جنتی: فضایی ایجاد شده تا اهالی قلم بتوانند بنویسند و عقاید خود را بیان کنند

1395/6/14 ۱۰:۴۴

جنتی: فضایی ایجاد شده تا اهالی قلم بتوانند بنویسند و عقاید خود را بیان کنند

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این‌که ما تنوع فرهنگی - هنری را پذیرفتیم و این‌که یک سلیقه در کشور حاکم باشد را مردود می‌دانیم، در بخشی دیگر از سخنانش اظهار کرد: با نظارت قانون و حضور شخصیت‌هایی که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیدند، فضایی ایجاد کردیم که اهالی قلم بتوانند بنویسند و عقاید خود را بیان کنند.

 

حکومت یک سلیقه در حوزه فرهنگ و هنر را مردود می‌دانیم
 

 
 
علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این‌که ما تنوع فرهنگی - هنری را پذیرفتیم و این‌که یک سلیقه در کشور حاکم باشد را مردود می‌دانیم، در بخشی دیگر از سخنانش اظهار کرد: با نظارت قانون و حضور شخصیت‌هایی که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیدند، فضایی ایجاد کردیم که اهالی قلم بتوانند بنویسند و عقاید خود را بیان کنند.
 
 
همایش «تبیین دستاوردهای فرهنگی دولت تدبیر و امید» عصر شنبه 13 شهریورماه با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونین این وزراتخانه در کتابخانه ملی برگزار شد.
 
علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این همایش با اشاره به برخی سیاست‌ها و رویکردهای دولت تدبیر و امید در طول سه سال گذشته، عنوان کرد: یکی از شعارهای اساسی این دولت، شعار «اعتدال» بود و طبیعتا دستگاه‌های فرهنگی ما باید در جهت جا انداختن گفتمان اعتدال و دوری از افراط و تفریط در کشور تلاش می‌کردند؛ لذا رویکردهایی در این جهت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال شد.
 
وی گسترش اعتماد فرهنگی هنری در کشور را یکی از مهترین دستاوردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و گفت: در ابتدای فعالیت بنده در این وزارتخانه، بسیاری از سینماگران، موسیقی‌دانان و هنرمندان هنرهای نمایشی عنوان می‌‍‌کردند که ما حدود چهار یا هشت سال است که با دولت کار نداشته‌ایم و حتی پای ما به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز باز نشده بود.
 
جنتی افزود: خوشبختانه امروز فضایی ایجاد شده که اصحاب فرهنگ و هنر با دولت آشتی کردند و آن‌ها که اهل قلم هستند و آن‌ها که اهل هنر هستند، با نشاط و روحیه خاصی به فعالیت خود ادامه می‌دهند. به‌عنوان مثال در حوزه سینما، سینماگران بسیاری بودند که کار نمی‌کردند و یا ساخته‌های خود را در جشنواره‌های فجر شرکت نمی‌دادند، اما خوشبختانه امروز شاهد رونق در عرصه سینما هستیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برخی دستاوردهای حوزه سینما عنوان کرد: رونق در حوزه سینما به حدی بوده که تنها در سه ماهه نخست سال جاری، هشت میلیون نفر به سینماهای سراسر کشور رفتند و درآمد ناشی از آن به بیش از 60 میلیارد تومان رسید، در حالی‌که این رقم در تمام طول سال 1392 به 50 میلیارد تومان هم نمی‌رسید.
 
وی در ادامه به بیان برخی فعالیت‌های انجام گرفته در حوزه کتاب پرداخت و گفت: در گذشته کتاب‌های بسیاری بودند که به دلیل برخی خرده‌گیری‌‍‌های نابجا پشت در مانده بودند و نویسندگان و مترجمان زیادی مرتب مراجعه می‌کردند و نمی‌توانستند برای انتشار کتاب‌هایشان مجوز دریافت کنند. اما ما با نظارت قانون و حضور شخصیت‌هایی که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیدند، فضایی ایجاد کردیم که اهالی قلم بتوانند بنویسند و عقاید خود را بیان کنند.
 
جنتی تصریح کرد: ما تنوع فرهنگی هنری را پذیرفتیم و این‌که یک سلیقه در کشور حاکم باشد را مردود می‌دانیم. ما اعتقاد داریم که به تعداد انسان‌ها، دیدگاه‌های فرهنگی هنری متفاوتی وجود دارد و همه این دیدگاه‌ها باید بتوانند در چهارچوب قانون و ضوابط، خود را عرضه کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت‌های حوزه نشر در دولت تدبیر و امید را چشمگیر دانست و ادامه داد: در سال 1384 حدود 80 هزار عنوان کتاب چاپ شده که از این میان بیش از 50 درصد آن‌ها چاپ اول بوده‌اند و این موضوع نشان‌‌دهنده شوق و نشاط و امید در میان اهل قلم بوده است.

وی گسترش و تعمیق گفت‌وشنودهای فرهنگی را از موارد مورد توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دوره عنوان کرد و افزود: برگزاری جلسات و نشست‌های متعدد در حوزه نقد کتاب در جهت گسترش امر کتابخوانی، از جمله تلاش‌های انجام گرفته در این وزارتخانه بوده است، به‌طوری بسیاری از نویسندگان و مترجمان توانستند کتاب‌های خود را مطرح کنند و کارشناسان نیز آن‌ها را به نقد بکشند تا اصلاحات لازم در چاپ‌های بعدی اعمال شوند.
 
جنتی در ادامه به موضوع گسترش عدالت فرهنگی در کشور پرداخت و گفت: نکته دیگری که جزو سیاست‌های اصلی ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و آن‌را برای گرفتن رای اعتماد به مجلس ارائه کردیم، بحث «عدالت فرهنگی» است. احساس ما این بود که بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی در کشور در پایتخت و برخی از کلان‌شهرها متمرکز شده و بسیاری از شهرها، مناطق محروم و شهرهای مرزی، از فضاها و امکانات فرهنگی محروم بودند و اهالی قلم و هنرمندان این مناطق نیز کمتر مورد توجه قرار می‌گرفتند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره هدایت منابع فرهنگی به مناطق دورافتاده، اظهار کرد: در طول سه سال گذشته همایشی با عنوان «روستاهای دوستدار کتاب» برگزار شد که طی آن بسیاری از روستاهای کشور در آن شرکت کردند و اقدامات خود را در حوزه کتاب و کتابخوانی ارائه دادند. همچنین در طول 2 سال گذشته، هر سال یک شهر را به‌عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی کردیم.
 
جنتی با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به سال «اقتصاد مقاومتی» گفت: یکی از وظایفی که بر عهده اصحاب فرهنگ و دستگاه‌های فرهنگی است، گفتمان‌سازی برای این امر است. لذا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی براساس وظایف خود، از آغاز سال جاری مسئله گفتمان‌سازی را در دستور کار شورای فرهنگ عمومی در تهران و سایر شهرستان‌های کشور قرار داده و از فکر و اندیشه همه صاحبان نظر استفاده می‌کند.
 
وی ایجاد گفتمان اقتصاد مقاومتی را راه تحقق شعار سال دانست و افزود: اعتقاد ما این است که اگر اقتصاد مقاومتی بخواهد تحقق پیدا کند، یکی از راه‌های اساسی آن، فرهنگ‌سازی اقتصاد مقاومتی برای برانگیختن وجدان کاری، احترام به تولید ملی، احترام به کارآفرینی، ارائه الگوی مصرف صحیح و مقابله با مصرف‌گرایی است و این وظیفه‌ای نیست که تنها به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد، بلکه همه نهادهای فرهنگی، مراکز علمی، پژوهشی باید در زمینه گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی تلاش کنند تا ان‌شاءالله بتوانیم به توسعه فرهنگی در کشور دست یابیم.

منبع: ایبنا

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: