصوریان، ضرورت توجه به سواد رسانه‌ای در ایران امروز نوشته محمدصادق افراسیابی، آیا رسانه پیام است؟ واکنش‌ها و برداشت‌ها از ارتباطات بحران به وسیله توئیتر، وبلاگ‌ها و رسانه‌های سنتی نوشته فردریک شولتز، زونیا اوتز، آنیا گریتز به ترجمه حسین امجدی و واکاوی مفهوم، کارکرد و جایگاه سازمان‌دهی اطلاعات در مدل‌های مدیریت دانش سازمانی به قلم سعید رضایی شریف‌آبادی و فاطمه پازوکی را مطالعه کنند.

فصلنامه «نقد کتاب اطلاع‌رسانی و ارتباطات» در 263 صفحه با بهای 10 هزار تومان از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شده و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: