ماجرای عاشورای سال شصت و یک هجری و آنچه در آن روز شگفت بر سر آن پاکان روزگار رفت آن مایه حیرت آور و باور نکردنی و در عین حال شرم آور و رقت انگیز بود که قرنها بعد محدث و مورخ دانشمند ذوفنونی مانند عبدالرحمن بن جوزی(متوفی 597) را، با همه صلابت و حمیتی که در مذهب اهل سنت و علیالخصوص مذهب حنبلی دارد، وادار کند تا هم در تاریخ بزرگ ممتعش، <منتظم> و هم در کتاب <تبصره> اش که مجموعهای از مواعظ و خطابههای ماهیانه اوست، وقتی به مناسبتها و رویدادهای محرم و مشخصاً دهم محرم، روز عاشورا میرسد قدری بیشتر درنگ کند و زمانی از سر صدق و اخلاص، قلم را بر کشته کربلا بگریاند.
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی در آغوش خود دانشوران و اندیشمندان گوناگونی پرورانده است. تقریباً هیچ شاخه و شعبه از دانش نیست که نمایندگانی از پژوهشگران مسلمان در آن به قلههایش دست نیافته باشند. با این همه در سنت تعلیمی حوزههای علمیه، از چند قرن پیش، برخی رشتههای علمی غلبه و سیطره یافت. فقه، اصول، حدیث و در درجات پایینتر فلسفه و عرفان و تفسیر به همراه اخلاق در زمره اصلیترین دروس حوزههای علمیه قرار گرفتند و دانشهای مغتنم و مهمی همچون تاریخ و جغرافیا به محاق رفتند یا دستکم در حاشیه نشستند.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید