لایحه حمایت از مالکیت ادبی و هنری به تصویب کمیسیون لوایح هیات دولت رسید

1393/2/7 ۱۱:۵۹

لایحه حمایت از مالکیت ادبی و هنری به تصویب کمیسیون لوایح هیات دولت رسید

لایحه حمایت از مالکیت ادبی و هنری به تصویب کمیسیون لوایح هیات دولت رسید وزیر دادگستری از تصویب لایحه حمایت از حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط در کمیسیون لوایح هیات دولت خبر داد.

لایحه حمایت از مالکیت ادبی و هنری به تصویب کمیسیون لوایح هیات دولت رسید

 

وزیر دادگستری از تصویب لایحه حمایت از حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط در کمیسیون لوایح هیات دولت خبر داد.

چهارمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط با رویکرد ویژه به نقش سازمان های مدیریت جمعی صبح امروز شنبه 6 اردیبهشت با حضور تروور کلارک معاون دبیرکل سازمان جهانی مالکیت فکری، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمع زیادی از اساتید دانشگاه در رشته حقوق و نیز فعالان قضایی در تالار وحدت در تهران برگزار شد.

در ابتدای این جلسه و پس از ارائه گزارشی توسط مریم حیدری دبیر همایش مذکور که در آن بر لزوم عزم ملی برای ایفای حق مالکیت ادبی و هنری پدیدآورندگان این قبیل آثار تاکید شده بود، مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری در سخنانی با اشاره به اهمیت تدوین قوانین و مقررات شفاف با هدف تنظیم زندگی در جوامع انسانی گفت: امروز امتیاز را ویژگی کشورها در این تعریف می شود که چه میزان حق شهروندان در آنها رعایت می شود.

وزیر دادگستری با تاکید بر اینکه تمامی موجودات چه موجودات نباتی و چه موجودات حیاتی از حقوق مشخصی برخوردارند و نباید به آنها تجاوز بشود، به حقوق انسان ها هم اشاره کرد و یادآور شد: امروزه وضع اقتصادی کشورها با تولیدات ذهنی و ابداعات و اختراعات آنها محاسبه می شود و ما هم باید برای این عرصه که هر روز در حال رشد است، وزن مناسب آن را هم تعیین کنیم ضمن اینکه باید توجه هم داشته باشیم بسیاری از این حقوق جنبه کمی ندارد و اندازه گیری شفاف آنها دشوار است.

وی با اشاره به ویژگی های دینی و ملی جامعه متمدن ایران اسلامی هشدار داد که کشورهایی مانند ایران باید در یک تعامل هوشمند و ویژه در زمینه ایفای حقوق مالکیت فکری شهروندانشان وارد شوند و مراقب بود که کشورهای توسعه یافته در این خصوص منافع خاصی برای خودشان رقم نزنند.

به گفته این عضو کابینه دولت حسن روحانی، در زمینه مذاکرات هسته ای هم چیزی که بیشتر از هر چیز دیگر برای کشورهای غربی حساس است، دستیابی ایران به این حق است که توانایی علمی و فناوری هسته ای کشور را دوچندان می کند و قابلیت تولید ثروت و توانایی های وسیع در عرصه های علمی را میسر می کند. در این زمینه به هیچ وجه بحث نگرانی از دستیابی ایران به بمب اتمی یا هسته ای مطرح نیست.

پورمحمدی گفت: ما نیازمند یک تحرک برجسته حقوقی هستیم. خوشبختانه لایحه حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط درصد 119 ماده به تصویب کمیسیون لوایح هیات دولت رسیده و امیدواریم طی هفته های آینده این موضوع در هیات دولت هم تصویب شود.

به گفته وزیر دادگستری در فصل اول و ماده نخست لایحه مربوط 38 عنوان اصطلاح و واژه تعریف شده تا از ابهامات این حوزه کاسته شود.

این عضو کابینه دولت روحانی لایحه مذکور را لایحه ای کامل و جامع خواند، اما تصریح کرد که در صورت نیاز امکان تکمیل آن هم وجود دارد.

خبرگزاری مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: