در میان نوازندگان متبحر موسیقی ایرانی کمتر هنرمندی را میتوان یافت که با همنشینی قریحه و آفرینش، سبکی را ایجاد کرده باشد که به طرفةالعینی با مخاطب خود زلفی گره بزند؛ بندرت میشود از کسی سخن گفت که رقص انگشتانش بر سیمهای ساز را برای همیشه در یادها ماندگار کند. صدای ساز دیگر نوازندگان تار را اگر بخواهید گوش دهید و حدس بزنید نوازندهاش کیست ممکن است با کمی این پا و آن پا کردن پاسخی درست بدهید و البته احتمال جواب اشتباه هم کم نیست.
از مهمترین کارهای فرهنگ شریف که خاطرات زیادی را برای من زنده میکند، آلبوم «پیوند مهر» است که با صدای خسرو آواز ایران، محمدرضا شجریان عجین شده است. این آلبوم در سال ۱۳۶۳ به دست علاقهمندان رسید و در روزگاری که موسیقی در فشار بود، توانست جای بسیار خوبی بین هنردوستان باز کند و به سرعت در خانه اهالی فرهنگ نوای تار شریف طنینانداز شود.
میدانم در شرح حال فرهنگ شریف، یکی از شریفترین نوادر تار ایران، باید از درد و رنج و دل آزردگیهای امروزش بنویسم یا از ٧٠ سال عاشقی و پروانگی و فرزانگیهایش. هنرمندی که عاشقانههایش، ترنم زخمههای دلنشینش، آواز نسلی طلایی است از موسیقی آوازی این سرزمین، از تاج اصفهانی یا محمود محمودیخوانساری؛ از بنان تا گلپا و ایرج و محمدرضا شجریان.
احوالپرسی از استاد فرهنگ شریف نوازنده صاحب سبک تار فرهنگ نیست این که چنین چنگ میزند / بال فرشته است که آهنگ میزند...
تارنواز پیشکسوت ایران گفت: من در تمام مدت فعالیت هنریام هیچگاه به مادیات توجه نداشتهام و همیشه سرم به کار خودم گرم بوده است. «فرهنگ شریف» که مدتی است با بیماری دستوپنجه نرم میکند و در منزلش بستری است، دربارهی این روزهایش گفت: من در مدت یک هفته، حالم تغییر کرد و اکنون در بستر بیماری هستم. در این مدت، چند اتفاق ناخوشایند بهطور همزمان برایم رخ داد.
فروغ بهمنپور روزنامهنگار در اینباره گفت: استاد فرهنگ شریف در این مدت با بیماری دست و پنجه نرم کرد و مدتی هم در کما بود. با این حال ایشان برای بیمه مشکل داشت و در نهایت، این استاد بزرگ مجبور شد برای تأمین هزینههای بیماری خود یکی از سازهایش را بفروشد. متأسفانه کمتر مسوولی از هنرمندان پیشکسوت حمایت میکند.
بی شك هر وقت اسم ویولن ایرانی آورده میشود نام پرویز یاحقی در ذهن مردم -خصوصا نسلی كه با برنامه گلها دل دوانی كردهاند- متبادر میشود. او كه در دوران زندگی هنریاش سه سبك خاص را تجربه كرده بود در هر دورهای تاثیرات زیادی روی دوستداران موسیقی ایرانی گذاشت كه میتوان گفت گواهی بر حال و روز و تغییرات عواطف و حالات درونی خودش بود. پرویز یاحقی در سالهای جوانی پس از گذراندن دورههایی در محضر استادانی چون حسین یاحقی و ابوالحسن صبا، حقانیت سازش را به همه اثبات كرده بود و با همان شور و شوقی كه داشت بداههنوازیها و آثار زیادی را در برنامههای «گلها» اجرا كرد.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید