بررسی سازوکار حمایت بین‌المللی از میراث فرهنگی در یک کتاب

1395/4/13 ۱۲:۳۶

بررسی سازوکار حمایت بین‌المللی از میراث فرهنگی در یک کتاب

کتاب «پژوهشی در سازوکارهای حمایت بین‌المللی از میراث فرهنگی» به ارزیابی سازوکارهای بین‌المللی در حمایت از میراث فرهنگی ملموس و غیر ملموس می‌پردازد.

کشورهایی که قصد چپاول فرهنگ کشورهای کهن را دارند!
 
 
کتاب «پژوهشی در سازوکارهای حمایت بین‌المللی از میراث فرهنگی» به ارزیابی سازوکارهای بین‌المللی در حمایت از میراث فرهنگی ملموس و غیر ملموس می‌پردازد.

مهدی خادمیان  گفت: کتاب تازه‌ام با نام «پژوهشی در سازوکارهای حمایت بین‌المللی از میراث فرهنگی» منتشر شد که علیرضا جهانگیری، سفیر ایران در هلند برای آن دیباچه‌ای نوشته است.
 
وی در این باره توضیح داد: این کتاب به مکانیزم‌های بین‌المللی از میراث فرهنگی پرداخته است. با توجه به این‌که در سال‌های آغازین سده‌ سوم ارتباطات هستیم، به دلیل برداشته شدن مرز‌ها، «فرهنگ» وجه تمایز است و ریشه در مدیریت فرهنگی دارد. به همین دلیل است که حفظ میراث فرهنگی پشتوانه حیات یک ملت است. حتی برخی کشور‌ها فقط در پی یک قطعه آجر یا نقشی برجسته برای اثبات پیشینه فرهنگی خود هستند.

خادمیان سود قابل توجهی که از غارت میراث فرهنگی کشور‌ها به دست می‌آید و در مقابل، غنی بودن کشور‌های دیگر از این لحاظ را مساله مهمی در حوزه میراث فرهنگی دانست و افزود: جالب است که بخش بسیاری از این میراث توسط کشور‌هایی که قصد چپاول فرهنگ کشور‌های کهن را دارند، خریداری می‌شوند. علاوه بر این، جنگ‌های منطقه‌ای و فرامنطقه که بیشتر به صورت نیابتی در غرب آسیا انجام می‌شوند، خاستگاه تمدن‌های بزرگ را از نظر تخریب و غارت میراث فرهنگی مورد تهدید قرار داده‌اند.

به گفته وی، طی تعرض‌هایی که در طول جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، جنگ عراق و افغانستان صورت گرفت، بسیاری از این میراث نابود شدند. منازعات داخلی هم آفت دیگر میراث فرهنگی است.

این نویسنده اظهار کرد: هفت کنوانسیون بین‌المللی اختصاصی در این زمینه وجود دارد که هر یک سازوکار ویژه‌ای برای حراست از میراث فرهنگی دارند. در این کتاب، ضمن معرفی کنوانسیون‌ها، سازوکارها بررسی شده‌ و میزان توفیق آن‌ها در جامعه بین‌المللی ارزیابی شده است.

وی با بیان این‌که نگرش‌های تازه به میراث فرهنگی سبب ایجاد تعاریف متنوعی در حوزه میراث فرهنگی شده است، افزود: اکنون میراث فرهنگی ناملموس مثل گویش، ادبیات، موسیقی، سنت‌ها و... هم به این تعاریف افزوده شده است. مثلا کشور ترکیه مترصد فرصتی است تا نوروز باستانی ایران را ثبت جهانی کند. این، مصداق تعرض به میراث فرهنگی ایران است. ما نیازمند گسترش مکانیزم‌هایی برای حمایت از این نوع میراث هستیم.

خادمیان درباره محتوای کتاب «پژوهشی در سازوکارهای حمایت بین‌المللی از میراث فرهنگی» توضیح داد: این اثر در دو بخش کلیات و تمهیدات بین‌المللی تدوین شده است. در بخش کلیات، مفاهیم، مبانی و سیر تحول حمایت از میراث فرهنگی آورده شده است. در بخش تمهیدات نقش سازمان‌های بین‌المللی در حمایت از میراث فرهنگی مورد بررسی قرار گرفته است.

وی عدم پایبندی دولت عراق به مکانیز‌های بین‌المللی را عامل عقیم ماندن برخی مکانیز‌های بین‌المللی دانست و گفت: در بخشی از این کتاب رویه عراق در برخورد با این مکانیز‌م‌ها در طول جنگ تحمیلی نیز بررسی شد.

کتاب «پژوهشی در سازوکارهای حمایت بین‌المللی از میراث فرهنگی» را انتشارات اندیشگان در 136 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه منتشر کرده است.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: