حجت الاسلام و المسلمین علی یونسی: حاکمان و عالمان دو عامل اصلی وحدت و اختلاف بین مسلمانان هستند

1393/10/20 ۱۱:۱۱

حجت الاسلام و المسلمین علی یونسی: حاکمان و عالمان دو عامل اصلی وحدت و اختلاف بین مسلمانان هستند

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی گفت: بر مبنای دیدگاه امام خمینی و رهبر معظم انقلاب وحدت استراتژی موقتی نیست، بلکه عامل اصلی نجات جهان اسلام است.

 

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی گفت: بر مبنای دیدگاه امام خمینی و رهبر معظم انقلاب وحدت استراتژی موقتی نیست، بلکه عامل اصلی نجات جهان اسلام است.

آئین اختتامیه بیست و هشتمین کنفرانس وحدت اسلامی با حضور آیت‌الله اراکی دبیر کل جمع جهانی تقریب مذاهب، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام اختری رئیس مجمع جهانی اهل بیت(ع)، علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های قومی و مذهبی و بیش از 500 میهمان این کنفرانس در سالن همایش‌های صدا  و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد و در انتهای این آئین با قرائت بیانیه نهایی کنفرانس بیست و هشتم، این رویداد مهم بین‌المللی به کار خود پایان داد.

یونسی دستیار رئیس جمهور در امور اقوام واقلیت‌ها در این مراسم با بیان اینکه هیچ مسئله‌ای برای جمهوری اسلامی ایران مهمتر از موضوع امنیت و وحدت نیست، گفت: از زمانی که ماموریت پیدا کردم در خصوص دفاع از مذاهب اسلامی و اقلیت‌های قومی و دینی در ایران کار کنم و همچنین از آنجا که بخشی از عمر من صرف فعالیت در حوزه امنیت شده به صراحت اعلام می‌کنم که مسئله‌ای مهمتر از امنیت و وحدت برای جمهوری اسلامی وجود ندارد.

وی ادامه داد: امنیت و عدالت زمانی مستقر می‌شود که وحدت ملی و دینی استقرار پیدا کند. این دغدغه همه اسلام‌دوستان، ایران دوستان و انقلابیون جمهوری اسلامی ایران است.

حجت‌الاسلام یونسی با تاکید بر اینکه 4 رویکرد به موضوع وحدت وجود دارد توضیح داد: نخستین رویکرد این است که برخی صراحتا مخالف وحدت هستند و چه از نظر گفتار و چه از نظر کردار با وحدت مقابله می‌کنند. هم در بین اهل شیعه و هم در بین اهل تسنن عده‌ای چنین گرایشی دارند. گروه دوم کسانی هستند که وحدت را صرفا به عنوان یک تاکتیک قبول دارند، یعنی در شرایط اضطرار از وحدت حرف می‌زنند اما زمانی که کارشان پیش رفت هیچ حمایتی از ایجاد وحدت نمی‌کنند. این استراتژی نوعی استراتژی منافقانه است.

وی افزود: سومین رویکرد کسانی هستند که وحدت را به عنوان استراتژی همیشگی برای رسیدن به اهداف عالیه انسانی و دینی می‌پذیرند این نظر برگرفته شده از حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری است که نگاه مصلحانه را در جهان اسلام ترویج می‌کنند. برمبنای این نگاه وحدت عامل نجات مسلمانان و جهان اسلام است.

حجت‌الاسلام یونسی در خصوص گروه چهارم عنوان کرد: رویکرد چهارم رویکردی آرمانی به وحدت است که شاید تحقق آن در واقعیت کار آسانی نباشد. برمبنای این نگاه وحدت غایت قسوای دین است و آیات قرآن هم به این اشاره دارد اما استقرار عملی آن کار بسیار دشواری است.

دستیار رئیس جمهور در امور اقلیت‌ها و اقوام گفت: دو مانع همیشگی برای وحدت وجود داشته است یکی عالمان و دیگری حاکمان. عامل وحدت یا اختلاف یا عالمان جوامع هستند یا حاکمان آن جوامع بر مبنای حدیث، اگر هر دو این گروه اصلاح شوند جامعه اصلاح می‌شود و اگر اینها فاسد شود جامعه به فساد می‌گراید.

وی با بیان اینکه امروز جهان اسلام از هر دوی این عوامل رنج می‌برد، اظهار داشت: علمای سوئی در جهان اسلام هستند که امت را به تفرقه و اختلاف دعوت می‌کنند همچنین برخی از حاکمان به دلیل منفعت‌های اقتصادی و سیاسی امت را به دشمنی و جنگ وامی‌دارند.

یونسی افزود: جهان اسلام در شرایط کنونی به شدت نیازمند شجاعت در فتوا و شجاعت در عمل است. شجاعت در فتوا مختص علماست و شجاعت در عمل و کردار مختص حاکمان. علما باید با شجاعت در جوامع خود اهانت به اعتقادات هر مذهبی را حرام اعلام کنند و صراحتا در خصوص تحقیر مسلمانان از هر مذهبی فتوای حرمت بدهند. علما باید ریختن خون مسلمانان و تحریک و تفرقه‌افکنی در بین آنها را حرام اعلام کنند.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌ها گفت: حاکمان جوامع اسلامی باید شجاعت مقابله با جریان‌های تفرقه‌انگیز را داشته باشند و به خود بیایند و مردم جوامع‌شان را به وحدت دعوت کنند.

وی با اشاره به فعالیت‌های تقریبی شیخ شلتوت و آیت‌الله بروجردی در دوران معاصر تصریح کرد: به دلیل عدم پیروی از این دو بزرگوار راه آنان مظلوم واقع شد اما بعد از انقلاب امام خمینی و پس از ایشان مقام معظم رهبری به شکل کاملا عملی در همان راه حرکت کردند. وقتی امام خمینی به خواندن نماز با اهل سنت در مراسم حج فتوا داد شاید بسیاری از این فتوا تعجب کردند اما ایشان نه تنها خواندن نماز را جایز دانستند بلکه آن را حتی کاری لازم تلقی می‌کردند.

یونسی افزود: متاسفانه امروز دیده می‌شود که در برخی از مساجد دو نماز اقامه می‌شود، یکی برای شیعیان و یکی برای اهل سنت در حالی که نماز دوم برای هر مذهبی باشد باطل است. ما باید امروز از اینکه مساجدمان آباد است و نمازگزاران به مسجد می‌آیند خوشحال باشیم و آنها را به وحدت بیشتر دعوت کنیم.

وی با بیان اینکه تفرقه‌انگیزی هیچگاه از طرف مردم صورت نمی‌گیرد، گفت: علما و حاکمان باید در راه وحدت گام بردارند و مردم را به اختلاف فرا نخوانند.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌ها در پایان سخنانش به دو اقدام عملی و ارزشمند جمهوری اسلامی در تحقق وحدت بین مذاهب اسلامی در ایران اشاره کرد و گفت: یکی از این اقدامات تصویب قانون شوراها بود که بر مبنای آن اهل تسنن بر اداره شهرهای خودشان مسلط شدند و این کار بسیار بزرگی بود. کار دوم هم ایجاد شوراهای حل اختلاف بود که به واسطه آن هزاران نفر از شخصیت‌های سنت و اقلیت‌های مذهبی اداره مشکلات قضایی خودشان را به دست گرفتند.

خبرگزاری تسنیم

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: