در این مقاله‘ پس از توضیح واژه((سیره)) یادآوری شده است که: ((سیره)) ناظر به نوع وکیفیت حوادث تاریخی است و تفاوتهایی با ((تاریخ)) و((مغازی)) دارد و سپس اهدافی که درتحلیل مباحث سیره می باشد‘ مورد توجه قرار گرفته است و همچنان به اهمیت ونقش اساسی آن در فهم و آگاهی از فرهنگ اصیل اسلام‘ اشاره شده است ‘ و ادعا کرده ایم که بدون تحلیل وتبیین سیره‘ فهمیدن معارف اسلامی‘ محال است. آنگاه برای این مدعا از منابع قرآن ‘ تاریخ و حدیث استفاده کرده ایم .
حوزه بهعنوان نهاد علمی سنتی سابقهای چندصد ساله دارد. در گذشته در کنار الهیات و ادبیات که از دروس اصلی حوزههای دینی بود، طبیعیات، ریاضیات، هیئت و سایر علوم نیز در حوزه تدریس میشد و اکثر حکمای ما در تمام این رشتههای صاحبنظر بودهاند. این سنت در غرب مسیحی هم جاری بود و اختصاصی به جهان اسلام نداشت. پس از انقلاب علمی و با پیشرفت پرسرعت علوم تجربی، رشتههای مختلف بهطور تخصصیتر مورد بررسی قرار گرفت و اصطلاحا دیسیپلینه شد.
سنت، دگرگونیپذیر نیست؛ از همینرو است که چنان استوار، در جامعهای مینشیند و تکان نمیخورد. تغییرناپذیری، اساس سنت به شمار میآید؛ باز به همین دلیل است که نخستین زمزمههای ایستادگی در برابر هر دگرگونی، از زبان کسانی شنیده میشود که با نام کلی «سنتی» شناخته میشوند.
بررسى رویدادهاى تاریخى, گاه از سر کنجکاوى و براى آشنایى با پیشینه تاریخى خویش و یا دیگران است و گاه براى کشف قاعده ها و سنتها, که در حیات امروزین, به کار مى آید.
رجوع به سنت برای بنیانافکندن نظام فکری و زیستی جدید دغدغهای است که متفکران را به بازخوانی سنتهای باستانی وامیدارد. سرعت سرسامآور چین در حرکت به سمت کشوری توسعهیافته باعث شده بیش از گذشته آیین و عادات و تراث فکری این تمدن کهن مورد توجه قرار گیرد. به تازگی کتابی با عنوان «مسیر» منتشر شده است که به بررسی فلسفه چینی از جمله سنت کنفسیوسی و دائوئیستی میپردازد.
از دلیل هاى چهارگانه اى که در استنباط احکام فقهى از آن سود جسته مى شود (سنت) است. گرچه نوعاً ازدلیل سنت در عرض سه دلیل دیگر: کتاب و عقل و اجماع نام برده مى شود ولى از آن جا که بیش تر استخراج و استنباط احکام به وسیله روایات صورت مى گیرد مى توان گفت: (سنت) مهم ترین دلیل دستیابى به احکام است و در سیر اجتهاد و فقاهت بیش ترین سهم و بالاترین نقش را دارد.
پیران و کهنسالان در فرهنگ ایرانی در گذر روزگاران، جایگاهی ویژه داشتهاند. د رتاریخ کشورمان به ریشسفیدان و سالخوردگانی میرسیم که نقشی مهم در پیوندهای اجتماعی از روزگاران دیرینه تا زمانه ما برعهده داشتهاند. بر این اساس درنگ و مطالعه درباره این نقش بیتردید میتواند یک سویه مهم از تاریخ اجتماعی و فرهنگی ایران را روشن کند. جامعه ایران از دیرباز روستایی بوده و این شیوه زندگی با سازوکارهای ویژه خود و تنگناها، ضروریات و مقتضیاتاش، ریشسفیدان، معمران و سالخوردگان را به دلیل تجربه و دانایی گرامی و بزرگ میداشته است.
نگاهی کوتاه به پروژه فکری عبدالله العروی عبدالله العروی (۱۹۳۳. م، مراکش) مورخ و رماننویس و متفکر مغربی، یکی از برجستهترین اندیشهورزان معاصر جهان عرب است که پیرامون «گسست معرفتی» با میراث اسلامی-عربی، اضطرابات مدرنیته و قضایای نهضت را قلم زده است.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید