سازمان میراث فرهنگی ،چشم به راه سکانداری با نگاه تازه

1395/8/8 ۰۸:۳۰

 سازمان میراث فرهنگی ،چشم به راه سکانداری با نگاه تازه

«حسن روحانی» رئیس جمهوری امسال برای نخستین بار در دولت خود در جشن روز جهانی «گردشگری» شرکت کرد و پیشنهاد داد که نام سازمان «میراث فرهنگی» را به سازمان «گردشگری» تغییر دهند. البته این پیشنهاد، واکنش بدنه کارشناسی میراث فرهنگی سازمان را در پی داشت اما به گواه همگان یک نکته را به طور واضح مشخص کرد و آن اهمیت «گردشگری» در دولت یازدهم است. یک ماه بعد از این اتفاق روحانی تصمیم به ترمیم کابینه گرفت و «مسعود سلطانی فر» گزینه رئیس جمهوری برای رفتن به وزارت ورزش و جوانان در خیابان «سئول» شد. حال این سؤال پیش می‌آید که چه کسی بعد از او بر بالاترین صندلی عمارت آزادی تکیه خواهد زد و افکارعمومی از او چه انتظاری دارد؟

 

 

زهرا کشوری :  «حسن روحانی» رئیس جمهوری امسال برای نخستین بار در دولت خود در جشن روز جهانی «گردشگری» شرکت کرد و پیشنهاد داد که نام سازمان «میراث فرهنگی» را به سازمان «گردشگری» تغییر دهند. البته این پیشنهاد، واکنش بدنه کارشناسی میراث فرهنگی سازمان را در پی داشت اما به گواه همگان یک نکته را به طور واضح مشخص کرد و آن اهمیت «گردشگری» در دولت یازدهم است. یک ماه بعد از این اتفاق روحانی تصمیم به ترمیم کابینه گرفت و «مسعود سلطانی فر» گزینه رئیس جمهوری برای رفتن به وزارت ورزش و جوانان در خیابان «سئول» شد. حال این سؤال پیش می‌آید که چه کسی بعد از او بر بالاترین صندلی عمارت آزادی تکیه خواهد زد و افکارعمومی از او چه انتظاری دارد؟
بی شک گردشگری برای دولت روحانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بنابراین  توجه به ایجاد زیرساخت‌های گردشگری برای پذیرایی از گردشگرانی که راه ایران را در پیش گرفته‌اند باید یکی از اولویت‌های رئیس جدید باشد. رئیسی که به گفته بسیاری شرایط بهتری برای فعالیت در حوزه گردشگری دارد. حداقل در هیچ دوره‌ای این همه عوامل دست به دست هم نداده‌اند تا صنعت گردشگری ایران بتواند جایگاه خود را در بازار پیدا کند. در کمتر دولتی در گذشته وزارت خارجه تا این اندازه راه را برای ورودگردشگر باز کرده است. بسیاری، بخشی از گردشگران امروز ایران را مرهون سیاست ظریف وزارت خارجه می‌دانند. رؤسای حال حاضر سازمان میراث فرهنگی هم همواره بر این مسأله صحه گذاشته‌اند. مشارکت سفارتخانه‌های مختلف ایران در سراسر دنیا در جذب گردشگر نمود بیشتری پیدا کرده است. مسأله‌ای که پیش از این خواسته رسانه‌های فعال در حوزه میراث فرهنگی بود. تحولات سیاسی هم همه چیز را به نفع گردشگری ایران تغییر داده‌اند. آنچه(تحولات سیاسی و حملات تروریستی) در مصر، تونس، ترکیه و... اتفاق افتاد و از سوی دیگر امنیت داخلی ایران با‌وجود نزدیکی داعش به مرزهای ایران، بسیاری از گردشگران بویژه اروپایی‌ها را به سمت ایران سوق داده است. بنابراین گام‌های خوبی برداشته شده وهمه چیز آماده چیدن میوه گردشگری است. بویژه در جذب سرمایه‌گذاری ها. سرمایه‌گذاران خارجی بسیاری برای کار در ایران اعلام آمادگی کرده‌اند. جذب سرمایه‌گذاران داخلی در حوزه هتل‌سازی هم موفقیت‌آمیز بوده است.اما هنوز هم باز کردن گره اصلی صنعت گردشگری، ایجاد زیرساخت هاست. همچنین از رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی انتظار می‌رود موانع سرمایه‌گذاران خارجی برای زودتر اجرایی کردن تفاهمنامه‌های اولیه در ردیف فعالیت‌های اولویت دار واورژانسی خود قرار بدهد.
همه این اتفاق‌ها قرار است در بستر «میراث فرهنگی» اتفاق بیفتد، چون ایران با توجه به ملاحظات دینی و عرفی واجتماعی تنها می‌تواند میزبان گردشگران فرهنگی باشد. این مسأله جایگاه میراث فرهنگی در سازمان میراث فرهنگی و انتظارات جامعه از مدیر تازه آن را بخوبی نشان می‌دهد.حوزه سومی هم وجود دارد که پس از ادغام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با آن، کمتر دیده شد، حوزه صنایع دستی. در این دولت گام‌های خوبی در این حوزه برداشته شد. برای نخستین بار صنایع دستی در برنامه توسعه کشور (برنامه ششم) گنجانده شد. نخستین بازار بزرگ صنایع دستی ایران در لاهه هلند افتتاح شد. پای تجار سایر اقلام و کالا به بازار صنایع دستی باز شد. برای نخستین بار همایش بین‌المللی صنایع دستی با حضور غول‌های بزرگ دنیا در اصفهان برگزار شد اما تا به رسیدن قامتی شایسته راه بسیاری در پیش است... افکارعمومی از رئیس جدید سازمان انتظار دارد به هر سه حوزه به یک اندازه بها بدهد.
تا به امروز گزینه رسمی که بخواهد جای سلطانی فر را بگیرد از سوی دولت معرفی نشده است.گمانه زنی‌ها در حد رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی است. گمانه زنی رسانه‌ها همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد روی نام‌هایی رفته که در این حوزه شناخته شده‌اند.
 «سید محمد بهشتی» رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، «مهدی حجت»، مؤسس سازمان میراث فرهنگی، «احمد مسجد جامعی» عضو شورای شهر، «ولی‌الله شجاع پوریان» نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی ازجمله گزینه هایی است که نام آنها از سوی رسانه‌ها شنیده می‌شود.
شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های تلگرامی هم بیکار ننشسته‌اند و گزینه‌های خود را روی میز تبلیغات و معرفی آورده‌اند. نام‌های دور از ذهن در این لیست‌ها کم نیست. حالا باید ماند و دید که بعد از رفتن سلطانی فر به «سئول»، چه کسی بر صندلی ریاست سازمان میراث فرهنگی با سه حوزه پراهمیت خواهد نشست ؟


منبع: ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: