«نامه سرگشاده به اسکندر کبیر» و «استالین»؛ کتاب‌هایی که در سی و سومین جایزه کتاب سال برگزیده شدند

1395/2/18 ۱۰:۲۳

«نامه سرگشاده به اسکندر کبیر» و «استالین»؛ کتاب‌هایی که در سی و سومین جایزه کتاب سال برگزیده شدند

بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فرصتی مناسب است برای آشنایی و خرید کتاب‌های برگزیده در گروه تاریخ سی و سومین دوره جایزه کتاب سال. در گزارشی که خبرگزاری ایبنا به همین مناسبت تهیه کرده با این آثار آشنا می‌شوید


 
 
بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فرصتی مناسب است برای آشنایی و خرید کتاب‌های برگزیده در گروه تاریخ سی و سومین دوره جایزه کتاب سال. در گزارشی که خبرگزاری ایبنا به همین مناسبت تهیه کرده با این آثار آشنا می‌شوید

 
بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فرصتی مناسب برای آشنایی و خرید کتاب‌های برگزیده در گروه تاریخ سی و سومین دوره جایزه کتاب سال است. خبرگزاری ایبنا به همین مناسبت به معرفی کتاب‌های حوزه تاریخ پرداخته است.

در گروه «تاریخ» سه کتاب «نامه سرگشاده به اسكندر كبير»، ترجمه مهشيد نونهالی، تهران: بنگاه ترجمه و نشر كتاب پارسه، ۱۳۹۳»، «استالین»، تأليف ادوارد رادزینسکی، ترجمه آبتین گلکار، تهران: نشر ماهی، ۱۳۹۳» و کتاب «تاريخ جامع ايران»، تأليف گروه نويسندگان زيرنظر كاظم موسوی بجنوردی، تهران: مركز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، ۱۳۹۳، ۲۰ ج.» آثار برگزیده کتاب سال شناخته شدند.


کتاب «نامه سرگشاده به اسکندر کبیر»
کتاب «نامه سرگشاده به اسکندر کبیر» نوشته پی‌یر بریان، با ترجمه مهشید نونهالی توسط بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شد. این کتاب نه تاریخ است و نه وقایع‌نگاری. روایتی است در قالب پرسش‌هایی تامل‌برانگیز در آن روزگاری که تاریخ هخامنشیان زیر سم ستوران مقدونیان آرام‌آرام محو و نابود می‌شد؛ پرسش‌هایی برآمده از ذهنی خلاق درباره وقایع نبردهای ایسوس، گرانیکوس و گوگمل با نگاهی انتقادی به روایات برآمده از بزرگ‌ترین مورخان پایان عهد هخامنشی و تاریخ اسکندر گجستک، یعنی کونتوس کورتیوس روفوس، آریانوس، دیودوروس سیکولوس، هیرونوموس کاردیایی و پلوتارخوس. این کتاب پرسش‌هایی را از آغاز ظهور تا فرجام اسکندر پیش روی مخاطب می‌گذارد.

کتاب «نامه سرگشاده به اسكندركبير» اثر پي‌ير بريان؛ برگردان مهشيد نونهالی؛ ويراستار اسماعيل سنگاری در 208 صفحه و در شمارگان یک‌هزار و صد نسخه در قطع وزیری (گالینکور) و به قیمت 16 هزار تومان در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.
 

کتاب «استالین»
کتاب «استالین» اثر ادوارد رادزینسکی با ترجمه آبتین گلکار از سوی نشر ماهی به چاپ رسیده است. این کتاب همانند یک رمان اثری پرکشش به شمار می‌رود و یک زندگی‌نامه کامل از ژوزف استالین را شامل می‌شود. نکته جالب توجه این است که رادزینسکی در سال‌های گذشته در رادیو و تلویزیون روسیه برنامه اجرا کرده و مخاطبان زیادی نیز دارد و از همین شهرت برای پرفروش شدن کتاب نیز بهره برده البته در کنار آن کتاب بر پایه اسناد و مدارک متقنی نوشته شده است که پس از فروپاشی شوروی از حالت کاملا محرمانه خارج و قابل دسترس شده است.
 
این کتاب زندگی‌نامه استالین از زمان تولد تا مرگ را شامل می‌شود و در سه بخش نوشته شده است. بخش نخست که کوتاه‌ترین بخش آن نیز هست، کودکی استالین را روایت می‌کند و در بخش دوم نوع و نحوه ورود استالین به فعالیت‌های انقلابی را بازگو می‌کند. فعالیت‌های استالین با نام مخفی «کوبا» و نیز نقش وی در فضای سیاسی شوروی پس از انقلاب اکتبر نیز از دیگر بخش‌های فصل دوم این کتاب است. سومین بخش از این کتاب به موضوع چگونگی به قدرت رسیدن استالین به عنوان رهبر شوروی و حکومت وی بر این کشور نوشته شده که یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این کتاب است.

کتاب «استالين» تالیف ادوارد رادزينسكی؛ مترجم آبتين گلكار در  726 صفحه، شمارگان یک‌هزار و 100 نسخه در قطع وزيری (گالينگور) و به بهای 45 هزار تومان از سوی نشر ماهی به چاپ رسیده است.


مجموعه 20 جلدی «تاریخ جامع ایران»
مجموعه 20 جلدی «تاریخ جامع ایران» مشتمل بر وجوه مختلف تاریخ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران از دوران پیش از اسلام تا انقراض قاجار است که تحقیق، تدوین و نگارش آن در «مرکز دایرِه‌المعارف بزرگ اسلامی» 14 سال به طول انجامیده و چهره‌های برجسته و شناخته‌شده‌ای در مشاوره، نگارش، تدوین و ویرایش آن همکاری داشته‌اند.

پنج جلد نخست این مجموعه به تاریخ پیش از اسلام تعلق دارد. دوره اسلامی تاریخ جامع ایران، 15 جلد از این اثر بزرگ را در برگرفته است. مجموعه پانزدهم تا هفدهم شامل تاریخ زبان و ادبیات فارسی از آغاز عصر اسلامی تا پایان عصر قاجار خواهد بود. مجلدهای هجدهم و نوزدهم مجموعه به تاریخ هنر و معماری ایران شامل هنرهای دستی، تزئینی، نمایشی، آئینی، موسیقی و معماری اختصاص دارد. از طرفی بیستمین مجموعه مباحث تاریخ اجتماعی، نظام حقوقی در ایران، ادیان و مذاهب در ایران، طبقات اجتماعی و حیات عامه را شامل می‌شود.

 

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: