در منطقه ای از جهان که همواره، نه از نود سال پیش بلکه بیشتر و پیشتر از آن، یعنی از روزی که روزنامه پدید آمد و وارد شد، بالای سر هر روزنامه و روزنامه نگارش شمشیر تمام قد داموکلِِس، آماده به خدمت، به مویی آویخته و آویزان است و به فوت و آهی بر آمده از نفس یا کیش سیاست پیشگان و قدرت مدارانِ زودرنج بند است تا برگردنی فرود آید، 90 سال جان به دربردن هنر است و اطلاعات به هر تقدیر از این هنر بهره مند بوده است است، که اگر نبود، نبود! برای من اطلاعات بخشی از زندگی بوده است. یعنی از زمانی که چشم بازکردم زندگی را در چرخش «صبحانه، ناهار، اطلاعات، شام و خواب» می دیدم و از زمانی که به مدرسه رفتم، و پس از آنکه «مشهدی حسن آسیابان ده ما است» را خواندم و یاد گرفتم که با این حروف و نشانه ها می توان حرف زد و حرف دیگران را خواند، نخستین ابزار تمرین سواد بیرون از کتاب درس برایم اطلاعات بود.
در جهان امروز نمی توان رسانه ها را نادیده گرفت حتی اگر رسانه ای با هدفی خاص انتشار یابد. اما در این میان رسانه هایی هستند که نوع ارتباط آنها با مخاطبان و جامعه ارتباطی تعریف شده و بر اساس مصادیق اطلاع رسانی حرکت می کند. در گفت و گوی ذیل که با دکتر جلایی پور صورت گرفته سعی شده تا ضمن بررسی موضوع فوق جایگاه روزنامه اطلاعات به دلیل انتشار نود ساله اش در جریانات و کنشهای سیاسی و اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار گیرد. اگرچه دکتر جلایی پور معتقد است که "روزنامه اطلاعات در فضای میانه حرکت می کند و چرخش عجیب و غریب ندارد".
گاه بسیاری از زندانیان به رسانه ها خاطره انگیز و بعضا دارای تجربه است. به خصوص زندانیانی که از هرگونه اتفاق و خبر به دور هستند و حتی بسیاری از اخبار روزمره و عادی را هم نمی توانند دریافت کنند. اما روزنامه اطلاعات طی نود سال انتشار توانسته در زندان هم حضور داشته باشد و بسیاری از زندانیان چه قبل از انقلاب 57 و چه بعد از آن از اخبار و اتفاقات روزمره دور نبودند. کاظم بجنوردی یکی از چهره هایی است که طی سالهای قبل از انقلاب در زندان بود و بسیاری از اخبار را از طریق اطلاعات دریافت می کرد. در این گفت و گو، وی ضمن ارائه خاطراتی درمورد حضور اطلاعات در زندان به نوع نگاه زندانیان به روزنامه اطلاعات و جایگاه آن پرداخته است.
من فرزند یک خانواده روحانی اصیل هستم. به دلیل اینکه جد مادری من موسس حوزه علمیه قم بودوبه قول سعدی همه قبیله من عالمان دین بودند. در دوران نوجوانی من در منزل ما اینگونه بود که اولا رادیو نداشتیم. چرا که در آن زمان یعنی حدود دهه سی رادیو را حرام می دانستند و به خصوص خانواده های متدینین رادیو نداشتند و گوش هم نمی کردند. اگر رادیویی در خانه بود بیشتر نشان روشنفکری تلقی می شد.
نداشتن دانش تاریخی،آن هم در سطح حداقلها و مطالعه اندک ما یکی از اصلیترین علل توسعه و گسترش شایعهها، دروغها و ادعاهای غیرعقلانی و بیاساسی است که بیشتر به چرندیات میماند. این ادعاهای دروغ که به کمک شبکههای اجتماعی و مجازی در کوتاهترین زمان بین جماعت عظیمی منتشر میشوند، گاه تیشهای هستند بر اصل یک اعتقاد یا مانند موریانهای به جان ملتهایی میافتند که سالیان دراز بهعنوان همسایه در کنار هم در صلح به سرمیبردهاند
زهرا سلیمانیاقدم: امروز سالروز تولد یکی از مهمترین شرقشناسان است، لئو اشتراوس (1973- 1899) یکی از مهمترین فیلسوفان سیاسی قرن بیستم است. وی شرقشناسی است که اندیشههای بدیعش در زمینه فلسفه سیاسی اسلامی بسیار حائز اهمیت است. فهم فلسفه سیاسی اسلامی همواره یکی از دغدغههای مهم اشتراوس در طرح مباحث فلسفه سیاسی است. او سبک خاص و البته خوانش مخصوص به خود را از تفکر و اندیشه سیاسی فارابی دارد که ایرانیان هم از آن بهره گرفتهاند.
یکی از مجموعههای تاریخی و دیدنی شهرستان اردستان،بقعه پیر مرتضی است. این بقعه که در اصل خانقاه و محل زندگی عارفی به همین نام بوده،برجستهترین یادگار عهد حکومت تیموریان در این بخش از ایران زمین است. بقعه مورد نظر در محله فهره اردستان و درسمت غرب مسجد سفید سردشت واقع شده و در تاریخ ۳۰ تیر ۱۳۸۴ با شماره ۱۲۱۱۹ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.این بقعه دارای گنبدی بهطول 10 متر و دو ایوان جنوبی و شمالی است و در ورودی آن نیز در ایوان جنوبی قرار گرفته است.
هنگامی که از کاشان راهی نايين هستید، درست وسط راه اگر سرتان را به سمت راست جاده بچرخانيد، اردستان را ميبينيد و اگر به سمت چپ بچرخانيد، زواره. زَوارِه شهری کوچک در حاشیه جنوبی دشت کویر ایران، در شمال كوههاي كركس و در فاصله ۱۲۰ کیلومتری اصفهان است.این شهر در مختصات جغرافیایی ۳۳ درجه و۲۶ دقیقه شمالی و ۵۶درجه و۵۲ دقیقه شرقی و در فاصله 15 کیلومتری شهر اردستان در مجاورت کویر مرکزی ایران واقع شدهاست.
موغار در 28 کیلومتری شمال غربی اردستان واقع شده است .این روستا دارای آثار تاریخی فراوانی چون مسجد جامع و بقعه پيربابا ست اما زیباترین بخش آن ارگ موغار است.اين ارگ از آثار ناشناخته كوير مركزي ايران بوده که شباهت زيادي به «ارگ بم» دارد.
عجیبترین قنات ایران، قنات دو طبقه «مون» اردستان است که حدود ۸۰۰ سال پیش احداث شده و لقب تنها قنات دو طبقه جهان را دارد. این قنات از نمونه کارهای جالب علم مهندسی در قدیم است که در حفر آن مقنیان ورزیده آشنا به علوم زمان نقش داشتهاند.عمق مادر چاه این قنات ۴ کیلومتری،۳۱ متر و مقدار آبدهی آن ۶۰ لیتر در ثانیه است .
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید