شش تیم باستان‌شناسی به سیمره رفتند

1392/12/19 ۲۰:۳۲

شش تیم باستان‌شناسی به سیمره رفتند

رییس پژوهشکده‌ی باستان‌شناسی از آغاز کاوش شش یک گروه جدید ایرانی در محوطه‌ی باستانی سد سیمره بین استان‌های ایلام و لرستان خبر داد.

رییس پژوهشکده‌ی باستان‌شناسی از آغاز کاوش شش یک گروه جدید ایرانی در محوطه‌ی باستانی سد سیمره بین استان‌های ایلام و لرستان خبر داد.

به گزارش دبا به نقل از ایسنا ، در حالی بخش‌هایی از کاوش در سد سیمره در مسیر رودخانه‌ی سیمره در شهرستان «بدره» بین استان ایلام و لرستان انجام شده که قرار بود، این سد حدود یک‌ماه پیش توسط وزارت نیرو آبگیری شود. در آن صورت، حدود 120 محوطه‌ی تاریخی در این محوطه زیر آب می‌رفتند؛ اما با تعامل انجام‌شده، وزیر نیرو دستور توقف آبگیری سد را تا پایان کاوش در این محوطه‌ی تاریخی صادر کرد و تا کنون نیز یک بخش از این محوطه‌ی تاریخی مطالعه و کاوش شده است و چند بخش تاریخی دیگر کاوش خواهند شد.

حمیده چوبک در گفت و گویی  با اشاره به این‌که این شش گروه در سه بخش «برزقباله»،‌ «فراشان» و«گندم‌زار 3» که متعلق به دوره‌های پیش از تاریخ، مفرغ و ساسانی هستند، کاوش خود را آغاز می‌کنند، اظهار کرد: نخستین تیم کاوش که حدود یک‌ماه پیش در محوطه‌ی «قلعه گوری» برای کاوش مستقر بود، کار خود را به پایان برد و اکنون بخش‌هایی از آن محوطه زیر آب رفته است. بنابراین باید کارهای حفاظتی در این محوطه‌ی تاریخی در مرحله‌ی دیگری انجام شود.

رییس پژوهشکده‌ی باستان‌شناسی با تأکید بر لزوم داشتن نگاهی متفاوت به سدسازی در کشور و بازنگری در این بحث، گفت: باید در کاوش‌های نجات‌بخشی به‌صورت روشمند عمل و برای آن، یک بازه‌ی زمانی پیش‌بینی شود، تا کارهای حفاظت‌، جابه‌جایی و برنامه‌های درازمدت برای کاوش در چنین محوطه‌هایی به‌درستی انجام شود و وضعیت به‌گونه‌ای باشد که کم‌ترین آسیب به این بناهای تاریخی وارد شود.

سد سیمره در مسیر رودخانه‌ی سیمره در شهرستان «بدره» بین استان ایلام و لرستان قرار دارد و با آب‌گیری آن، 120 محوطه و بنای تاریخی زیر آب خواهد رفت. در دره‌ی سیمره با 42 کیلومترمربع مساحت، هشت روستا، تعدادی از زمین‌های کشاورزی مردم منطقه و 120 اثر تاریخی از دوره‌های نوسنگی،‌ عصر مفرغ، عصر آهن و دوره‌های تاریخی تا اسلامی که برخی کارشناسان آن‌ها را مشابه «تیسفون» دانسته‌اند، قرار دارند.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: