اخبار

نتیجه جستجو برای

از بحثهای پیشین روشن می‌شود که قرآن به علم تاریخ (و با اتساع، به جغرافی) علاقه‌مند است و مصرّانه از انسان می‌خواهد که: «در زمین بگردید و بنگرید فرجام کسانی که پیشتر بودند… چگونه بوده است» و به چشم خود آنچه برای تمدنهای پیشین رخ داده، ببینید و بدانید چرا شکوفا شدند و چرا سقوط کردند. تاریخ انسان این تحول تکاملی جوامع و تمدنها را از مرحله آغاز تا زمان تباهی، بر مبنای بعض ضوابط یا الگوها در بر دارد، که اساساً اخلاقی است. این هنجارها، «سنت الهی» (رویّه‌های غیرقابل تغییر) خوانده می‌شود: «درباره کسانی که پیشتر بوده‌اند، [همین] سنت خدا [جاری بوده] است، و در سنت خدا هرگز تغییری نخواهی یافت.»

( ادامه مطلب )

در قرآن درک مسلمانان از دنیا تا حدودی به کمک داستانهای مقدس شکل داده می‌شود، که نقشی در معلومات تاریخی و فعالیتهای آیینی مسلمانان ایفا می‌کند. ‏ کیهان‌شناسی قرآن تصویر دنیا را در قالب مبارزه میان حق و باطل، میان ایمان و انکار، میان کار خوب و اشاعه‌ فساد در زمین بیان می‌دارد: «تقواپیشگانی که به غیب ایمان می‌آورند، و نماز را بر پا می‌دارند،… آنهایند که از هدایتی از جانب پروردگارشان برخوردارند و آنها همان رستگارانند»، حال آنکه کافران چه بیمشان بدهی، چه بیمشان ندهی، برایشان یکسان است، آنها نخواهند گروید… در دلشان مرضی است و خدا بر مرضشان افزود… بهوش باشید که آنان فسادگرانند، لیکن نمی‌فهمند.» این شالوده‌ بیشتر گفتمان قرآن است و ساز و کار نمادین اسلامی ‌ارتباط موجود میان دو حوزة جدا را بر پا می‌دارد. این مسأله کیهان‌شناختی،

( ادامه مطلب )

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: