حجت‌الاسلام یونسی: ایرانیان از دیرباز به «بردباری دینی» شهره بودند

1394/9/3 ۱۲:۵۳

حجت‌الاسلام یونسی: ایرانیان از دیرباز به «بردباری دینی» شهره بودند

حجت‌الاسلام والمسلمین علی یونسی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، در آیین رونمایی از کتاب «ایران مهد همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان» گفت: ایرانیان از دیرباز به «بردباری دینی» شهره بودند. یکی از اهداف ادیان ابراهیمی، پیوند دادن انسان با خداست.

 

 

 

حجت‌الاسلام والمسلمین علی یونسی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، در آیین رونمایی از کتاب «ایران مهد همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان» گفت: ایرانیان از دیرباز به «بردباری دینی» شهره بودند. یکی از اهداف ادیان ابراهیمی، پیوند دادن انسان با خداست.

  آیین رونمایی از کتاب «ایران مهد همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان» پیش‌از ظهر امروز دوشنبه (2 آذرماه 94) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علی یونسی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، ابوذر ابراهیمی رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اسقف سیبوه سرکیسیان، خلیفه ارامنه ایران، مارنرسای بنیامین اسقف کلیسای شرق آشوری، موبد دکتر اردشیر خورشیدیان، رئیس انجمن موبدان تهران، ماشاءالله گلستانی‌نژاد مرجع دینی کلیمیان ایران در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد. سخنان آیت‌الله محمدعلی تسخیری، مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام را اینجا بخوانید.

 

لزوم ترجمه کتاب به زبان فارسی

حجت‌الاسلام والمسلمین علی یونسی گفت: کتاب «ایران مهد همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان» یکی از ابتکارات جالب وجاودانه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است امیدوارم این ابتکار ماندگار شود زیرا مهم‌ترین مساله مشترک ایرانیان است. فرهنگ‌ زیبای همزیستی ادیان و ایرانیان در هم تنیده شده است. امیدوارم این کتاب به زبان‌های مختلف از جمله فارسی ترجمه شود.

دستیار رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی اظهار کرد: تمامی صاحب‌نظران درباره تاریخ ایران به این امر مهم توجه کردند که ایرانیان دارای ویژگی «بردباری دینی» هستند و تحمل ادیان مختلف و فرهنگ‌های مختلف را در خود احساس کرده و به آن پایبندند. تحولات بسیار زیادی در ایران به وقوع پیوسته است اما این خصوصیت هیچ‌گاه در میان فرهنگ ایرانیان از بین نرفته است. ادیان توحیدی یکی از قدیمی‌ترین ادیان‌ها در ایران است که از آن جمله می‌توان به دین زرتشت و پیامبر ایرانی آن حضرت زرتشت اشاره کرد. سایر ادیان مانند یهودیت نیز از قدیمی‌ترین ادیان این منطقه است.

 

کوروش، جهانگشایی با رفتار پیامبرانه

وی با اشاره به شکل‌گیری دولت بزرگ هخامنشی و فتح سرزمین بابل گفت: کوروش این سرزمین را بدون خونریزی و بدون کشتار، با بزرگ‌منشی فتح کرد. وی (کوروش) یکی از بزرگوارترین جهانگشای تاریخ است، رفتار بزرگمنشانه وی پیامبرانه است. عهد عتیق نیز بر پیامبر بودن کوروش نیز اشاره کرده و بسیاری از مفسران معاصر اعتقاد دارند که کوروش همان «ذوالقرنین»‌ی است که در قرآن به آن اشاره شده است. کوروش پس از فتح بابل جمعیت بسیاری از بزرگان یهود را آزاد کرد و آنان را در بازگشت به فلسطین یا مهاجرت به ایران آزاد گذاشت. به تبع این اختیار بسیاری از پیامبران به ایران مهاجرت کردند که جسد مطهر آنها در خاک ایران مدفون شد.

یونسی با بیان اینکه در برخی مقاطع معدود مانند اوایل دوره ساسانیان تنگ‌نظری‌هایی نسبت به اقلیت‌های دینی پیش آمد، گفت: ایرانیان ویژگی بردباری دینی را همیشه حفظ کرده و تلاش کردند تا ادیان مختلف را در کنار هم حفظ کنند این ویژگی بعد از اسلام نیز در این سرزمین ماندگار شد. امروز هم جمهوری اسلامی ایران این نسبت حسنه را حفظ کرده که ریشه آن در مبانی دینی است. نکته دومی که باید بر آن تاکید کنم اصرار بر مشترکات دینی ادیان است روح و هدف ادیان ابراهیمی پیوند انسان با خدا و در گام بعدی پیوند انسان با انسان است. تمام ادیان بر این باورند که ابتدا باید رابطه انسان با خدا تاکید شود تا انسان‌ها از بند بت‌پرستی و شرک رها شوند این رابطه رابطه‌ای مستقیم و بدون واسطه است و از رهگذار آن می‌توان رابطه انسان با انسان را بهبود بخشید. 

وی رشد انسان و تاثیر آن در جوامع دینی را دیگر نتیجه اشتراکات دینی دانست و افزود: پیامبران بزرگی که تا مرز خدایی رشد کردند از رهگذر خدمت به مردم که نوعی عبادت است فراتر رفته و به مرحله خدایی رسیدند. پیامبران مبعوث شده برای اصلاح جامعه، آشنایی مردم با خدا و بهبود وضعیت اخلاقی تلاش کردند تا آنکه حضرت موسی(ع) همدم خدا، عیسی(ع) ‌روح خدا و حضرت محمد (ص) عاشق خدا و حضرت زرتشت نیز بر رفتار، گفتار و عمل نیک تاکید کرد. تمامی پیامبران الهی انسان را به خداگونه بودن دعوت می‌کنند. در فرهنگ اسلام نیز «بر ایمان» تاکید کرده است. در هر دین و آیینی که باشیم با خدا و خلق خدا احساس آرامش می‌کنیم مومن کسی است که همه در کنار او احساس آرامش می‌کنند.

 

همه، مشمول رحمت خداوند هستیم

ابوذر ابراهیمی، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه آیین رونمایی از کتاب «ایران مهد همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان» به بیان خاطراتی از علامه جعفر شهیدی پرداخت و گفت: همزیستی بین ادیان ابراهیمی اتفاقی است که در ایران به وقوع پیوسته است پیامبر اسلام نیز می‌گوید «من برای رحمت آمده‌ام» اگر دقت کنیم می‌بینیم هنگامی‌که رحمت خداوند باریدن می‌گیرد یکسان بر همه می‌بارد و هیچ قیدی بر رحمت خداوند نیست و همه مشمول رحمت الهی هستیم. همچنین حضرت پیامبر اعتقاد داشتند که هرکس به اقلیت دینی آزادی برساند به من آزادی رسانده است. ما اعتقاد داریم گفتگوی بین ادیان باید در تمامی دنیا به نحو مطلوبی به انجام برسد.

وی اظهار کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تصمیم بر این گرفت تا مجموعه فعالیت‌ها و آیین‌های اقلیت‌های دینی را در مجموعه‌ای مصور ارایه دهد چرا که دنیای مدرن به سوی تصویر پیش می‌رود. تلاش کردیم در کتاب «ایران مهد همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان» تصاویری از آیین‌های مذهبی سایر ادیان را در اختیار خوانندگان قرار دهیم. همچنین این کتاب در سفر حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی به نیویورک بین حاضران در سخنرانی وی توزیع شد.

 

تلاش کتاب برای انطباق با عالم واقع

در ادامه آیین رونمایی کتاب «ایران مهد همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان»  قهرمان سلیمانی، معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: سرزمین ایران از دیرباز رنگین‌کمان حضور ادیان مختلف بوده است که برادرانه در کنار هم زیستند و بنای تمدن ایران را بنیان گذاشتند. این زندگی مسالمت‌جویانه نمونه ارجمند و برجسته ادیان است که در سطوح منطقه‌ای و جهانی به نمایش گذاشته شده است.

وی کتاب حاضر را نتیجه سال‌ها مطالعه و تحقیق محققان دانست و گفت: این کتاب با روش میدانی و کتابخانه‌ای تدوین شده است. محققان نیز سعی کرده‌اند از منابع دست اول و اطلاعات رهبران دینی استفاده کنند تا کتابی منطبق بر عالم واقع تدوین و راهی بازار کتاب شود.

 منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: