سهراب سپهری از آن دست افرادی بود که هزار سال هم بگذرد باز عدهای معتقدند که چرا این شاعر خشونتهای دهه چهل را ندیده و خودش را از جمع جدا کرده است؛ اما کیست که بداند او شاعر زیباییهاست و گویا قصد کرده بود تا از پنجرههای زیادی عبور کند و پشت آن پنجرهای قرار گیرد که دنیا برای او اینگونه معنی میشود. به مناسبت 15 مهرماه زادروز این شاعر و نقاش معاصر به سراغ محمود معتقدی رفتیم و گپوگفتی را با وی انجام دادیم که در ادامه میخوانید.
محمود معتقدی یکی از شاعران و منتقدان ادبی معاصر است. از او تا امروز مجموعه اشعار متعددی منتشر شده که «از نگاهی دیگر»، «به رویای ما شلیک میشود»، «به گوزنهای تشنه چیزی نگو»، «گزینه اشعار»، «از پارههای دوست داشتن»، «ابرها خاموشند»و... برخی از این آثار به شمار میروند. با این شاعر درباره اینکه چرا در سالهای اخیر، مجموعه اشعار منتشر شده، به لحاظ کیفی و کمی دچار نقصانهایی شدهاند به گفتوگو نشستهایم.
در سال 263 ه.ش در معره النعمان در خاندانی اصیل از دودمان تنوخ کودکی زاده شد که او را محمد نامیدند. او بعدها به ابوالعلا نامور گشت. در سه سالگی به بیماری آبله دچار شد که این بیماری به نابینایی وی انجامید. مقدمات را در معره، نزد پدر آموخت، سپس برای دانش آموختن به حلب رفت.
این شاعر و منتقد ادبی در گفتوگو با ایسنا درباره وضعیت ادبیات در سال جاری، با بیان اینکه وضعیت ادبیات نسبی بود، اظهار کرد: به طور کلی در حوزه هنر و ادبیات، گاهی چیز خوبی بیرون آمد و اتفاقات خوبی رخ داد اما برای اهل قلم این فضا زیاد راضیکننده نبود.
نگاهی به وضعیت ترجمه و تألیف در گفتوگو با محمود معتقدی
برخی برای بررسی ادبیات متوسل به دههبندی میشوند؛ مانند اقدامی که زنده یاد محمد حقوقی هم انجام میداد؛ این در صورتی است که من چندان با دههبندی ادبیات موافق نیستم. به هر حال کار بسیاری از نویسندگان و شاعران تنها به یک دهه محدود نمیشود و آثار آنان را میتوان در چند دهه مطالعه کرد. با وجود این اگر قرار باشد ادبیات داستانی و شعر دهه 70 را مطالعه کنیم میتوان گفت که این دهه دههای پر هیاهو و غوغا است. در این دهه شاعران جوان بسیاری قدم به عرصه گذاشتند. حتی در ادبیات داستانی هم شاهد حضور چهرههایی همچون منیرو روانیپور هستیم که بهترین آثار او در این دوران عرضه شده است.
سهراب سپهری به جهتی تامّ و تمام، شاعر رنگها و صیاد واژههاست که در چشمانداز جهانی از ادبیات و عرفان، آموزههای این دو وجه را در کنار هم به داوریِ مخاطبانش فرا میخواند. وی بهگونهای همواره به کشف روزها و لحظهها پیش میراند و از منظر «هستی» به سمت خلاقیّتهای فردی خویش، به صید خلقتهای انسانی و عاطفی پا میگشاید.
معتقدی از شاعران شناخته شده کشورمان در یادداشتی که در اختیار ایبنا قرار داده به بررسی نگاه زنده یاد آتشی در اشعارش پرداخته و او را شاعری معرفی کرده که سعی میکرد انسان را در همۀ ابعاد خودش به نمایش شاعرانه ببرد
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید