کتاب به سان رود

1395/4/20 ۱۲:۱۶

کتاب به سان رود

معرفی کتاب به سان رود (خاطره‌ها و دیدگاه‌های دکتر محمد حسن گنجی)

 

معرفی کتاب به سان رود (خاطره‌ها و دیدگاه‌های دکتر محمد حسن گنجی)
پروفسور محمد حسن گنجی، استاد برجستة جغرافیا و نخستین تحصیلکردة جغرافیا در ایران است که با تلاش‌های خستگی ناپذیرش جغرافیا و آموزش آن را در ایران دگرگون کرد و به حق می‌بایست وی را پدر جغرافیای نوین ایران نام نهاد.

گنجی در 21 خرداد 1291 ش. در بیرجند دیده به جهان گشود. پس از طی تحصیلات دبستان و دبیرستان در زادگاهش، برای ادامة تحصیل راهی تهران شد و در دارالمعلمین عالی در رشتة تاریخ و جغرافیا به تحصیل پرداخت. وی برای تکمیل تحصیلات به خارج از کشور عازم شد و از دانشگاه ویکتوریا واقع در منچستر انگلیس، لیسانس تخصصی جغرافیا (معادل فوق لیسانس) دریافت کرد. پس از بازگشت به ایران، چند سالی به مناصب اداری اشتغال داشت تا اینکه در سال 1331 برای ادامة تحصیل در مقطع دکترای جغرافیا راهی دانشگاه کلارک امریکا شد.
دکتر گنجی پس از بازگشت به میهن، دانشیار دانشگاه تهران شد. وی از آن زمان به بعد مناصب مختلف و مهمی را بر عهده گرفت و خدمات گرانقدری انجام داد که از میان آنها می‌توان به راه‌‌ اندازی هواشناسی ایران و بنیان‌گذاری انجمن جغرافی‌دانان ایران اشاره کرد. از جمله مناصب ایشان نیز می‌توان به رئیس هواشناسی ایران، رئیس هواشناسی منطقة آسیا، عضو کمیتة اجرایی هواشناسی جهانی، مدیر گروه جغرافیای دانشگاه تهران، رئیس انجمن جغرافی‌دانان ایران، رئیس دانشکدة ادبیات دانشگاه تهران، محقق و عضو هیأت علمی مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی، مشاور سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، عضو کمیتة جغرافیایی مرکز گفت و گوی تمدن‌ها اشاره کرد.
پروفسور گنجی در سال 1379 موفق به دریافت جایزة ویژة دانشمند برگزیدة سال 2001 جهان در زمینة هواشناسی گردید. همچنین در سال 1383 به پاس زحمات ارزشمند وی از سوی صدا و سیمای جمهوری اسلامی به عنوان چهرة ماندگار معرفی شد.
دکتر گنجی آثار مختلفی را به زبان فارسی و انگلیسی تالیف کرده و در انجمن‌ها و شوراهای علمی دانشگاهی و کنگره‌ها و سمینارهای جهانی حضور فعال داشته است.
کتاب «به سان رود» گفت‌گوهای امیر حاجی صادقی با دکتر گنجی پیرامون خاطره‌ها و دیدگاه‌های وی است که در آن تلاش شده پویایی و استمرار در زندگی این دانشمند پرتلاش را از زبان خودش جستجو و بیان کند. مصاحبه کننده در این گفت‌گوها، مباحث و موضوعاتی چون زندگی خانوادگی و زادگاه، تحصیلات، سفرها، خدمت وظیفة سربازی، تدریس در دانشگاه تهران، فعالیت و اقدامات در سازمان هواشناسی، سمت‌های بین المللی در هواشناسی، کوشش‌ها و ارتباط با مجلس و رجال مملکتی برای پیشرفت رشته جغرافیا، همکاری با وزارت خارجه پیرامون رود هیرمند و دکتر گنجی و عباس سحاب را مورد گفتگو و کنکاش قرار داده است.
در ادامه نیز زندگی و شخصیت استاد گنجی از زبان دو تن از شاگردان وی دکتر جواد صفی نژاد و دکتر پیروز مجتهدزاده توصیف شده است.
در پایان کتاب نیز تصاویر و اسنادی از مراحل مختلف زندگی وی آمده است.
کتاب به سان رود (خاطره‌ها و دیدگاه‌های دکتر محمد حسن گنجی) را سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیرجند در 252 صفحه در سال 1386 به چاپ رسانده است.

منبع: کتابخانه‌ی ملی

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: