«نظریه جامعه‌شناختی، تکوین دیدگاه‌ها و پارادایم‌های اصلی آن» منتشر شد

1393/4/29 ۱۳:۳۹

«نظریه جامعه‌شناختی، تکوین دیدگاه‌ها و پارادایم‌های اصلی آن» منتشر شد

انتشارات جامعه‌شناسان کتاب «نظریه جامعه‌شناختی، تکوین دیدگاه‌ها و پارادایم‌های اصلی آن» را در حوزه نظریه‌پردازی در جامعه‌شناسی منتشر کرد. این کتاب که به قلم گراهام سی . کینلاک تالیف شده است، به گفته مترجمان از شیوه و سبک کار جدیدی برخوردار است. تاکنون کتاب‌های متفاوتی در نظریه جامعه‌شناسی ترجمه شده است، ولی کتابی با نگاه پارادایمی برای دانشجویان جامعه‌شناسی نه تالیف و نه ترجمه شده است.

انتشارات جامعه‌شناسان کتاب «نظریه جامعه‌شناختی، تکوین دیدگاه‌ها و پارادایم‌های اصلی آن» را در حوزه نظریه‌پردازی در جامعه‌شناسی منتشر کرد.

این کتاب که به قلم گراهام سی . کینلاک تالیف شده است، به گفته مترجمان از شیوه و سبک کار جدیدی برخوردار است. تاکنون کتاب‌های متفاوتی در نظریه جامعه‌شناسی ترجمه شده است، ولی کتابی با نگاه پارادایمی برای دانشجویان جامعه‌شناسی نه تالیف و نه ترجمه شده است.

کتاب نظریه جامعه‌شناختی، تکوین دیدگاه‌ها و پاردایم‌های اصلی آن، ترکیبی از یک بخش مقدماتی، دو بخش نظریه‌های جامعه‌شناسی سنتی و معاصر و در نهایت نتیجه‌گیری است.

بخش مقدماتی شامل سه فصل است که به رابطه نظریه و دانش، تعاریف نظریه، زمینه‌های اجتماعی، فکری و شخصی که در نظریه موثر است و بالاخره به طرح سه پارادایم؛ یعنی ارگانیک - کارکردگرایی ساختاری، تضاد - رادیکال و رفتارگرایی اجتماعی - روان‌شناختی اجتماعی می‌پردازد.

در بخش دوم که به نظریه‌های سنتی اختصاص دارد، پس از طرح مباحث کلی، دیدگاه جامعه‌شناسان را با توجه به وابستگی نظری هر یک، ذیل یکی از سه پاردایم؛ ارگانیک، تضاد و رفتارگرایی اجتماعی مطرح و مورد بحث قرار می‌دهد.

بخش سوم به نظریه‌های جامعه‌شناختی معاصر می‌پردازد. در این بخش، نویسنده پس از طرح مقدماتی در مورد زمینه‌های شکل‌گیری جامعه‌شناسی در آمریکا و پی ایش نظریه‌های مدرن، به طرح نظریه‌های جامعه‌شناسان، ذیل سه پرادایم کارکردگرایی ساختاری، تضاد مدرن و پارادایم روانشناختی اجتماعی می‌پردازد.

در بخش پایانی کتاب، نویسنده تلاش می‌کند با مروری بر آنچه در صفحه‌‌های قبل بیان شده خاستگاه اجتماعی، فکری و تحولات بعدی نظریه‌های جامعه‌شناسی را به تصویر بکشد.

کتاب «نظریه جامعه‌شناختی، تکوین دیدگاه‌ها و پارادایم‌های اصلی آن» که دکتر غلامرضا جمشیدیها و سید رحیم تیموری به فارسی برگردانده‌اند، در 320 صفحه و به قیمت 160هزار ریال منتشر شده است.

خبرگزاری ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: