این امر در عین حال زمینههای تمرکز و تهذیب و تفکری تازه را برای مسیحیت، پاپ و آبای کلیسا فراهم کرد. کلیسا یک بار با چوبههای اعدام ژاکوبنها به رهبری روبسپیر (از ۱۷۹۲ تا ۱۷۹۴) روبرو شد و بیش یک قرن بعد با ناخداگرایانی که خود را سوسیالیست یا کمونیست میخواندند… هنوز مارکس و ایدههایش ظهور نکرده بود…
وقتی مطالعۀ متن پارسی کتاب «تاریخ مذهبی اروپا»، اثر پاتریسیا بریل را به پایان میرساندم، نکتۀ جالبی در فصل بیستم با عنوان «قرن بیستم؛ دوران وحدتگرایی» به نظرم رسید که تطابقی غریب با اوضاع ما در جهان اسلام و روابط بینالمذاهب دارد.
در شمارههای گذشته، بحثی درباره ماهیت و سیرتطوّر «مقامه» داشتیم. مقامهنویسی چندان مورد پسند و مطبوع ذوق ایرانیان نبود. آن نوع ادبی كه پارسیزبانان را خوش میآمد و محبوب ادیبان و خوانندگان آثار ادبی بود، «حكایت» نام داشت و قرنها در عرصه نثر زیبای پارسی سلطنت میكرد.
یادواره استاد عبدالحسین زرینکوب درخشش دکتر عبدالحسین زرینکوب در یک دوره طولانی – بیش از نیم قرن – در عرصه فرهنگ ایران،اقبال و بخت بلندی بود که نصیب چند نسل از دانشجویان و محققان ایران در رشتههای تاریخ و ادبیات و حتی فلسفه و ادیان و تصوف شد. حضوری بیجایگزین که به دلایل متعدد باید گرامی داشته شود و همچون چراغی روشن در این خانه بماند و نسلهای پسین ایرانی را نیز نور دهد و آگاهی بخشد.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید