فقط برای یک کتابِ بیشتر

1395/2/25 ۱۰:۰۹

فقط برای یک کتابِ بیشتر

شهر آفتاب روزهای شلوغ و پرهیاهویی را پشت‌سر می‌گذارد. مردم از سرتاسر ایران آمده‌اند. هم فال است و هم تماشا. در ششمین روز از نمایشگاه، اینطور که به نظر می‌رسد ناشران به فروش خوبی از کتاب‌هایشان رسیده و حتی تا پایان نمایشگاه که درحال تعطیل کردن غرفه‌هایشان هستند، با اصرار مراجعان برای خرید کتاب مواجه می‌شوند


متین محسن‌پور:  شهر آفتاب روزهای شلوغ و پرهیاهویی را پشت‌سر می‌گذارد. مردم از سرتاسر ایران آمده‌اند. هم فال است و هم تماشا. در ششمین روز از نمایشگاه، اینطور که به نظر می‌رسد ناشران به فروش خوبی از کتاب‌هایشان رسیده و حتی تا پایان نمایشگاه که درحال تعطیل کردن غرفه‌هایشان هستند، با اصرار مراجعان برای خرید کتاب مواجه می‌شوند، فقط برای خرید یک کتاب بیشتر! که این هم در نوع خودش جالب‌توجه است. به نظر می‌رسد همه از شرایط موجود راضی‌اند؛ چه آنهایی که در غرفه‌ها مشغول جست‌وجو و انتخاب کتاب موردعلاقه خود هستند و چه آنهایی که در گوشه‌کنار شهر آفتاب خستگی به در می‌کنند. بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب از راه دور و دراز می‌آیند و حالا دیگر با انتقال آن به خارج از تهران برای تهرانی‌ها هم‌ مسیر به قدر کافی دور است. فضای نمایشگاه آنقدر خوب طراحی شده است و تازگی دارد که خستگی راه را از تن بازدیدکنندگان به در می‌کند. جوان‌ترها ترجیح می‌دهند سوار اتوبوس‌های برقی شیک شوند، برخی هم بی‌اعتنا به اتوبوس و وسایل نقلیه دیگر ترجیح می‌دهند مسیر چهارباغ را پیاده طی کنند و از هوای خوب بهاری لذت ببرند. طبق معمول در این‌جور جاها، انواع و اقسام خوراکی‌ها به چشم می‌خورند و صف‌های طویل فست‌فودی‌ها بازدیدکنندگان را زودتر از کتاب‌ها وسوسه می‌کند تا دست توی جیب کنند و کارت بکشند. محوطه وسیع شهر آفتاب و امکانات رفاهی هم آراسته‌تر از غرفه ناشرانی است که فرصت چندانی برای غرفه‌آرایی نداشته‌اند.

 کتاب مورد علاقه شما چیست؟
آنها که خسته از غرفه‌گردی برمی‌گردند با تابلوی بزرگی در مسیرشان روبه‌رو می‌شوند که از آنها دعوت می‌شود تا نام کتاب مورد علاقه‌شان را بنویسند. هرکس با خودش ماژیک داشته باشد، زودتر موفق به این کار می‌شود. نام کتاب‌های موردعلاقه بازدیدکنندگان نشان‌دهنده کتاب‌هایی است که اغلب بازدیدکنندگان و جماعت کتاب‌خوان روی آن اتفاق‌نظر دارند. قصه‌های امیرعلی، شازده‌کوچولو، کوری، قلعه حیوانات، یک عاشقانه‌ی آرام، آتش بدون دود، کیمیاگر، بار دیگر شهری که دوست داشتم، کافه‌پیانو، چنین گفت زرتشت، بادبادک‌باز، دلیران تنگستان، کلیدر، بوف کور، آخرین گودال، سووشون، کلیله و دمنه، عقاید یک دلقک، صدسال تنهایی، بلندی‌های بادگیر، هری‌پاتر، هشت کتاب و شاهنامه فردوسی ازجمله نام‌هایی است که شامگاه چهارشنبه از همه بیشتر تکرار شده است. نام‌های متفرقه دیگری هم هستند که معلوم است دیگر تکرار نمی‌شوند و روز بعد جای خودش را به نام‌های دیگر می‌دهند.

 پرفروش‌ترین‌ها
در وقت اضافه‌ای که غرفه‌داران درحال کشیدن چادر روی کتاب‌ها هستند تا به یک روز شلوغ کاری خود پایان بدهند، از آنها سراغ کتاب‌های پرفروش‌شان را می‌گیریم. تاکید خاصی دارند تا به‌طور دقیق پرفروش‌های‌شان را معرفی کنند و البته پر هم بعید نیست که در این فهرست‌ها، برخی کتاب‌های محبوب‌شان را نیز در شمار پرفروش‌ها جا زده باشند.
نشر نیماژ: «آدم‌کش‌ها» نوشته چارلز بوکوفسکی، ترجمه غلامرضا صراف، «اثر انگشت» اشعار علیرضا آذر، «باد زن‌ها را می‌برد» مجموعه داستان حسن محمودی، «عشق» نوشته الیف شفق، ترجمه عفت دیبائی، «نگران نباش» رمان تحسین‌شده مهسا محبعلی و «تخیل را مرده حساب کن» نوشته ساموئل بکت، ترجمه غلامرضا صراف. مشهور است هرگاه علیرضا آذر به غرفه نیماژ بیاید، بخشی از سالن سه را دچار ازدحام می‌کند.
نشر نیلوفر: «دنیای سوفی» نوشته یوستین گُردر، ترجمه حسن کامشاد، «1984» نوشته جرج اورول، ترجمه صالح حسینی، «قمازباز» نوشته فئودور داستایوفسکی، ترجمه صالح حسینی، «آنا کارنینا» و «جنگ و صلح» نوشته لئون تولستوی، ترجمه سروش حبیبی، مجموعه کارهای ژان پل سارتر، «درباب حکمت زندگی» نوشته آرتور شوپنهاور، ترجمه محمد مبشری، مجموعه‌کارهای ویلیام فاکنر و مجموعه‌کارهای آلبر کامو. غرفه نشر نیلوفر در تمامی روزهای نمایشگاه از غرفه‌هایی است که در هر ساعتی شلوغ است و مخاطبان خیلی راحت کتاب‌های‌شان را انتخاب می‌کنند. معلوم است که بازدیدکنندگان این غرفه اغلب انتخاب‌های‌شان را از قبل کرده‌اند.
 نشر قطره: «وقتی نیچه گریست»، «سه‌شنبه با موری»، «بارهستی»، مجموعه کتاب‌های آنا گاوالدا، کتاب‌های نمایشنامه اشمیت، مجموعه کار‌های یالوم، مجموعه‌کارهای آلن دوباتن و مجموعه کارهای آلدوس هاکسلی.
استقبال از این غرفه بیشتر مربوط به دانشجویان علاقه‌مند به تهیه کتاب‌های سینمایی و تئاتری است. نشر ماهی: با گذشت 6 روز از نمایشگاه کتاب تهران مثل سال‌های گذشته کتاب‌های داستانی جیبی پرفروش‌ترین کتاب‌های غرفه نشر ماهی هستند و باز هم مثل همیشه «شب‌های روشن» نوشته فئودور داستایوفسکی با ترجمه سروش حبیبی پرفروش‌ترین کتاب نشر ماهی است. نشر ماهی بخشی از شلوغی غرفه‌اش را مدیون نام شناخته‌شده است و بخشی دیگر را هم از طریق تبلیغ در فضای مجازی به دست آورده است. در صفحه این نشر فهرست  20کتاب پرفروش غرفه نشر ماهی معرفی شده است که از تخفیف 20 درصدی برخوردارند و این تخفیف البته که وسوسه‌برانگیز است. «شب‌های روشن» فئودور داستایوفسکی با ترجمه سروش حبیبی، «موش‌ها و آدم‌ها» جان استاین‌بک ترجمه سروش حبیبی، «دوست بازیافته» فرد اولمن    ترجمه مهدی سحابی، «مسخ» فرانتس کافکا ترجمه علی‌اصغر حداد، «داستان ملال‌انگیز» آنتون چخوف،  ترجمه‌ آبتین گلکار و «گزارش یک مرگ» گابریل گارسیامارکز ترجمه لیلی گلستان درصدر این فهرست قرار دارند.
نشر مروارید: «چه قدر خوبیم ما» نوشته ابراهیم رها، «بادبادک‌باز» نوشته خالد حسینی، ترجمه زیبا گنجی و پریسا سلیمان‌زاده، «کمی قبل از خوشبختی» نوشته انیس لودیگ، «آسانسورچی» نوشته پوریا عالمی، گزینه اشعار فاضل نظری، گزینه‌اشعار فریدون مشیری و گزینه اشعار قیصر امین‌پور
نشر مروارید همچنان مورد توجه مخاطبان علاقه‌مند به اشعار چهره‌های مشهور است.

منبع: فرهیختگان

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: