جلد اول یادداشت های سفر پروفسور محمد حسن گنجی منتشر شد

1395/4/28 ۱۲:۵۵

جلد اول یادداشت های سفر پروفسور محمد حسن گنجی منتشر شد

دبا: جلد اول یادداشت های سفر پروفسور محمد حسن گنجی به کوشش غلامرضا سحاب چاپ و منتشر شد. این کتاب مجموعه ای از یادداشت های سفرهای دکتر محمد حسن گنجی است. او بنیانگذار جغرافیای نوین و بنیانگذار علم هواشناسی در ایران بود. یک قرن زندگی کرد و تمامی زندگی او در سفرهایی سپری شد که یا به قصد تحصیل و یا به قصد تحقیق و پژوهش به سرزمین های مختلف انجام می شد. او در هر سفر، هر آنچه می دید و می شنید و حس می کرد و تجربه می کرد، ثبت و ضبط می کرد. در لابه لای این یادداشت ها نکات قابل توجهی وجود دارد.

 

دبا: جلد اول یادداشت های سفر پروفسور محمد حسن گنجی به کوشش غلامرضا سحاب چاپ و منتشر شد.

این کتاب مجموعه ای از یادداشت های سفرهای دکتر محمد حسن گنجی است. او بنیانگذار جغرافیای نوین و بنیانگذار علم هواشناسی در ایران بود. یک قرن زندگی کرد و تمامی زندگی او در سفرهایی سپری شد که یا به قصد تحصیل و یا به قصد تحقیق و پژوهش به سرزمین های مختلف انجام می شد. او در هر سفر، هر آنچه می دید و می شنید و حس می کرد و تجربه می کرد، ثبت و ضبط می کرد. در لابه لای این یادداشت ها نکات قابل توجهی وجود دارد. یادداشت های سفرهای او حاوی زندگی شخصی اش، استراحت و اوقات فراغت، گشت و گذار و خرید کردن و مریضخانه رفتن و... است.

این مجموعه یادداشت، تصویری روشن از زندگی اجتماعی مردمی را به نمایش می گذارد که در آن عصر، مقارن با حیات استاد زندگی کرده اند. در میان این دستنوشته ها اوضاع سیاسی حاکم بر جهان هم قابل جست و جو و کنکاش است. دکتر گنجی در این خاطرات سفر به نکاتی اشاره دارد که می تواند بر دانستنی هایی از تاریخ سفر و گردشگری هم تاثیر گذار باشد.

دکتر گنجی از مرداد 1329 تا شهریور 1388 شمسی مجموعاً 46 سفر خارجی داشته است. به همراه مجموعه یادداشت های به جا مانده از او، عکس هایی هم وجود دارد که همگی با دوربین شخصی او عکاسی شده اند.

این کتاب شامل یادداشت های سفرهای استاد به آنکارا، لندن، پاریس، ژنو، رم، بیروت، کراچی، هند، علیگره، رانگون، بانکوک، هنگ کنگ، ژاپن و استرالیا در فاصلۀ سال های 1329 تا 1341 شمسی است.

دکتر محمد حسن گنجی 27 سال با مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی همکاری پرثمر داشت. افزون بر راهنمایی های علمی بسیاری از مشتاقان دانش، 45 مقاله برای این مرکز تالیف کرد. به سبب همین پیوستگی طولانی مدت، خانوادۀ او کتابخانه، اسناد و یادداشت های ارزشمند ایشان را به آن مرکز اهدا کردند. که بنا بر گفتۀ آقای کاظم موسوی بجنوردی – رئیس دائرةالمعارف بزرگ اسلامی – این مجموعۀ ارزشمند به زودی در مکانی مشخص و متناسب مستقر و برای پژوهشگران آماده خواهد شد.

کتاب یادداشت های سفر تالیف پروفسور محمد حسن گنجی و به کوشش غلامرضا سحاب توسط نشر دنیای جغرافیای سحاب و موسسه جغرافیایی و کارتو گرافی گیتا شناسی با همکاری و حمایت مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در شمارگان یکهزار جلد به چاپ رسیده است.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: