وزیر ارشاد: به آرامگاه خوشنویسان بنام توجه شود

1393/6/15 ۱۱:۴۳

وزیر ارشاد: به آرامگاه خوشنویسان بنام توجه شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آرامگاه بسیاری از خوشنویسان متروک و مهجور مانده و انتظار می‌رود که با همکاری شهرداری‌ها و سازمان میراث فرهنگی نسبت به شناسایی، احیا و مرمت مقبره خوشنویسان بنام اقدام شود.

 

 

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آرامگاه بسیاری از خوشنویسان متروک و مهجور مانده و انتظار می‌رود که با همکاری شهرداری‌ها و سازمان میراث فرهنگی نسبت به شناسایی، احیا و مرمت مقبره خوشنویسان بنام اقدام شود.

منطقه قزوین، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم تقدیر از برگزیدگان سومین دوسالانه خوشنویسی ایران اظهار کرد: قزوین دارای زنجیره‌ای از عارفان، ادیبان و فیلسوفان است که ستارگان درخشان آسمان علم و ادب و هنر هستند.

وی با اشاره به جمله آرتور پوپ در خصوص خط نستعلیق خاطرنشان کرد: نستعلیق شاعرانه‌ترین خط اسلامی و نشانه ذوق و ظرافت ایرانیان است و لطافت و استحکام را باهم در خود جای داده و عروس خطوط اسلامی محسوب می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تاریخچه خوشنویسی به بیان جایگاه و جلوه و تعدد هنرمندان خوشنویسی پرداخت و تصریح کرد: خوشنویسی هنری است که بیشتر از مهارت به معرفت نیازمند است و هنری است که آفرینش آن علاوه بر مهارت به شخصیت و منش هنرمند خوشنویس نیز بستگی دارد.

جنتی با اشاره به دلایل مانایی هنر گفت: هر هنری بدون پشتوانه معرفتی زودگذر است و بی‌اینکه ماندگار شود فراموش خواهد شد، اما هنری که از معرفت سرچشمه بگیرد روح الهی و زیبایی را منتقل کرده و با گذر زمان هیچ غباری از کهنگی روی آن نخواهد نشست.

وی افزود: عرصه خوشنویسی در طول سالیان متمادی جولانگاه بسیاری از هنرمندان کتابت قرآن کریم بوده و آثار ماندگاری از آن‌ها برجای مانده است، بنابراین انجمن خوشنویسان باید نقشی نظام‌مند در این زمینه داشته و علاوه بر آموزش دارای نقش هدایتگری نیز باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ترکیب خوشنویسی با سایر هنرها خاطرنشان کرد: خوشنویسی بارزترین نماد هنر ایران در دنیا به شمار می‌رود به ویژه اینکه با هنرهای مدرن دیگری مانند گرافیک، تایپوگرافی و نقاشی درهم آمیخته و عرصه‌ای جدید برای هنرمندان خلاق این مرز و بوم گشوده است.

وی ادامه داد: هرچند چنین توفیقاتی مایه مسرت است اما آسیب‌هایی دارد و بیم آن می‌رود که تجاری شدن این هنر به فراموشی ذات و معرفت نهفته در آن منجر شود و کالبدی سوری و زیبا بیشتر از آن نماند.

جنتی به مهجوریت آرامگاه خوشنویسان بنام اشاره کرد و افزود: آرامگاه بسیاری از خوشنویسان متروک و مهجور مانده در حالی که آرامگاه شاعران بیشتر مورد توجه است و روا نیست مدفن هنرمندانی که قلمشان برای کتابت قرآن کار کرده است و زیبایی آفرینی‌شان زبانزد خاص و عام بوده این چنین مهجور بماند.

وی یادآور شد: بر این اساس انتظار می‌رود که با همکاری انجمن خوشنویسان، شهرداری‌ها، سازمان میراث فرهنگی و مشارکت های مردمی نسبت به شناسایی، احیا و مرمت مقبره خوشنویسان بنام اقدام شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنان خود از هنرمندان و دست اندرکاران برگزاری سومین دوسالانه خوشنویسی ایران تشکر و قدردانی کرد.

خبرگزاری ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: